De 30 de ani, la Galați ruginește în bălării o operă a sculptorului Ewerdt Hilgemann, ale cărui lucrări sunt expuse la New York

Publicat: 08 sept. 2021, 06:00, de Sorin Costea, în Orașul meu , ? cititori
De 30 de ani, la Galați ruginește în bălării o operă a sculptorului Ewerdt Hilgemann, ale cărui lucrări sunt expuse la New York

„Omagiu lui Brâncuși”, o lucrare realizată de sculptorul olandez de origine germană Ewerdt Hilgemann în cadrul ediției din 1991 a Taberei de Sculptură în Metal de la Galați nu a fost pusă în valoare nici după 30 de ani, deși asta nu ar presupune decât instalarea sa pe un soclu în cadrul expoziției de pe faleza Dunării, unde se află lucrările realizate în cele patru ediții ale taberei.

Sculptura ar fi trebuit amplasată în centrul Galațiului, în zona „Potcoava de Aur”. A fost dusă acolo, dar nu a fost instalată și după doi ani a fost mutată într-o zonă obscură de pe Faleza Dunării, în zona traversării Dunării cu bacul. La presiunile iubitorilor de artă, Primăria Galați încearcă să instaleze lucrarea de artă monumentală pe un soclu, dar de 3 ani funcționarii primăriei nu reușesc să depășească etapa aprobării indicatorilor tehnico-economici ai investiției.

Este o situație ridicolă, pentru că Ewerdt Hilgemann este unul dintre cei mai importanți sculptori ai lumii. Spre exemplu, în 2014 el a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală pe Park Avenue din Manhattan, New York, iar în ultimii ani lucrări ale sale au fost instalate în Statele Unite, în Berverly Hills – „Orașul Îngerilor”, la „Chicago Museum Campus” și la „Kansas City Art Institute”, în Olanda, la „Hervormd Lyceum” din Amsterdam, dar și în Germania, la „Goethe-Universität” din Frankfurt.

Controverse. Din moment ce statuia a fost abandonată în bălării 30 de ani, mai putea zace acolo vreo câțiva ani

În 2018, Primăria Galați a luat inițiativa salvării operei de artă monumentală și a elaborat studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici. Prin Hotărârea Consiliului Local Galați nr 454/30.08.2018, a fost alocată suma de 196.000 lei pentru realizarea unui soclu.

Aprobarea punerii în valoare a acestei opere de artă monumentală nu a fost lipsită de controverse, pentru că unora dintre aleșii locali li s-a părut că nu ar fi o prioritate, din moment ce, oricum, statuia a fost abandonată aproape 30 de ani pe faleză. Primarul Galațiului a răspuns că punerea în valoare a acestei opere de artă este o necesitate: „Nu ştiu dacă, neapărat, este o prioritate, dar este o necesitate. Pentru că e o operă de artă de o reală valoare, care a fost lăsată spre ruginire de toţi înaintaşii noştri, şi cred că e cea mai corectă formă de a se face dreptate pentru ca acel muzeu în aer liber de pe faleza inferioară a Dunării este să aibă o astfel de lucrare, a unui artist extrem de valoros, care merită a fi expusă”, a spus primarul Ionuț Pucheanu.

După trei ani în care nu s-a făcut nimic a fost necesară refacerea documentației

Dar, în pofida faptului că primarul Galațiului era un susținător al artelor, timp de trei ani nu s-a făcut mai nimic și indicatorii aprobați în 2018 și-au pierdut valabilitatea. Pe 25 august, Primăria Galați a obținut o nouă aprobare a consiliului local pentru modificarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului „Amplasare sculptură în metal Omagiu lui Brâncuși” și o majorare a fondurilor alocate, de la 196.000 de lei la 337.000 de lei.

„La realizarea proiectului tehnic pentru amplasare structura în metal <<Omagiul lui Brâncuși>> s-au constatat anumite diferențe între soluția aferentă Studiului de Fezabilitate întocmit în 2018 și cea proiectată în 2021 la faza Proiect Tehnic de Execuție”, se spune în memoriul justificativ al proiectului de hotărâre a consiliului local.

Explicația ironică a funcționarilor Primăriei: „din motive necunoscute opera de artă a fost <<depozitată>> în spațiul verde”

În Raportul de specialitate, întâlnim și o ironie a funcționarilor din Primăria Galați, care au încadrat cu ghilimele cuvântul „depozitată”, pentru a evita să spună cu subiect și predicat că de fapt opera lui Hilgemann a fost abandonată în bălăriile de pe maidanul din apropierea terminalului de traversare a Dunării cu bacul.

„Opera a fost realizată de cunoscutul artist german Ewerdt Hilgemann în cadrul celei de a patra ediții a Taberei naționale de sculptură în metal, din 1991. Este realizată în oțel pe bază de implozie, are o înălțime de 12 metri, înfățișează o coloană <<turtită>>, formată din paralelipipede vidate și din motive necunoscute opera de artă a fost <<depozitată>> în spațiul verde, pe Faleza inferioară a Dunării, la intrarea dispre parcarea Trecere BAC”, se spune în raportul întocmit pe data de 18 august 2021.

Hilgemann – apreciat la New York, ignorat în România

Autorul lucrării „Omagiu lui Brâncuși”, Ewerdt Hilgemann, este unul dintre cei mai apreciați sculptori ai lumii. Hilgemann este un artist olandez de origine germană. Din 1984, locuiește la Amsterdam. Sculpturile sale sunt expuse în spaţii publice din Europa și Statele Unite. O sculptură semnată Ewerdt Hilgemann a fost amplasată în 2015 la „Chicago Museum Campus”, iar o altă operă a sa a fost instalată în Berverly Hills. În ultimii ani, lucrări de artă monumentală realizate de Hilgemann au fost instalate și la „Kansas City Art Institute”, tot din Statele Unite, în Olanda, la „Hervormd Lyceum” din Amsterdam, dar și în Germania, la „Goethe-Universität” din Frankfurt.

În 2014, Ewerdt Hilgemann a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală pe Park Avenue, un spațiu din Manhattan care este o galerie de artă în aer liber în care sunt prezentate opere de artă monumentală ale celor mai importanți artiști contemporani.

După ce în anii 60 și 70 a încercat mai multe tehnici, de la jumătatea anilor 80 tehnica favorită a lui Ewerdt Hilgemann a devenit implozia. Forme geometrice perfect sudate, din oțel inoxidabil, sunt aspirate, rezultând o nouă formă, care păstrează totuși referințe vizuale la original. Cele mai folosite forme sunt cuburile, coloanele pătrate și piramidele.

Există o singură diferență între operele realizate la New York și cea de la Galați. Cele de la New York sunt din inox, iar lucrarea de la Galați, realizată la Sidex, este din tablă simplă, pentru că asta i s-a oferit artistului. Dar, fiind realizată în aceeași tehnică, „Omagiu lui Brâncuși” se aseamană cu operele expuse în Manhattan, numai că „soarta” diferă: în Statele Unite statuile lui Hilgemann sunt expuse într-o importantă galerie în aer liber din New York, la Galați opera sa a fost „depozitată” („trântită”) cu macaraua în bălăriile de pe faleză.

Sursa foto: nyc.higelmann.nl