Lupta pentru supraviețuire pe șoselele României!

Publicat: 10 aug. 2024, 15:04, de Vlad Stefan Orjan, în OPINII , ? cititori
Lupta pentru supraviețuire pe șoselele României!

România este un ținut al peisajelor impresionante, dar, din păcate, și al drumurilor care se dovedesc a fi capcane mortale pentru șoferi și pasageri deopotrivă. Accidentele rutiere grave sunt o realitate cotidiană în țara noastră, iar recentul eveniment tragic din Buzău, unde un taximetrist și-a pierdut viața într-un accident cutremurător, nu face decât să scoată în evidență pericolul constant care pândește pe drumurile noastre.

Șoselele periculoase ale României – capcane la tot pasul

Drumurile naționale și județene ale României sunt adesea locuri unde șoferii sunt nevoiți să-și asume riscuri uriașe pentru a ajunge la destinație. Printre cele mai periculoase șosele se numără:

  • DN2 (E85) – Această arteră principală, care leagă Bucureștiul de Suceava, este supranumită „Drumul morții” din cauza numărului mare de accidente fatale. DN2 este o șosea cu trafic intens, unde diferențele de viteză dintre autoturisme și camioane sunt foarte mari, iar depășirile periculoase sunt frecvente. Faptul că drumul este în mare parte cu o singură bandă pe sens adaugă un risc suplimentar.
  • DN1 (București – Brașov) – Deși este una dintre cele mai circulate șosele din România, DN1 este, paradoxal, și una dintre cele mai riscante. Tronsoanele de drum montan, în special cele din zona Predealului, sunt cunoscute pentru accidentele grave cauzate de condițiile meteorologice nefavorabile și de viteza excesivă.
  • DN7 (Valea Oltului) – Valea Oltului, cu serpentinele sale periculoase și aglomerația constantă, este un alt loc unde accidentele sunt la ordinea zilei. Acest drum, care face legătura între sudul și centrul țării, pune mari provocări șoferilor, mai ales din cauza drumului îngust și a tirurilor care circulă în număr mare.

Cauzele tragediilor rutiere

Cauzele accidentelor de pe șoselele României sunt diverse și complexe. Infrastructura rutieră învechită și subdimensionată pentru traficul actual este una dintre principalele probleme. Lipsa autostrăzilor și a drumurilor cu două benzi pe sens face ca șoferii să fie nevoiți să efectueze manevre periculoase de depășire.

Pe de altă parte, comportamentul agresiv al unor șoferi, care ignoră regulile de circulație și circulă cu viteză excesivă sau sub influența alcoolului, contribuie semnificativ la numărul mare de accidente. Educația rutieră precară și lipsa de disciplină în trafic sunt, de asemenea, factori care agravează situația.

Tragedia recentă din Buzău, unde un taximetrist a fost ucis într-un accident îngrozitor, este o dovadă tristă a acestor probleme. În ciuda măsurilor de siguranță, nimeni nu este complet ferit de pericolele de pe șoselele României.

Ce este de făcut?

Pentru a combate această criză, sunt necesare acțiuni urgente și concertate. În primul rând, este imperativ să se investească masiv în infrastructura rutieră, cu prioritate pentru construirea de autostrăzi și drumuri expres care să preia din traficul aglomerat de pe drumurile naționale.

În al doilea rând, trebuie intensificate campaniile de conștientizare a pericolelor din trafic și impunerea unor sancțiuni mai dure pentru cei care încalcă regulile de circulație. Nu în ultimul rând, educația rutieră ar trebui să fie o prioritate, încă de la vârste fragede, pentru a forma șoferi responsabili și conștienți de riscuri.

În al treilea rând, este de prisos necesar montarea unor separatoare de sens în zonele cu risc ridicat de accidente rutiere.

Până când aceste măsuri nu vor fi implementate pe scară largă, șoselele României vor rămâne câmpuri de luptă, unde fiecare călătorie poate deveni o luptă pentru supraviețuire. Este datoria noastră, ca societate, să cerem schimbarea și să facem tot posibilul pentru a reduce numărul tragediilor de pe drumurile noastre.

Foto: Cosmin Șontică