La „Damen” Galați, ceremonia începerii construirii portavionului pentru drone „Dom João II”, al Marinei Portugaliei

Publicat: 04 oct. 2024, 07:31, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
La „Damen” Galați, ceremonia începerii construirii portavionului pentru drone „Dom João II”, al Marinei Portugaliei
La „Damen” Galați, ceremonia începerii construirii portavionului pentru drone „Dom João II”, al Marinei Portugaliei

La Șantierul Naval „Damen” din Galați a avut loc, ceremonia de „punere a chilei”, prin care este marcată începerea construirii pentru Marina Militară a Portugaliei a portavionului pentru drone „NRP Dom João II”, la festivitate participând ministrul portughez al Apărării Naţionale, Nuno Melo şi şeful Statului Major al Marinei Portugheze, amiralul Gouveia e Melo.

La Șantierul Naval Galați a început construirea unei nave militare pentru Marina Portugaliei, Platforma Multifuncțională „NRP Dom João II”, care este un portavion pentru drone, un concept revoluționar al Marinei Portugheze pentru desfășurarea unor multiple genuri de operațiuni pe Marea Mediterană și Oceanul Atlantic, de la supraveghere și cercetare oceanografică sau asistență pentru situații de urgență și catastrofe, la misiuni de luptă prin operarea de drone aeriene, drone de suprafață și drone subacvatice

Conform tradiției din construcțiile navale, începerea construirii unei nave este marcată printr-o ceremonie de „punere a chilei”, care presupune debitarea primei bucăţi de tablă a corpului navei, „punerea chilei” fiind, de fapt, sudarea pe această tablă a unei monede care aduce noroc navei și echipajului.

La ceremonie au participat ministrul portughez al Apărării Naţionale, Nuno Melo, şeful Statului Major al Marinei Portugheze, amiralul Gouveia e Melo și Jan Wim Dekker, directorul comercial al „Damen Shipyards Group”.

Construirea Platformei Navale Multifuncționale „NRP Dom João II” este finanțată de guvernul portughez în cadrul Planului de Redresare și Reziliență, respectiv prin Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă a Uniunii Europene, care face parte din „NextGenerationEU”, pachetul de redresare economică pentru susținerea statelor UE.

Într-un concept revoluționar, conceput de Marina Portugheză, această platformă va avea multiple funcționalități, precum supraveghere, experimentare, cercetare oceanografică, inclusiv suport pentru situații de urgență și catastrofe. Nava va avea laboratoare, stații de asistență medicală și capacitatea de a transporta și de a opera drone aeriene, drone de suprafață și drone subacvatice”, se spune în prezentarea proiectului Platformei Navale Multifuncționale „NRP Dom João II”, se spune în prezentarea proiectului.

Contractul de construire a navei dintre Marina Portugaliei și „Damen Shipyards Group” a fost semnat pe 24 noiembrie 2023. Nava va intra în dotarea Marinei Militare a Portugaliei în a doua jumătate a anului 2026.

Navă multifuncțională pentru misiuni de luptă pe Mediterana și Atlantic. Poate lansa drone aeriene, drone acvatice și drone subacvatice

Noua navă multifuncțională va avea echipamente care să asigure capacitatea de a efectua mai multe tipuri de misiuni pe Marea Mediterană și Oceanul Atlantic, de la misiuni de luptă la activități de cercetare oceanografică sau intervenții în situații de urgență.

Damen a dezvoltat această navă multifuncţională de 107 metri lungime pe baza cerinţelor specifice ale Marinei Portugaliei. Designul este al unei platforme multifuncţionale, cu roluri principale de misiune pe mare care includ cercetarea oceanică, căutarea şi salvarea, precum şi ajutorul în caz de urgenţă la operaţiunile de siguranţă maritimă şi de sprijin naval.

În acest scop, nava va fi înzestrată cu un sistem care să lanseze drone şi elicoptere fără pilot”, au precizat reprezentanții „Damen Shipyards Group”.

Pentru activităţile de cercetare oceanică, nava va fi dotată cu laboratoare şi spaţii de cazare pentru personalul ştiinţific.

În ceea ce priveşte aspectul de sprijin naval în misiuni de luptă, nava va avea în dotare o rampă pentru UUV (vehicule subacvatice fără pilot) şi USV  (vehicule de suprafaţă fără pilot), precum şi o punte de zbor cu dimensiunile de 94 metri/11 metri şi hangare pentru UAV (vehicule aeriene fără pilot).

Este prima navă de acest tip, cu cel mai înalt randament de lansare şi de gestionare pentru toate tipurile de drone. Rolul multifuncţional al acestei nave va permite Marinei portugheze să dezvolte cele mai solicitante misiuni şi în acelaşi timp, capacitatea de a desfăşura activităţi de cercetare în cele mai adânci zone ale oceanului”, declara după ceremonia de semnare a contractului Arnout Damen, CEO al „Damen Shipyards Group”.

Pe navă vor fi instalate camere hiperbarice și ROV-uri, vehicole subacvatice fără pilot

Noua navă va fi atestată de Marina Portugaliei ca fiind o Platformă Navală Multifuncţională. Pentru adaptatea navei la această funcționalitate, au fost prevăzute din faza de proiectare o punte de marfă de 650 metri pătraţi şi un spaţiu pentru 12 containere.

Datorită acestor facilități, pe navă pot fi instalate sisteme modulare, cum ar fi o unitate medicală, camere hiperbarice sau echipamente „ROV” (Remote Operated Vechicles).

„ROV”-urile sunt vehicole subacvatice fără pilot, foarte manevrabile, utilizate la explorarea adâncurilor oceanului, fiind operate de la suprafața apei, de pe o platformă. Un grup de cabluri, „tether”, conectează „ROV”-ul la navă, transmițând semnale între operator și vehicul.

În dotarea unui „ROV” sunt camere video, aparate de măsurare a parametrilor apei și de prelevare de probe, echipamente de sudură sau tăiere sub apă, etc. Inițial, „ROV”-urile au fost dezvoltate în scopuri industriale, cum ar fi inspecțiile conductelor subacvatice și testarea structurală a platformelor maritime de foraj.

Marina Militară a Portugaliei mai are în dotare două fregate modernizate după un proiect realizat la Galați

Flota militară a Portugaliei are în dotare în prezent alte două nave de război construite de „Damen Shipyards Group”. Acestea sunt fregatele multifuncţionale „NRP Bartolomeu Dias” şi „NRP D. Francisco de Almeida”, din clasa „Bartolomeu Dias”, cu o lungime de 122 de metri.

Ambele nave au servit iniţial în Marina Regală Olandeză, ca fregate din clasa „Karel Doorman”, înainte de a fi preluate de Marina Portugaliei și supuse unui program substanţial de modernizare de către „Damen Shipyards Group” şi agenţia olandeză COMMIT (Command Materiel and IT).

Tot la Galați a fost construită și nava care a dat numele clasei de fregate, „HNLMS Karel Doorman”, care este „nava amiral” a Marinei Regale Olandeze. Cu un deplasament de 28.000 tdw și lungimea de 205 metri, este cea mai lungă navă construită vreodată în România.

Nava „Karel Doorman” este dotată cu un heliport cu două posturi de aterizare la bord şi un hangar pentru şase elicoptere şi rampe de urcare la bord a amfibiilor şi un spital cu 20 de săli de operaţii şi tratament. Nava e dotată cu două sisteme antirachetă, două tunuri cu calibrul de 30 mm şi patru mitraliere cu calibrul 12,7 mm. Nava poate lua la bord 180 membri ai echipajului şi 120 de militari.