Marcel Boloș și-a pus contabilii în cap, cu e-TVA
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a anunțat pe pagina sa de Facebook faptul că a fost adoptată procedura pentru e-TVA. Între timp, OUG a apărut și în Monitorul Oficial.
„Când am ajuns la MF m-am lovit de una dintre cele mai mari probleme ale administrației fiscale și vamale din România: gestionarea și analiza cantității tot mai mari de date”, a scris Marcel Boloș.
„Beneficiul utilizării unor instrumente informatice care să realizeze prelucrarea masivă de date și să depisteze neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor este unul evident și de necontestat.
Asta în contextul în care avem un orizont de prognoză de creștere anuală a veniturilor prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale de 1% din PIB.
Strângem date din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal, ce facem cu ele?
Unul dintre multiplele proiecte unde le vom utiliza este decontul precompletat e-TVA, pentru care Guvernul a aprobat astăzi modul de implementare. Este una dintre cele mai importante declarații fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plată pentru achizițiile făcute din Uniunea Europeana.
Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA”, arată ministrul Finanțelor.
Marcel Boloș explică și cum va funcționa sistemul:
„Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale. Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală. Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni.
Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative, iar acolo unde sunt va trimite notificări.
Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control”, a arătat Marcel Boloș, pe Facebook.
Contabilii spun că sistemul este greșit din start
Postarea sa a stârnit o adevărată furtună printre contabili. Mulți dintre aceștia s-au grăbit să-i scrie pe Facebook, arătând ce nu este în regulă cu noul sistem.
„O consultare cu experții contabili ați avut? Și dacă introduceți e-TVA și nu aveți în vedere toate aspectele fiscale, cum facem cu timpul nostru? Poate ne dați și niste instructiuni de cum să organizăm timpul. Ce garanție avem că va merge totul strună și nu vom pierde timpul în a explica eventuale greșeli din acest e-TVA? Și totuși, ce sperați să obțineți pentru beneficiul țării cu acest proiect implementat? Dar credeți că noi contabilii suntem cai de bătaie?”, întreabă unul dintre contabili.
Un altul scrie: „Domnule ministru, nu aveți nici o treabă cu partea practică. Îndrăznesc să spun ca nu ați depus în viața dumneavoastră vreun decont de TVA iar e-factura v-ar bate la zero. Nu este posibil să îngreunați în așa măsură mediul de afaceri cu aberații ca e-TVA. Suntem în continuă schimbare și implementare a câte ceva, pe banii contribuabililor. Modificărilor sau update-urile costă mult, pentru ca nu toată lumea folosește Saga. Oamenii sunt nevoiți să lucreze suplimentar pentru a face față. Respectul dumneavoastră față de mediul privat și față de breasla contabililor este zero. Rușine mare!”.
„Cum generati voi decontul de TVA precompletat? Adunati sumele din toate E-urile pe care le-ati inventat? Ati citit codul fiscal? Ati auzit de TVA la incasare, de deducerea de 50% la autoturisme, de colectarea TVA la avansurile incasate, de emiterea facturilor pt. Bonurile fiscale, de ajustarea TVA ? Decontul de TVA precompletat nu se va „pupa” cu decontul firmelor in 99% din cazuri. Cine va munci sa faca toate aceste verificari? Tot noi? Aveati toate parghiile sa verificati corectitudibea datelor declarate de contribuabili:Decontul de TVA -decl 390-decl 394-intrastatul-saft-efactura. Si poate nu sunteti bine informat dar si la e-factura sunt mari probleme. Firmele mari trebuie sa mai angajeze oameni care sa verifice daca facturile sunt trimise/primite corect (verificarea asta nu o face AI apasand un buton – astea sunt povesti)”, atrage atenția un alt expert-contabil.