Marcel Ciolacu – influencer de ocazie: boicotăm supermarketurile sau boicotăm bunul-simț?
TikTok, Ciolacu și „lupta” pentru produsele românești ar fi titlul alternativ pentru acest articol. Fiindcă Marcel Ciolacu s-a transformat peste noapte în influencer pe TikTok, postând un videoclip în care ne arată ce produse românești a cumpărat din supermarket. Pare o mișcare inofensivă – premierul României promovează producătorii autohtoni, un gest frumos, nu? Doar că lucrurile nu sunt chiar atât de simple.
Coșul lui Marcel:
Cârnați de Pleșcoi – simbolul culinar al Buzăului, obligatoriu pentru orice patriot român. Se asociază instantaneu cu pieptul doamnei Udrea.
Lapte cu caimac – autentic, natural, ca pe vremuri, să vadă lumea că nu bem lapte globalist.
Brânză telemea românească – că doar n-o să-și ia brânză de la Bruxelles! Dacă e aia la cutie metalică… în saramură… merge.
Mușchiuleț de pui – șițele alea de piept, din care ies niște șnițelușe minunate (dacă te pricepi).
Gem de piersici – dulce, natural și fără influențe neomarxiste.
Făină bio de grâu – că doar nu vrea să-i sară în cap fermierii români.
Vin „Caii de la Letea” – cu note de patriotism subtil și gust de „unde-s pumnalele/unde-s pistoalele etc”.
Pâine cu maia – fermentată cu mândrie națională și maia de import Belgia.
Bere Nenea Iancu și Timișoreana – să curgă tradiția hipsterească pe TikTok!
Conservă de ciorbă de burtă – pentru acele zile când politica devine și mai greu de digerat.
Pește afumat de Dunăre – că doar nu se hrănește premierul doar cu icre de beluga. Se pescuiește gata afumat!
Produse de curățenie Nufărul – ca să ștergem din viața noastră influențele producătorilor străini din. Nufărul… eheee… ce bine era pe vremea lui Nea Nicu!
Mâncare pentru pisici „Miau Miau” – mai ales dacă vrei să le provoci eczeme.
Eugenii și ciocolată cu rom – gustul copilăriei, alături de un strop de nostalgie economică.
Una peste alta, n-a ales rău, domnul Marcel. E un coș posibil. Mă rog. Posibil.
De ce a ales Ciolacu să intre în supermarket cu telefonul pornit, să-și filmeze cumpărăturile și să ne explice că boicotarea supermarketurilor e o greșeală?
Răspunsul pare să fie legat de Călin Georgescu, omul Kremlinului cu pretenții de salvator al națiunii, cel care a lansat îndemnul ca românii să boicoteze supermarketurile și să cumpere doar de la producătorii locali. Iar Ciolacu, ce să vezi, a simțit nevoia să reacționeze.
Să fie o mișcare politică bine gândită? O simplă acțiune de PR? Sau doar o încercare disperată de a rămâne relevant pe o platformă dominată de influensări plini de muci în cutia craniană, meme-uri, conspiraționiști și adolescenți care dansează pe piese trap? Sau frap? Sau crap?
Cine se bate cu cine în această poveste?
Să înțelegem contextul: Călin Georgescu, marioneta favorită a suveraniștilor români și megafonul propagandei rusești, a anunțat că pe 10 februarie susținătorii lui ar trebui să boicoteze supermarketurile. O idee clasică de naționalism economic, vândută cu aerul de „luptă de eliberare” împotriva corporațiilor malefice.
Ciolacu, premierul României, a văzut valul de simpatie pe care l-a atras această inițiativă printre „patrioții” lui Georgescu și a decis să intervină. Dar în loc să se folosească de tribuna oficială a Guvernului, a preferat TikTok, platforma unde bubuie teoriile conspirației, unde algoritmii îți servesc fix ce vrei să auzi și unde tinerii nu au timp de dezbateri lungi – vrei să transmiți un mesaj? Fă-l scurt, simplu și viral!
Și ce a făcut Ciolacu? A mers fix într-un supermarket, a umplut coșul cu produse românești și a transmis mesajul că dacă boicotăm supermarketurile, boicotăm și producătorii români. Un contraatac direct la propaganda suveranistă.
