Josephine Payne, președinte Ford România, despre trenurile românești: Viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta
Un tren de marfă cu mașini Ford face în mod frecvent 26 de ore pe cei 400 km dintre Craiova și granița cu Ungaria, iar la vamă mai stă încă nouă ore, pentru că nu suntem în Schengen, iar controalele durează. „Viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta. Și, să ne înțelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren”, spune Josephine Payne, președinte Ford România și director general al fabricii Ford Craiova, citată de ProTV.
Președintele Ford România este nemulţumit de starea infrastructurii feroviare, care întârzie livrarea maşinilor produse la Craiova către clienţii din Europa.
Potrivit Ford, se pierd zeci de milioane de euro din cauza timpilor de transport, bani pe care altfel ar putea învestiți în fabrică. Compania trimite cu trenul la export peste 100.000 de mașini/an.
Chiar și pe segmentele reabilitate, cum ar fi Arad – Curtici, viteza maximă este 80 km/h, dar media pe țară este sub 20 km/h din cauza numeroaselor staționări și restricții.
Trenurile de marfă din România
Trenurile de marfă au în România o viteză medie de 16-17 km/h și asta se întâmplă mai ales fiindcă infrastructura a fost neglijată. Ața că sectoare de sute de kilometri au nevoie urgentă de reabilitare. Trenurile au ajuns să facă mult mai puțin din Germania până la Curtici, decât de la Curtici la Constanța. O problemă ține și de faptul că între Arad și Curtici modernizările din ultimii ani au dus la eliminarea a aproape jumătate dintre liniile pe care puteau staționa trenurile.
Companii precum Dacia și Ford au reclamat de ani buni starea infrastructurii feroviare.
România a modernizat radical în medie sub 20 km de cale ferată pe an de la Revoluție până în prezent, iar volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a ajuns în 2018 să fie la puțin peste un sfert față de nivelul din 1990.