La „Damen” Galați se construiesc yahturi de lux. Prețul unui yaht de 80 de metri ajunge la 189 de milioane euro
Șantierul Naval din Galați face parte dintr-un consorțiu de companii care construiesc împreună yahturi de lux în ediții limitate, printre acestea aflându-se și modelul „Amels 80”, care potrivit presei de specialitate „este gata să modeleze viitorul yachtingului de lux” și care costă de la 150 la 189 de milioane de euro.
La Șantierul Naval „Damen” din Galați a avut loc zilele trecute lansarea la apă a unui nou model de yaht, „Amels 80”, cu lungimea de 80 de metri și cu propulsie hibridă, cu amenajări și facilități de lux.
La Șantierul Naval din Galați au mai fost construite yahturi „Amels 60”, cu lungimea de 60 de metri, iar anul trecut, în luna iunie, a fost livrat un yaht „Amels 120”.
Yahtul model „Amels 80”, lansat la apă zilele trecute la „Damen” Galați va fi livrat în anul 2026. Acest model este anunțat deja ca unul care va aduce schimbări ale trendului de pe piața construcțiilor de yahturi de lux.
„Amels 80 este cel mai recent și cel mai mare model care se alătură gamei Amels Limited Editions. Cu doar 20 de metri mai lung decât Amels 60, dar cu un volum de aproape 3 ori mai mare, impresionanta listă de facilități include o terasă la soare întinsă de 200 de metri pătrați, o piscină mare și două jacuzzi, un club de plajă extins cu deschideri pe trei laturi, un spa wellness și șapte cabine de lux, inclusiv o punte dedicată proprietarului.
Cu un design exterior de la Espen Øino și un pachet de inginerie de la Amels, această realizare a gamei de ediții limitate este construită folosind unele dintre cele mai durabile materiale și tehnologie hibridă inovatoare”, se spune în prezentarea „Amels 80”.
La Șantierul Naval din Galați a fost realizată o hală specială pentru construirea yahturilor
S-a discutat foarte puțin, aproape deloc, despre construirea de yahturi de lux la Șantierul Naval din Galați, atenția presei fiind atrasă de navele militare, navele speciale pentru parcurile eoliene din Marea Nordului, feriboturile pentru Canada sau spărgătorul de gheață pentru Anctartica, proiecte mult mai importante. Dar și reprezentații șantierului naval au fost foarte discreți cu privire la yahturile construite.
Administrația Șantierului Naval „Damen” a anunțat în urmă cu cincisprezece ani că intenționează să treacă la construirea yahturilor de lux. „Sunt nave foarte pretenţioase, a căror construcţie poate dura. În plus, şi costul lor e unul foarte ridicat, putând ajunge până la 1,6-1,8 milioane de euro pe metrul liniar”, declara Gelu Stan, directorul de atunci al „Damen” Galați.
Între timp, pe Cala „Dunăre” a șantierului naval a fost construită o nouă hală de montaj al corpurilor de navă, cu dimensiuni și echipamente adaptate construirii corpurilor de yahturi.
La construirea yahturilor din gama „Amels” cooperează mai multe companii, „Amels”, Șantierul Naval „Damen” Galați, „Espen Øino”, „Damen Yachting”, „Synot Yacht Architecture 7”, Șantierul „Damen” Vlissingen, fiecare cu specializarea sa. Corpurile yahturilor sunt construite la Galați, în baza proiectului de arhitectură navală a „Damen Yachting”. La șantierul naval din Galați se realizează și montarea unor echipamente, după care yahturile sunt transferate la alt șantier din cadrul grupului, la Șantierul „Damen” din Vlissingen, din Olanda, unde sunt finalizate echiparea și amenajările navei.
Un yaht „Amels 80”, are amenajări de lux și costă de la 150 la 189 de milioane de euro
Potrivit „Boat International”, yahtul „Amels 80” a fost proiectat de „Espen Øino International”, care are în portofoliu alte 69 de super-yacht-uri, arhitectura navală a fost dezvoltată de „Damen Yachting”, care a proiectat alte 31 de super-yacht-uri, iar interiorul iahtului a fost proiectat de Synot Yacht Architecture 7 Design, care are în portofoliu alte 33 de interioare de super-yacht proiectate.
Yahtul cu deplasamentul de 2.175 de tone dead weight și lungimea de 80 de metri este construit cu o punte de tec, o cocă din oțel și suprastructură din aluminiu.
Pe yaht sunt cabine de lux în care pot fi cazați 14 oaspeți, alte cabine pentru cei 21 de membri ai echipajului, o uriașă piscină cu jacuzzi pe terasa de la puntea principală, un club de plajă cu centru spa wellness, o sală de sport, saună.
Un yaht model „Amels 80” are pe puntea principală și o zonă prova polivalentă, în care, după dorința proprietarului, poate fi amenajat un teren de baschet sau un heliport, pentru asigurarea la bord și a unui elicopter.
Evident, în cazul unui yaht de lux cel mai important detaliu este prețul la care poate fi cumpărat. Potrivit „TWW Yachts”, prețul unui yaht modelul „Amels 80” este „de la 150 de milioane de euro” și crește în funcție de dotări, amenajări și facilitățile comandate de proprietar, dar alte organizații și publicații de yachting evaluează prețul unui „Amels 80” la 189 de milioane de euro.
În 2023, pleca de la Galați super-yahtul „Amels 120”, care rivalizează cu „Oceanco Koru”, yahtul lui Jeff Bezos
Publicația de specialitate „SuperYacht Times” prezenta pe 20 iunie 2023 super-yahtul „Amels 120”, cu lungimea de 120 de metri, care ajungea la Vlissingen, în Țările de Jos, după ce fusese construit și lansat la apă la Șantierul Naval „Damen” din Galați.
„Superyacht-ul Amels 120 Full Custom are un design exterior cu cinci punți de Espen Øino International, cu arhitectură navală de Damen Yachting. Este cel mai mare iaht Amels construit în colaborare cu arhitectul naval Espen Øino și, odată terminat, va fi iahtul emblematic al companiei. (…)
Se știu foarte puține despre iahtul Amels 120, dar construirea sa a început în 2021, cu Nick Flashman de la Deeside Maritime acționând ca reprezentant al proprietarului. Este, de asemenea, cel mai lung iaht cu motor din Țările de Jos, la doar șapte metri în spatele iahtului cu vele Oceanco Koru al lui Jeff Bezos, care ocupă primul loc”, scriau jurnaliștii de la „SuperYacht Times”.