Exclusiv

Ionuț Săvoiu, Ministerul Transporturilor, despre spitalele CFR, poduri peste Dunăre, marile proiecte și linii de finanțare

Publicat: 18 mart. 2025, 19:12, de Rona David, în Transporturi , ? cititori

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu, a vorbit pentru PUTEREA, despre proiectele de infrastructură mare ale ministerului de resort, despre liniile de finanțare, dar și despre spitalele CF care vor fi preluate de alte instituții. Dacă acest lucru este o pierdere sau nu pentru Ministerul Transporturilor, aflăm din interviul acordat ziarului nostru.

Ionuț Săvoiu: Este complicat. Pentru fiecare spital trebuie o hotărâre de guvern

Este o hotărâre de guvern luată acum 2 ani, care prevede un cadru în care spitalele CFR merg sau către Ministerul Apărării sau, după caz, către universități, acolo unde există universități cu programe în medicină  dar și către autoritățile locale.

Din câte știu, programul este complicat pentru că fiecare spital în sine are și unități externe cu diverse probleme de patrimoniu. Pentru fiecare spital, practic, trebuie o hotărâre de guvern. Sincer să vă spun, știu că suntem într-un parcurs, dar nu urmăresc eu personal acest parcurs.

Dar este o pierdere pentru Ministerul Transporturilor?

Pe de o parte se vede ca fiind o pierdere, pe de altă parte trebuie să recunoaștem că rolul Ministerul Transporturilor este să gestioneze sectorul de transport, iar partea medicală să meargă acolo unde există o preocupare permanentă în cadrul Ministerului Sănătății și a celorlalte tipuri de autorități care gestionează spitalele.

Conectarea cu R. Moldova

Încep lucrările la podul de la Ungheni și acolo avem foarte multe proiecte comune. Se redeschide legătura feroviară la Fălciu–Cantemir. Este un pod feroviar peste Prut, care face legătura dintre localitatea Fălciu din România și orașul Cantemir din Republica Moldova și este un punct de trecere a frontierei între Moldova și România.

Între Huși și Galați este o conexiune veche, iar cea mai importantă investiție este investiția de la Ungheni, unde va fi un pod peste Prut care va lega Chișinăul de Iași pe autostradă… autostrada care de la Iași va merge către Pașcani și va conecta Târgu Mureș și restul Europei de R. Moldova.

Liniile de finanțare ale marilor proiecte

Avem, la metrou, o finanțare asigurată de Banca Europeană de Investiții și de Banca Japoniei. Este un proiect foarte vechi, undeva pornit din 2010 care acuma se află în derulare. Este vorba despre Magistrala 6 de metrou cu cele două secțiuni…secțiunea sudică de la 1 Mai  la mall-ul Băneasa, stația Tokyo, îi spunem noi, și de acolo mai departe către Otopeni, secțiunea nordică.

Aceste proiecte au finanțare europeană dar au și finanțare din PNRR și finanțări de la bănci. Avem cele trei surse de finanțare europeană alături de bugetul național, avem PNRR-ul și avem programul The Connecting Europe Facility (CEF) cel cu care am finanțat linia de la Brașov la Sighișoara.