Lovitură cruntă pentru companiile cu venituri mari și profituri mici: Guvernul schimbă regulile de impozitare
Guvernul urmează să adopte astăzi un proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.
Aceste schimbări vor introduce reglementări mai stricte și vor afecta o serie de companii, în special pe cele cu venituri mari, dar care înregistrează profituri mici. Printre măsurile cheie se numără implementarea unui impozit minim pe cifra de afaceri, ceea ce va obliga firmele să plătească o sumă minimă, chiar și în condițiile în care impozitul pe profit este mai mic decât acest prag. Aceste modificări vor avea un impact semnificativ asupra multor sectoare economice, punând presiune în special pe IMM-uri și marile companii care până acum beneficiau de un regim fiscal favorabil datorită profiturilor reduse.
În mod special, vor fi afectate companiile care:
- Activează în domenii cu marje de profit mici, cum ar fi comerțul cu amănuntul sau distribuția, unde cheltuielile sunt adesea mari, iar profitul este relativ redus.
- Companiile care vând produse accizabile (alcool, tutun, combustibili) sau care beneficiază de subvenții, deoarece normele vor reglementa modul în care veniturile din aceste domenii sunt tratate în calculul impozitului minim.
- Grupurile fiscale care reunesc mai multe entități, având venituri totale semnificative, dar profituri insuficiente pentru a plăti impozitul pe profit în conformitate cu reglementările anterioare.
- Companiile cu activități sezoniere sau cu fluctuații mari ale veniturilor, care în anumite perioade ale anului pot înregistra scăderi ale profitului.
Aceste schimbări vor afecta atât companiile mari, cu un volum semnificativ de venituri, cât și IMM-urile care nu reușesc să obțină un profit corespunzător cu veniturile realizate.
Modificările esențiale în Normele metodologice
Guvernul României a introdus noi reglementări prin care impozitul minim pe cifra de afaceri va trebui să fie calculat pentru toți contribuabilii care nu ating pragul impozitului pe profit, dar care generează venituri semnificative. Acest impozit minim se aplică atunci când impozitul pe profit calculat conform normelor fiscale este mai mic decât suma stabilită ca impozit minim pe cifra de afaceri.
Conform modificărilor, va exista o reglementare detaliată privind veniturile care trebuie incluse în calculul veniturilor totale (VT), precum și modul în care anumite venituri pot fi excluse din acest calcul, cum ar fi veniturile din dividende, subvenții sau alte venituri reglementate.
Detalii de calcul ale impozitului minim pe cifra de afaceri
Impozitul minim pe cifra de afaceri se va calcula pe baza veniturilor totale înregistrate de o companie într-un anumit an fiscal, iar valoarea acestuia va depinde de veniturile înregistrate, tipul de activitate desfășurat și ajustările permise.
Mai exact:
- Venituri totale reprezintă suma încasărilor realizate din vânzarea de produse și servicii, inclusiv alte venituri neimpozabile, cum ar fi dividendele sau anumite tipuri de subvenții.
- Se vor face ajustări pentru a exclude anumite venituri care nu sunt considerate în scop fiscal, cum ar fi veniturile din activitățile reglementate de alte norme fiscale (de exemplu, veniturile din tranzacții internaționale).
- Cheltuielile de sponsorizare pot fi deduse în limita unui plafon stabilit de autoritățile fiscale.
Exemple de calcul al impozitului minim pe cifra de afaceri
Exemplul 1: Compania A
Compania A înregistrează pentru anul fiscal 2023 următoarele date financiare:
- Venituri totale: 800.000 mii lei din vânzarea de produse și servicii.
- Venituri neimpozabile: 70.000 mii lei din dividende și subvenții.
- Impozit pe profit calculat: 25.000 mii lei (16% din rezultatul fiscal).
- Cheltuieli de sponsorizare: 1.000 mii lei, deduse conform reglementărilor fiscale.
Calculul impozitului minim pe cifra de afaceri este realizat astfel:
- Venituri totale ajustate: 800.000 mii lei – 70.000 mii lei (dividende și subvenții) = 730.000 mii lei.
- Impozit minim pe cifra de afaceri: 6.000 mii lei (presupunând o rată minimă stabilită de 0,8% din veniturile totale ajustate).
- Impozit pe profit calculat: 4.000 mii lei (după deducerea cheltuielilor de sponsorizare).
Rezultatul final: Compania A va plăti impozitul minim pe cifra de afaceri, adică 6.000 mii lei, deoarece acesta este mai mare decât impozitul pe profit de 4.000 mii lei.
Exemplul 2: Grupul Fiscal B
Grupul B include trei membri și înregistrează următoarele venituri și cheltuieli pentru anul fiscal:
Nr. crt. | Date financiare | M1 (mii lei) | M2 (mii lei) | M3 (mii lei) | Total Grup (mii lei) |
---|---|---|---|---|---|
1. Venituri din vânzarea produselor | 150.000 | 300.000 | 450.000 | ||
2. Venituri din mărfuri | 50.000 | 100.000 | 200.000 | 350.000 | |
3. Venituri din dividende | 50.000 | 50.000 | |||
4. Venituri din subvenții | 30.000 | 30.000 | |||
5. Venituri din prestări servicii | 50.000 | 70.000 | 120.000 |
Venituri totale grup: 1.100.000 mii lei, iar venituri care se scad: 100.000 mii lei din dividende și subvenții.
Venituri totale ajustate: 1.000.000 mii lei.
Dacă impozitul minim pe cifra de afaceri este stabilit la 0,5% din veniturile ajustate, atunci:
Impozit minim pe cifra de afaceri: 1.000.000 mii lei * 0,5% = 5.000 mii lei.
În acest caz, dacă impozitul pe profit calculat pentru grupul B este mai mic de 5.000 mii lei, grupul va plăti impozitul minim pe cifra de afaceri.
Impactul asupra companiilor
Aceste reglementări vor afecta în mod direct companiile cu venituri mari, dar cu profituri mai mici, deoarece acestea vor fi obligate să plătească un impozit minim pe cifra de afaceri, chiar dacă impozitul pe profit este mai mic. Aceasta va duce la o creștere a taxelor pentru multe dintre aceste entități, ceea ce poate avea un impact financiar semnificativ, în special pentru IMM-uri sau companii cu activități sezoniere.
HG-6