Kia EV 6 lecția de electrică sud coreeană. Arma asiaticilor împotriva Tesla

Publicat: 22 ian. 2023, 10:30, de Florentin Lucaniuc, în LIFESTYLE , ? cititori
Kia EV 6 lecția de electrică sud coreeană. Arma asiaticilor împotriva Tesla

Deși constructorii auto din Coreea de Sud au trecut de mult timp de stadiul de jucători în liga secundă, nimeni nu se aștepta ca al doilea mare constructor al țării asiatice, Kia, să reușească să vină cu un model care să concureze de la egal la egal cu greii segmentului de mașini electrice.

Primul model cu propulsie electrică de la Kia, EV6, atacă direct liderul clasei, Tesla. Sud coreenii nu s-au încurcat și au aruncat în luptă tot ce aveau mai bun. Design avangardis, tehnologie cât pentru două mașini și, poate cel mai important, autonomie demnă de luat în seamă.

Dacă Tesla stă foarte bine la acest capitol, majorotatea competitorilor săi suferă, unii chiar foarte grav. Iar aici inginerii de la Kia chiar și-au făcut lecția. Cea mai slabă versiune de EV 6 reușește să ajungă la o autonomie de 400 de kilometri, în timp ce varianta de top, EV6 GT Line, cu ambele punți motrice, se laudă cu croaziere de peste 600 de kilometri.

Noul EV6 schimbă linia de design a celor de la Kia, linie inaugurată odată cu lansarea Sportage. Dar parcă la EV6, desenatorii companiei au spart tiparele.

Parte frontală este simplă, dominată de două blocuri optice uriașe. Acestea, indiferent de echipare, vin cu lumini de rulare pe timp de zi LED, în forma literei „V”.

Din lateral, forma puternic aerodinamică iese în evidență cu linii simple trasate din față până în spate. Mânerele se retrag în interiorul portierelor atunci când mașina e încuiată sau în mișcare, pentru a reduce cât mai mult rezistența la înaintare.

Zona din spate este dominată de o bară de lumini ce se întinde dintr-o parte în alta a stopurilor. Este elementul definitoriu al spatelui lui EV6. Deasupra lunetei există și un mic spoiler optimizat aerodinamic, ce se extinde pentru mai multă eficiență.

Per total, designul avangarsist atrage foarte multe priviri în trafic.

Sub capotă

Sub capotă, noul EV6 este disponibil în România în câteva variante. Poți alege modele cu propulsie spate sau poți merge pe versiuni cu tracțiune integrală.

În funcție de ce alegi, ai la dispoziție și două baterii cu capacități diferite (58 kWh sau 77.4 kWh).

În cazul de față, modelul de test a fost versiunea cu un singur motor electric, pe puntea spate. Acesta dezvoltă până la 228 cai putere și un cuplu maxim de 350 Nm. În combinație cu bateria de 77.4 kWh ar trebui să ofere cea mai mare autonomie din gama EV6. Transmiterea acestor puteri către roți se face prin intermediul unei cutii cu o singură treaptă, tipică majorității modelelor electrice din ziua de astăzi. Asta dacă nu punem la socoteală și mersul cu spatele.

Livrarea resurselor se face predictibil, lin, fără ruperi de ritm, mai ales în modul Normal de condus.

Modul Sport aduce mai mult zvâc, cu o schimbare notabilă de ritm și chiar ruperi ocazionale de aderență. În schimb, modul Eco îți va tăia din avânt și va reduce și alți consumatori de la bord, cum ar fi aerul condiționat. Totul din dorința de a scoate cât mai mulți kilometri din acumulator.

Cuplul instant e prezent tot timpul, iar cei 350 Nm livrați de la prima atingere a accelerației te vor face să crezi că EV6 are mai multe resurse la dispoziție decât în realitate. Asta și pentru că dinamica la viteze urbane este excelentă.

Testarea în ciclul WLTP (normă de consum internațională) a arătat o autonomie de până la 528 de kilometri, destul chiar și pentru cei mai pesimiști.

Asta, desigur, dacă reușești să te încadrezi în limita consumului oficial, adică 16,5 kWh/100 de kilometri.

Prin oraș, după parcurgerea a aproximativ 120 de kilometri, bară la bară (cu o viteză medie de 18 km/h), computerul de bord indica un consum maxim de 28,1 kWh/100 de kilometri. Asta ar însemna o autonomie de cel mult 300 de kilometri. O valoare mai mult decât bună.

În afara orașului, la o viteză medie de 75 km/h, computerul de bord al mașinii a indicat un consum de 11,4 kWh/100 de kilometri, echivalentul unei autonomii de circa 500 de kilometri. Pe autostradă, la o viteză constantă de 130 km/h, consumul a crescut, predictibil, la 28,1 kWh pentru fiecare 100 de kilometri parcurși, deci autonomia ar fi undeva în jurul valorii de 300 de kilometri.

Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 7,3 secunde, conform datelor oficiale ale Kia o valoare decentă, dar care nu te surprinde cu nimic. Ce impresionează, în schimb, este cuplul instant, care te va ajuta atunci când pleci de la semafor sau la depășiri. Revin cu mențiunea că, mașinile electrice sunt perfecte pentru doritorii de „liniuțe”. Până reușesc participanții la trafic să bage în viteza a doua, tu, cu electrica ta, sunteți la celălalt semafor. Iar asta indiferent de model. Evident, că vor fi diferențe majore între o Dacia Spring și un model Tesla, însă, tot primul vei reuși să ajungi la următorul stop.

