Jumătate din podurile peste care trec trenurile patriei stau să cadă
Un document semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu prezintă o situație extrem de îngrijorătoare în ceea ce privește rețeaua feroviară a României.
Pe rețeaua feroviară publică există un număr de 17.695 poduri și podețe cu o lungime totală de circa 188 kilometri din care 4.381 poduri (3.028 metalice și 1.353 masive), 190 viaducte (108 metalice și 82 masive) și respectiv 13.124 podețe (1.887 metalice și 11.237 masive).Din numărul total de poduri și podețe aflate în evidență, un procent de circa 53 % au durata normală de funcționare expirată, conform unui document semnat de ministrul Transpoturilor, Sorin Grindeanu. Ceea ce nu spune acest document, o face un raport CFR de acum câțiva ani în sensul că spune că 29 din podurile și podețele operate de CFR au durată de viață proiectată expirată.
Cele mai vechi 20 de poduri și podețe feroviare de pe rețeaua feroviară, administrată de către CFR SA, sunt situate pe liniile CF Craiova-Calafat (7 obiective), Filiași-Simeria (5 obiective), Chitila-Pitești-Craiova (5 obiective) și Buda-Slănic (3 obiective).
Neintervenția operativă pentru aducerea într-un regim normal de funcționare a obiectivelor scadente la lucrări generează costuri suplimentare în perspectivă pentru reparații, sau chiar necesitatea refacerii integrale în cazurile unor evoluții negative ale degradărilor prin reducerea capacității portante sau, în cazul punctelor periculoase legate de fenomene meteorologice scoaterea din funcție totală pe fondul manifestării unor calamități naturale.
Din totalul de 5.023 poduri, viaducte și podețe cu suprastructură metalică, a căror greutate se ridică la aproximativ 210.000 tone, în anul 2019 a devenit scadentă la revizie periodică o cantitate de 54.631 tone, (la care s-au adăugat și restanțele din anii anteriori dar și necesitatea impusă prin expertize sau prin gradul neconformităților depistate cu ocazia inspecțiilor, în vederea stabilirii condițiilor de circulație corespunzătoare stării tehnice).
Din această cantitate, funcție de forța de muncă și de dotările cu scule și utilaje existente la atelierele de tabliere metalice din cadrul SRCF 1-8, s-a programat la revizie pe anul 2019, în ordinea urgențelor, o cantitate de 47.142 tone. Realizările la activitatea de revizie a podurilor si podețelor cu suprastructura metalica, pe anul 2019 reprezintă un procent de 81 % din programat (38.130 tone), nerealizările fiind determinate de lipsa personalului propriu de specialitate, de utilizarea forței de muncă la alte lucrări considerate urgente, de neatractivitatea acestui gen de activitate pentru firmele autorizate AFER în acest domeniu. În anul 2019 programul de revizie cu drezinele de inspectat poduri din dotarea CNCF-CFR-SA (două drezine) s-a desfășurat cu dificultate din cauza defecțiunilor apărute la acestea. Această situație a generat sporirea restanțelor la această prestație care este prevăzută
conform Instrucțiunii nr. 309/2005.
Documentul semnat de Grindeanu spune că prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență – Pilon I Tranziția Verede, Componenta C4 Transport Sustenabil, a fost aprobate proiecte feroviare de tip Quick Wins, în valoare de 452 milioane de euro, care prevăd lucrări de reparații punctuale pentru ridicarea restricțiilor de viteză, pe o lungime de 420 km. De asemenea, prin PNRR, au fost aprobate proiecte feroviare de timp Reînoiri, în valoare de 276 milioane de euro, care prevăd lucrări de înlocuire șine/traverse/patră spartă, pe lungime de 263 km. de cale ferată. Suma alocată de la buget pentru lucrările de reparații/reînnorie la infrastructura feroviară pentru 2023, este în valoare de 102.547.000 lei.