Dar problema e mai complicată. Pentru că aici nu vorbim doar despre economie și naționalism de tip Georgescu. Aici vorbim despre proiecția politică a lui Marcel Ciolacu.
De ce încearcă Marcel Ciolac să devină „omul poporului” pe TikTok?
- Ciolacu vrea să pară accesibil – Nu e prima dată când liderii politici încearcă să-și construiască imaginea de „oameni simpli”. La noi, Dragnea o făcea cu mici și bere, Iohannis cu plimbări pe bicicletă. Acum, Ciolacu se filmează cu cumpărături. TikTok e o platformă unde politicienii trebuie să pară „aproape de oameni”, așa că îmbrățișează estetica influencerilor: clipuri scurte, mesaj direct, aer de firesc.
- Se teme că pierde teren în fața radicalilor – Partidele mainstream au înțeles că suveraniștii și extremiștii au o forță uriașă online. Ciolacu știe că trebuie să le răspundă direct, pe terenul lor. Nu mai merge cu comunicate oficiale și dezbateri TV, trebuie să intri în noroi și să joci după regulile lor. Asta înseamnă că, dacă Georgescu vorbește de supermarketuri, Ciolacu trebuie să meargă în supermarket. Dacă Simion strigă pe stradă, Ciolacu trebuie să iasă în mulțime. Este un război al simbolurilor, nu al ideilor.
- Își caută un electorat tânăr și influențabil – TikTok nu e Facebook. Pe Facebook e „lumea veche”, cu discuții lungi și analize detaliate. Pe TikTok contează impactul vizual, ritmul, senzația de autenticitate. Ciolacu nu mai vorbește cu electoratul PSD clasic, ci cu generația care decide alegerile prin meme-uri și videoclipuri virale.
Ce spune, de fapt, Ciolacu?
Dincolo de show-ul din supermarket, Ciolacu ridică o problemă reală: România are nevoie de reguli mai clare în retail. El propune intervenție legislativă pentru a proteja producătorii locali și pentru a evita ca adaosurile comerciale să fie controlate discreționar de marii retaileri.
Dar să nu ne îmbătăm cu apă rece: o lege care să controleze mai strict adaosurile înseamnă confruntare directă cu supermarketurile internaționale, iar Ciolacu știe că PSD nu poate risca o bătălie deschisă cu acești giganți. Prin urmare, tot ce poate face este să livreze un mesaj populist, să pară că e de partea poporului, fără să ia măsuri concrete care să supere marile lanțuri comerciale.
Ciolacu vs. Georgescu: cine câștigă?
E greu de spus. Ciolacu are în spate puterea reală, Guvernul, instituțiile, acces la canalele oficiale de comunicare. Dar Georgescu are viralitatea extremismului, puterea de a livra mesaje simple, de a canaliza frustrările colective și de a crea senzația că el este „alternativa reală” la „sistem”.
Pe termen lung, TikTok s-ar putea să nu fie terenul potrivit pentru Ciolacu. Publicul de aici este cinic, neîncrezător și mereu în căutarea următorului scandal. Astăzi îți râde la glume, mâine îți distruge imaginea cu un val de meme-uri ironice. Orice politician care intră pe TikTok trebuie să fie pregătit pentru ridiculizare.
Dar poate că Ciolacu nu se așteaptă să „câștige” TikTok-ul, ci doar să blocheze un pic propaganda extremistă, să îngreuneze drumul suveraniștilor spre un electorat care, altfel, ar putea fi ușor de manipulat.
Politică de supermarket sau politică de stat?
În final, această poveste nu este despre lapte cu caimac sau cârnați de Pleșcoi. Este despre un război al simbolurilor, o confruntare între populismul de stat (Ciolacu) și populismul extremist (Georgescu).
Întrebarea este: poate premierul României să câștige un război de social media folosind metodele influencerilor? Sau va sfârși ca un personaj de meme-uri, prins între rafturile unui supermarket și irelevanța electorală?
Ce e clar e că „politica de TikTok” abia începe în România.