Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara: „Am încercat când s-a închis lumea, sper să reușim acum!”. Pregătiri pentru „Fest(in) pe Bulevard”
Într-un prezent complex, Teatrul Nottara din Capitală se pregătește de festival. O „misiune teatrală de război”, pe scena pandemiei s-ar putea spune. Sau, mai bine zis, teatrul nu moare și nici nu se predă.
Teatrul Nottara s-a definit, pe parcursul anilor, ca instituție de repertoriu, cu o personalitate distinctă în peisajul artistic românesc şi, datorită valorii echipei sale, a reuşit să-şi atragă un public fidel. Organizată de Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara cea de-a cea de-a VIII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard”, va avea loc la Bucureşti, între 11 şi 24 octombrie 2021.
„Așa cum v-am obișnuit în celelalte ediții, festivalul este o platformă de schimburi culturale şi o invitaţie la dialog între artişti, oameni de teatru și spectatori. Vom prezenta producții ale unor teatre bucureștene, care doresc să ne fie alături în acest demers, iar spectacolele invitate se vor juca la sediile lor și/sau la Teatrul Nottara, nepresupunând costuri suplimentare. Ni se va alătura în acest demers și Teatrul Toma Caragiu din Ploiești, care își asigură cheltuielile de turneu, instituția noastră asigurând doar spațiul de joc, logistica și personalul tehnic de scenă”, a spus directoarea Teatrului Nottara, Marinela Țepuș, în cadrul conferinței de presă dedicată deschiderii oficiale a Festivalului Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard”.
Condițiile de organizare și modificările ulterioare ale programului festivalului depind de evoluția și de normele pandemice. Și la acest capitol trebuie să recunoaștem tonul un pic amar al Marinelei Țepuș: „Încercăm să trăim în normalitatea dictată de covid. Acum așteptăm să vedem ce norme vor veni…Din păcate publicul se pierde ușor-ușor, pentru că aceste restricții îi îndepărtează pe oameni de teatru. Și nouă ne-a fost greu, ne e greu: spectacole făcute cu greu pe pandemie. Spectacole făcute cu mai multă determinare, e drept, dar sub semnul fricii. Nu uitați că actorii au o misiune grea: actorii, ca și minerii, nu se bucură de lumina naturală…Ceea ce înseamnă și depresie și uzură”.
Și un festival al penitenciarelor, unic în Europa
Să revenim la un ton ceva mai optimist, cu accent pe unele dintre aspectele festivalului, care oricum și orice ar fi iese din tipare. Directoarea Teatrului Nottara a evidențiat, printre altele, una dintre secțiunile din acest ale festivalului: MultiArt pentru Deținuți (ediția a XII-a ): „Avem un festival al penitenciarelor unic în Europa. Acest festival merge mână în mână cu noi. Efortul de a face teatru într-un mediu coercitiv a dat roade. Au fost salvați mulți oameni. Este vorba despre recuperarea prin teatru a persoanelor private de libertate”.
De asemenea, referindu-se la secțiunea Vedeta de lângă tine, Marinela Țepuș a făcut o referire specială: „Sper din tot sufletul să reușim să îl sărbătorim pe domnul Mihai Ispirescu (n.r. – dramaturg). Am încercat când s-a închis lumea, sper să reușim acum”.
Secțiunile Festivalului din acest an sunt: 1. Zilele Teatrului de pe Bulevard (Premiere în Fest(in)); 2. Criza Pandemiei (Premiere bucureștene); 3. MultiArt pentru Deținuți (ediția a XII-a ), la mijlocul lunii noiembrie; 4. Bulevardul Comediei; 5. Întâlniri Teatrale – NottDependent (ediția a II-a), între 11 și 14 octombrie; 6. Vedeta de lângă tine (în cadrul Cafenelei lui Repi); 7. Lansări de carte/ expoziții; 8. Spectacole – lectură; 9. Lansarea Programului Teatrul Poesis, în parteneriat cu Teatrul Național Marin Sorescu, Craiova (Premiul special al Senatului UNITER, acordat în cadrul Galei Premiilor UNITER, 2021); 10. Colocvii.
„Suntem alături în pandemie și alături după pandemie. Am încercat să arătăm că teatrul e de calitate, indiferent de ceea ce se spune pe rețelele socialie. Și sper să nu mai existe această controversă – teatru independent versus teatru de stat”, conchide Marinela Țepuș.
În tot acest context, Teatrul Nottara rămâne, ca de altfel întreaga scenă teatrală românească, fidel uneia dintre profesiile de aur ale omenirii. În plus, nicicând nu a fost mai actuală celebra replică „Lumea-ntreagă e o scenă și toți oamenii-s actori”…