La Muzeul din Galați, un automobil Dion Bouton pe care Toyota a vrut să-l cumpere cu 800.000 dolari
În colecțiile din Galați se află trei mașini celebre, un „Dion Bouton” din 1898, în valoare de 800.000 de dolari, un „Ford T” din 1914 şi un automobil marca „Ego 4/14”, din 1924.
Cea mai valoroasă dintre aceste maşini de epocă este automobilul „Dion Bouton”, model 1898, care se află în colecţia Muzeului de Istorie şi este expus la Casa „Cuza”. În lume se află doar trei astfel de maşini.
O bijuterie pe roți, care a anticipat autovehicolele cu tracțiune integrală
Contele Albert de Dion și colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton și Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883. Automobilele „Dion Bouton” au anticipat autovehicolele cu tracțiune integrală. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea mașinii se face cu ajutorul unei manivele, iar sistemul de lumini este compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilena de la un generator.
În 1887, mecanicul Georges Bouton a câștigat cu un astfel de autoturism primul raliu auto organizat oficial în Franța de revista „Velocipede”, viteza cu care a reușit această performanță fiind de 60 km/oră.
Compania „Toyota” a vrut să cumpere automobilul „Dion Bouton” de la Galați cu 800.000 de dolari
Automobilul aflat în colecția Muzeului din Galați a aparținut unui consul care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galați. În 1900, automobilul a fost cumpărat de un filantrop din Tecuci, iar în 1927 a fost cumpărat de un maistru de la Șantierele Navale „Fernic” Galați. Din 1956, automobilul „Dion Bouton” face parte colecția Muzeului de Istorie Galați.
Valoarea de catalog a automobilului este apreciată la câteva sute de mii de euro însă în anii 80, un reprezentant al companiei „Toyota” care a călătorit la Galați în mod special pentru a verifica autenticitatea automobilului le-a oferit autorităților locale suma de 800.000 de dolari pentru a achiziţiona „Dion Bouton”-ul, pe care intenționau să îl expună sub un clopot de sticlă în faţa sediului companiei.
Pe străzile Galațiului poate fi văzut uneori și un „Ford T” din 1914
Un colecţionar din Galaţi deţine un „Ford T” construit în 1914, care este în perfectă stare de funcţionare, piesele originale fiind procurate din Statele Unite.
Valoarea unui „Ford T” este între 30.000 şi 100.000 de dolari, în funcție de starea tehnică a maşinii. În 1908, când a fost lansat, preţul unui Ford T era de 825 de dolari şi a scăzut până la 290 dolari în 1924. Ultimul model T a ieşit de pe banda Uzinelor Ford pe data de 31 mai 1927.
Proprietarul „Fordului T” își scoate mașina din garaj foarte rar, când străzile sunt aproape pustii din cauză că ceilalți șoferi au reacții imprevizibile când văd Fordul în trafic, iar o tamponare care l-ar costa foarte mult.
La Muzeul din Tecuci, un automobil „Ego 4/14”, care în 2017 a fost premiat la Concursul de Eleganță de la Sinaia
În colecţia Muzeului din Tecuci se află un automobil marca „Ego”, fabricat în Germania în 1924. El a fost donat muzeului în 1985 de colonelul Gheorghe Petrașcu. Pe atunci nu era în stare de funcțiune, dar a fost restaurat în urmă cu câțiva ani, când a fost folosit la realizarea filmului „Restul e tăcere”, a lui Nae Caranfil.
În 2017, automobilul „Ego” a intrat în lumea bună a automobilelor de epocă din România, prin obținerea premiului de excelență a Concursului de Eleganță de la Sinaia, care s-a desfășurat sub patronajul Regelui Mihai. Cu câteva zile înaintea concursului, Federația Internațională a Vehiculelor Istorice a acordat automobilului „Ego 4/14” cartea de identitate care îi confirmă valoarea.