Liberalizarea transportului rutier interjudețean, prin ordonanță de Guvern

Publicat: 04 dec. 2024, 20:40, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Liberalizarea transportului rutier interjudețean, prin ordonanță de Guvern

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o ordonanță pentru liberalizarea transportului rutier interjudețean de persoane, care aduce precizări în sensul că orice operator de transport rutier de persoane poate obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia.

Ordonanța prevede că măsurile legislative și administrative adoptate vor permite liberalizarea operațiunilor de transport persoane în trafic interjudețean, în conformitate cu deciziile Curții Constituționale.

Măsurile sunt necesare în contextul în care, de la 1 ianuarie 2025, există riscul unei piețe nereglementate pentru serviciile de transport interjudețean, ca urmare a declarării neconstituționale, în ansamblu, a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, ceea ce ar afecta mobilitatea persoanelor și implicit calitatea vieții acestora.

În plus, existența mai multor operatori de transport care deservesc o anumită relație va fi benefică pentru călători, având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea, ceea ce încurajează concurența.

Astfel, actul normativ modifică și completează Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturilor rutiere, cu modificările și completările ulterioare, și prevede următoarele măsuri de reglementare:

Ø liberalizarea serviciilor regulate interjudețene în sensul creării posibilității ca orice operator de transport rutier de persoane să poată obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia;

Ø utilizarea platformei informatice denumită rețea de mobilitate rutieră naţională în vederea creării premiselor unei treceri la digitalizarea solicitărilor depuse de operatorii de transport precum și a graficelor de circulație în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport;

Ø conectarea rețelei de mobilitate rutieră naţională la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule în ceea ce priveşte condiţiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate de operatorii de transport, astfel încât este simplificat procesul de verificare, iar operatorii de transport nu mai trebuie să depună documente justificative;

Ø reglementarea situațiilor în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate în sensul abilitării autorităţilor administrației publice locale să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condicii optime pentru călători și în vederea asigurării posibilităților de deplasare într-un mod civilizat;

Ø instituirea obligației operatorilor de transport care dețin licențe de traseu pentru servicii regulate valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgenţă de a efectua respectivele servicii până la data expirării valabilității acestora.

Prin noile reglementări, se urmărește garantarea accesului nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piață, promovând competiția liberă și creșterea calității serviciilor oferite pasagerilor.

Parlamentul României a adoptat proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere în data de 26.05.2023, proiect care prevedea adoptarea unor masuri graduale de liberalizare a transportului interjudețean prin servicii regulate, ulterior fiind contestat la Curtea Constituțională.

După 18 luni, respectiv în ședința din data de 5 noiembrie 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituțională, în ansamblul său.