Irinel Ionel Scrioșteanu la „Dialogurile Puterii”: ”O autostradă se construiește în 6-7 ani”
Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a vorbit la ”Dialogurile Puterii” de ce România a construit atât greu autostrăzi.
Anii ’90 și 2000 au fost dezastruoși din punct de vedere al construcției de autostrăzi în România, susține Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministrul Transporturilor, la ”Dialogurile Puterii”.
“Avem mult de recuperat pentru că începuturile anilor 90 au fost dezastruoase din punct de vedere al infrastructurii de transport de mare viteză. Am fost numit secretar de stat în 2019 și am făcut o analiză a ceea ce s-a întâmplat în ultimii 10 ani până în 2019. Am văzut în fiecare an rectificare negativă. Rectificarea negativă este o decizie a guvernului atunci când se reechilibrează la nivel național alocarea. Iar decizia Guvernului din ultimii zece ani până în 2019 a fost să ia bani de la infrastructura de transport. Dacă se alocau bani la începutul anului, la sfârșitul anului, de obicei, se luau bani. Și nu numai o dată. Se luau de mai multe ori pentru că erau rectificări succesive”, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu.
Conform acestuia, cauza a fost o chestiune de conjunctură politică mai mult. ”Adică fiecare guvern și-a văzut de un anumit tip de interes în sensul că luăm banii de aici și îi ducem în altă parte pentru că efectul electoral este mai mare în altă parte. Un proiect, de la momentul când se gândește, să facem o autostradă de la București, să zicem, Giurgiu, durează cel puțin 6-7 ani de la momentul în care spunem hai să facem autostradă până la momentul în care să avem autostradă.
La nivel de primărie, la un orășel, un proiect durează 2-3 ani, la nivel de Consiliu Județean un proiect durează 4-5 ani din punct de vedere al procedurilor administrative prin care trebuie să treacă un proiect de la idee la faza de execuție și dare în trafic, vorbind de infrastructură de transport.
La nivel de țară – minim 6-7 ani. Ar trebui să fie optimist 6 ani și de aici decizia politică de a se investi în alte zone care aduc capital electoral imediat. Și s-au tot amânat proiectele majore ale României”, a mai spus Irinel Ionel Scrioșteanu.
Din 2020, s-au făcut doar rectificări pozitive la Ministerul Transporturilor, adică s-au dat bani suplimentari față de ceea a fost alocat la începutul anului. ”Asta ne-a creat un oarecare confort din punct de vedere investițional și am început să demarăm foarte multe proiecte.
Am făcut și o analiză să vedem care sunt motivele principale pentru care nu s-au dezvoltat infrastructuri majore de transport. Cea financiară a fost una. Cea de-a doua a fost instabilitatea politică, și nu instabilitatea oamenilor care au ocupat funcții, ci instabilitatea partidelor de a avea o viziune clară asupra infrastructurii de transport”, a precizat Irinel Ionel Scrioșteanu.
Mai multe despre situația autostrăzilor veți putea afla astăzi, la ora 19.00, când Puterea.ro va difuza prima parte a interviului cu Irinel Ionel Scrioșteanu.
Doar de la „Dialogurile Puterii” puteți afla ce bani sunt alocați pentru construcția de drumuri, care sunt problemele care întârzie implementarea proiectelor de infrastructură rutieră și ce propune Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.