Japonezii vor fabrica de anvelope din Severin: afacerea prăbușită a lui Kolomoiski

Publicat: 13 mart. 2025, 09:05, de Andrei Ceausescu, în ECONOMIE , ? cititori
Japonezii vor fabrica de anvelope din Severin: afacerea prăbușită a lui Kolomoiski

O corporație japoneză cu o tradiție de peste 107 ani intenționează să achiziționeze fabrica de anvelope destinate industriei miniere și utilajelor agabaritice din Drobeta Turnu Severin, potrivit informațiilor Profit.ro.

Actualul proprietar, Euro Tyres Manufacturing SRL, a intrat în faliment la sfârșitul lunii ianuarie 2025, după aproape șapte ani de insolvență.

Fabrica, construită între anii ’70-’80, se află pe o platformă industrială de peste 19 hectare. Activele acesteia au fost scoase la vânzare prin negociere directă, cu posibilitatea de supraofertare, la un preț de pornire de 35 milioane de dolari plus TVA. Oferta include 38 de clădiri industriale și administrative, hale de producție, echipamente și instalații.

Context economic: de la succes la faliment

Euro Tyres Manufacturing a încheiat anul 2023 cu pierderi de aproape 30 milioane lei, având o cifră de afaceri de doar 623.000 lei și un efectiv mediu de 31 de salariați. În trecut, înainte de insolvența din 2018, compania a avut o activitate semnificativ mai mare, cu venituri de ordinul zecilor de milioane de lei și peste 600 de angajați, dar a operat constant pe pierdere.

Fabrica a fost fondată în 1978 printr-un decret al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, iar lucrările s-au finalizat în 1983, utilizând tehnologie japoneză. După Revoluția din 1989, unitatea a fost redenumită Rotras și privatizată, fiind preluată ulterior de Tofan Group. După mai multe schimbări de proprietari, fabrica a intrat în faliment în 2006, fiind preluată un an mai târziu de antreprenorul american Shimon Laber și redenumită Euro Tyres Manufacturing. Reluarea producției a avut loc în 2009, cu 400 de angajați.

Interesul Yokohama Rubber

Compania japoneză Yokohama Rubber, cu venituri anuale de peste 7 miliarde de dolari și un profit de peste jumătate de miliard de dolari, a transmis o scrisoare de intenție privind achiziția activelor fabricii. Gigantul industrial, înființat în 1917, deține numeroase fabrici de anvelope la nivel global și este listat la Bursa din Tokyo, unde cel mai mare acționar este Nomura Asset Management, cu aproape 11% din capital.

Implicarea controversată a lui Ihor Kolomoiski

Documente oficiale indică faptul că Euro Tyres Manufacturing SRL este controlată indirect de miliardarul ucrainean Ihor Kolomoiski și partenerul său de afaceri Ghenadi Bogoliubov, printr-un vehicul offshore înregistrat în Insulele Virgine Britanice, Eurotyre SA. Kolomoiski, una dintre cele mai influente figuri economice din Ucraina, este suspectat de fraudă și spălare de bani de către Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU).

Legăturile sale cu PrivatBank, instituție bancară pe care a controlat-o până la naționalizarea sa în 2016, sunt relevante pentru situația fabricii din Severin. PrivatBank a acordat credite de sute de milioane de dolari unor offshore-uri asociate lui Kolomoiski, garantate cu active ale Euro Tyres Manufacturing SRL. Ulterior, aceste ipoteci au fost anulate de instanța românească în 2019.

Falimentul și datoriile rămase

Cel mai recent tabel al creanțelor fabricii, datând din decembrie 2023, indică datorii de aproape 45 milioane lei. Printre cei mai mari creditori se numără Eurotyre SA (16,7 milioane lei), Alton Media Group LLC din SUA (16,4 milioane lei), precum și furnizorii de energie MET România și Hidroelectrica.

ANAF a cerut și obținut în ianuarie falimentul Euro Tyres Manufacturing SRL, din cauza unei creanțe restante curente.