Viteza maximă a lui EV6, declarată, de 185 km/h, a fost depășită, pedala de accelerație s-a blocat la 192 km/h pe Autostrada Soarelui.

Interios

Interiorul lui EV6 oferă și un sentiment de calitate, mulțumită materialelor folosite. Scaunele de pe modelul de test erau îmbrăcate în piele perforată, cu inserții contrastante albe, ce se regăseau și pe panourile interioare ale portierelor. Materialele de pe uși și de pe bord sunt plăcute la atingere, iar plasticul e de bună calitate, cu excepția obișnuită a zonelor de jos, unde acesta e mai tare, pentru a rezista mai bine în timp.

Pe planșa de bord vei găsi două ecrane care preiau rolurile de instrumentar de bord și sistem multimedia. Ambele sunt încadrate bine în designul general al habitaclului și sunt ușor de citit și folosit.

Spațiile de stocare sunt generoase, iar consola plutitoare centrală este atracția interiorului, oferind un spațiu de stocare în partea de jos și în interiorul cotierei. De menționat ar fi că, în lipsa unui schimbător de viteze clasic, pentru că la îndemână ai un selector, ai tendința ca mâna dreaptă s-o sprijini pe consolă, în capătul căreia se află butoanele pentru încălzirea volanului și pentru încălzirea/răcirea scaunelor. Nu de puține ori, în timpul testului, m-am trezit că volanul frige, iar scaunele pur și simplu îți înghețau spatele. Deși sunt la îndemână, acele comenzi ar fi putut fi amplasate într-o zonă mai ferită.

Prizele de încărcare sunt și ele numeroase, iar portbagajul măsoară între 490 și 520 de litri, în funcție de sistemul audio pe care îl alegi. Mai ai la dispoziție și un spațiu de depozitare suplimentar sub capotă, care poate avea până la 85 de litri, dacă nu alegi varianta cu tracțiune integrală.

Poziționarea roților foarte aproape de extremitățile mașinii, precum și suspensia dezvoltată de la început pentru a susține greutatea generoasă a mașinii, se fac observate imediat.

Cum se conduce

Kia EV6 este un mix între mașină confortabilă, ce trece cu bine peste toate denivelările din asflat, dat, totodată, abordează și viraje strânse pe drumuri virajate de munte. De pe scaunul șoferului ești bine izolat de imperfecțiunile din asfalt, amortizarea acestora fiind făcută silențios, fără zgomote în cabină. De altfel, chiar și peste gropi adânci, EV6 și-a menținut bine eleganța în deplasare.

Dacă selectezi modul Sport, vei simți imediat cum accelerația își schimbă sensibilitatea, cuplul de 350 Nm fiind livrat mai rapid decât în modul Normal. Fiind un model cu propulsie spate, de multe ori vei avea ocazia unor derapaje controlate. Servodirecția electrică nu oferă mult feedback, însă în modul Sport devine ceva mai responsivă. Și aderența pe puntea față ar putea fi ceva mai bună, deși nu avem de-a face cu o mașină sportivă. Pentru așa ceva, există EV6 GT cu peste 600 de cai putere și tracțiune integrală.

Chiar și așa, EV6 cu ai săi 228 CP și propulsie spate poate fi distractiv, mai ales pe drumuri ceva mai alunecoase. Trebuie doar să ai grijă să nu fii luat prin surprindere de cuplul livrat instant roților posterioare.

Pe autostradă, izolarea fonică este foarte bună, un aport având forma extrem de aerodinamică a caroseriei. Parbrizul foarte înclinat reduce rezistența la înaintare, respectiv zgomotul vântului în astfel de condiții. Nici de la trenul de rulare nu sunt zgomote deranjant.

Noul EV6 vine dotat cu tehnologia Vehicle-to-Load, considerată de unii extrem de importantă pe termen lung. Aceasta permite ca portul de încărcare a mașinii să aibă un flux bidirecțional al energiei și să alimenteze aproape orice are nevoie de electricitate. Doar folosind acumulatorul din podea.

Astfel, vei putea să alimentezi chiar și altă mașină electrică sau chiar și propria casă, ori rețeaua electrică din zona ta. Această funcție va fi din ce în ce mai importantă pe măsură ce fluctuațiile de tensiune induse de creșterea numărului de mașini electrice puse la încărcat vor deveni mai mari și mai dese. Din păcate, această tehnologie nu este oferită standard.

Pe EV6 vei găsi totuși, în standard, faruri cu tehnologie LED, cele două ecrane de 12,3 inci de la interior, luminile ambientale LED, un sistem avansat de menținere a benzii, pilotul adaptiv, sistemul de schimbare a modului de condus sau sistemul de climatizare automată.

Opțional poți adăuga un sistem audio Meridian, un sistem head-up display cu realitate augmentată, un sistem de parcare automată, controlabil din cheie, sau o pompă de căldură. Sistemele Android Auto și Apple CarPlay sunt și ele incluse standard.

Totul vine cu un cost destul de piperat, deși Kia EV6 este un model care se poate duela cu mai marii clasei. Modelul testat, în echiparea GT Line, costă 70.000 de euro.