La „Damen” Galați a fost lansat feribotul full-electric „RoPax Legionnaire”, construit pentru „BC Ferries” din Canada
La Șantierul Naval Damen din Galați a fost lansat la apă feribotul „RoPax Legionnaire”, care face parte din seria de patru noi feriboturi electrice Clasa „Island”, acestea fiind primele feriboturi full-electric operate de compania canadiană „BC Ferries”.
La Cala „Dunăre” a Șantierului Naval „Damen” din Galați a avut loc lansarea la apă a feribotului „RoPax Legionnaire”, unul dintre cele patru feriboturi electrice construite la Galați pentru compania „BC Ferries” din Canada, principalul operator de linii de feribot din America de Nord.
Nava a fost proiectată în cooperare cu Fleetway Inc. pentru Guvernul din Newfoundland și Labrador, fiind destinată asigurării transportului de autovehicole și pasageri pe ruta de la Newfoundland la Insula Fogo și Insulele Change.
Nava este clasificată de „American Bureau Of Shipping” și va fi operată în Newfoundland & Labrador. Este special concepută pentru operațiuni în condiții de gheață groasă.
O navă de acest tip, cu capacitatea de 960 tone dead weight, are lungimea de 81 de metri, lățimea de 17 metri și un pescaj de 4,3 metri. Propulsia navei este asigurată de motoare electrice, dar ca soluție de rezervă pentru situații deosebite nava este echipată și cu un motor principal Rolls-Royce, cu puterea de 4.350 CP, însă motorul diesel va fi utilizat numai în cazuri excepţionale.
Feriboturile de acest tip vor fi alimentate de baterii cu o capacitate de 2.000 MWh, care vor furniza puterea necesară pentru propulsia pe bază de motoare electrice. Feriboturile vor avea posibilitatea de încărcare ultra-rapidă pe fiecare ţărm, cât durează debarcarea şi îmbarcarea pasagerilor şi maşinilor.
Fiecare feribot are o capacitate de transport de 47 de vehicule şi 390 pasageri și are o viteză de croazieră de 14 noduri, respectiv 14 km pe oră.
Acordul pentru construirea la Galați a celor 4 feriboturi „full – electric” a fost semnat în luna ianuarie
În luna ianuarie, compania BC Ferries a semnat un acord cu „Damen Shipyards Group”, care deține Șantierul Naval Galați, pentru a construirea până în anul 2027 a patru noi feriboturi electrice Clasa „Island”, acestea fiind primele feriboturi electrice care vor fi operate de „BC Ferries”.
„Cele patru feriboturi, primele din flota BC Ferries care se bazează pe deplin pe baterii, vor fi construite în România de Damen Shipyards Group, care a construit primele șase feriboturi din clasa Island, tot la șantierul său din România”, scria la vremea respectivă revista canadiană „Times Colonist”.
Acordul cu „Damen” este un contract de proiectare și construire a celor patru nave, care include garanții legate de termenele de livrare, criteriile de performanță, siguranța costurilor și performanțele tehnice ale navelor. Conform contractului, cele patru feriboturi trebuie să intre în operare în Canada în anul 2027, deci construcţia și livrarea lor lor ar trebui să fie finalizată în 2026 și 2027
La „Damen” Galați au mai fost construite 6 feriboturi Clasa „Island” hibrid, ultimul fiind livrat în 2022. În 2017, compania canadiană „BC Ferries” a încheiat cu „Damen Shipyards Group” un prim contract de 86,5 milioane de dolari canadieni (57 milioane euro) pentru construirea la Șantierul Naval „Damen” din Galați a două feriboturi de clasă mică cu motor hibrid, care au fost livrate în 2019.
În 2019„BC Ferries” a încheiat cu „Damen” un nou contract, în valoare de 200 milioane de dolari canadieni (137 milioane euro), pentru construirea la Șantierul Naval din Galați a altor patru feriboturi hibride.
Se pare că cele șase feriboturi hibride construite la Galați în perioada 2017 – 2022 au fost la performanțele tehnice cerute de compania canadiană, pentru că la finalul noului contract în flota „BC Ferries” vor fi 10 feriboturi construite la Galați.