„Marea lipsă a sistemului educațional românesc este testarea aptitudinilor!” – prof. Gabriel Zorzini
„Copiii care veneau spre o anumită meserie la colegiile nostre UCECOM nu aveau toți chemare pentru respectiva meserie. Mulți veneau împinși de la spate de părinți. Noi am introdus testarea aptitudinilor pentru a-i selecta pe cei care aveau înclinațiile necesare meseriei în care urmau să se pregătească”, a declarat prof. ing. Gabriel Zorzini, directorul Colegiului UCECOM Spiru Haret, la podcastul „Dialogurile Puterii”.
Una dintre marile probleme ale sistemului românesc de învățământ teoretic, dar și profesional sau profesional dual, cum doriți, este că selecția candidaților nu se face pe criteriul aptitudinilor, al înclinațiilor pentru un anumit domeniu. Problema a fost ridicată de directorul Colegiului UCECOM Spiru Haret, în podcastul „Dialogurile Puterii”, prof. ing. Gabriel Zorzini.
Vorbind despre experiența sa în învățământul de tip dual, profesorul Zorzini a evidențiat una dintre lacunele sistemului educațional autohton, care pare să stea la baza multor eșecuri ale elevilor români, nu doar din învățământul profesional, ci și din învățământul liceal românesc, în general. O lacună printre multe alte lacune ale educației din România.
„De multe ori s-a întâmplat ca un agent economic să primească la practică zece elevi, să spunem la calificarea mecanic auto, și din cei zece, doar cinci să își vadă de treabă. Restul să nu fie interesați să învețe meserie. De ce? Fiindcă, probabil, au mers la școală împinși de la spate de părinți, nu că își doreau ei acea meserie. Marea lipsă a sistemului educațional de la noi este TESTAREA inițială. Noi la UCECOM am aplicat un Job Tester, l-am «furat de la nemți» și l-am aplicat cu succes. Așa am constatat că în jur de 20% dintre copiii care veneau spre o anumită meserie se dovedeau a nu avea niciun fel de treabă cu respectiva meserie. Aplicam un interviu și un test minimal de aptitudini și îi chemam și pe părinți ca să fie martorii acestui proces și le sugeram să schimbe alegerea făcută pentru copiii lor.” Aplicarea unei asemenea politici de admitere la școlile profesionale de tipul Colegiilor UCECOM Spiru Haret a adus apoi faimă acestor școli, fiindcă după admiterea la una dintre meserii, elevii au promovabilitate de 100%. În sistemul național de învățământ, inclusiv profesional, nu se aplică acest sistem de testare, ci se face repartizarea computerizată. E altceva!”, a adăugat profesorui Gabriel Zorzini.
În București există un singur colegiu UCECOM Spiru Haret și mai sunt alte zece în țară: Ploiești, Constanța, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Arad, Baia Mare, Brăila, Breaza și Craiova.