MAE cere clarificări autorităților ucrainene, despre interzicerea limbii române în școlile din Cernăuți
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/delegatia-seminarului-dorohoi-in-vizita-la-scoala-romaneasca-din-ucraina-4.jpg)
MAE a cerut autorităților ucrainene să clarifice documentele apărute în spațiul public din România, inclusiv pe grupuri de Facebook ale profesorilor, care arată că Primăria din Vancicăuți, regiunea Cernăuți, ar dori interzicerea limbii române în școlile din acea zonă, potrivit Edupedu.ro.
MAE apreciază că, în versiunea care circulă public, „documentul respectiv contravine legislației naționale a Ucrainei și restrânge drepturile persoanelor aparținând minorităților naționale ale acestui stat”.
Drept urmare, instituția românească precizează că a fost „solicitată infirmarea în cel mai scurt timp a documentului menționat, printr-un act administrativ de egală autoritate”.
„Ministerul Afacerilor Externe a solicitat deja părții ucrainene clarificări, în urma informațiilor apărute în spațiul public privind documentul emis de un departament din cadrul Primăriei din Vancicăuți (regiunea Cernăuți). A fost, de asemenea, solicitată infirmarea în cel mai scurt timp a documentului menționat, printr-un act administrativ de egală autoritate, având în vedere că, în redactarea vehiculată public, documentul respectiv contravine legislației naționale a Ucrainei și restrânge drepturile persoanelor aparținând minorităților naționale din acest stat”, se arată într-un răspuns al Ministerului pentru Edupedu.ro. Documentul a fost imediat preluat și distribuit pe rețelele sociale, însoțit de mesaje anti-ucrainene și informații false sau distorsionate.
Documentul, afirmă sursa citată, e bazat pe „o recomandare a Comitetului pentru Politică Umanitară și Informațională al Radei Supreme a Ucrainei” și ar conține trei directive, inclusiv una referitoare la „necesitatea și importanța utilizării limbii de stat în procesul educațional, inclusiv în pauze, în comunicarea din timpul programului de lucru și de studiu, pe teritoriul instituției de învățământ, în grupurile de lucru și de studiu, în chat-urile educaționale și de lucru, în cadrul activităților educaționale desfășurate în afara instituției, cum ar fi excursiile”.