Lucrările de adâncire a canalului Bâstroe deja afectează Delta Dunării
Fauna și flora, precum și transportul naval din zona Deltei Dunării sunt deja afectate de lucrările efectuate de Ucraina pentru adâncirea canalului Bâstroe, potrivit informațiilor obținute de “România liberă” de la surse guvernamentale.
Debitele au scăzut deja pe brațul Sulina din cauza lucrărilor efectuate de Ucraina pe canalul Bâstroe, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport, după cum au explicat, pentru “România liberă”, surse guvernamentale.
În plus, dragajale efectuate și pe brațul Chilia pentru a asigura debitele pe Bâstroe provoacă retragerea apei de pe canalele adiacente din Delta Dunării și afectează atât flora și fauna, cât și transportul de pasageri.
Potrivit acelorași surse, ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritimi aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor.
Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 de cm, menționează surse cu expertiză în Transporturi.
Acțiune cu premeditare
Sursele guvernamentale indică mai multe argumente ce sugerează premeditare din partea Ucrainei:
- Consiliul de miniștri al Ucrainei a aprobat în februarie 2022 (înainte de începerea războiului) lucrări pentru navigația pe Canalul Bâstroe.
- Războiul a fost folosit ca pretext pentru a obține acordul de tranzit pentru nave terțe pe Canalul Bâstroe. (potrivit Acordului bilateral doar navele cu pavilioane ale țărilor riverane pot tranzita canalul. Navele statelor riverane pot tranzita doar respectând adâncimile inițiale ale Canalului Bâstroe- 4.2 mș. Dar intrarea unor nave terțe din zona maritimă conduce, de fapt, la necesitatea adâncirii șenalului).