Marșul Bicicliștilor: protest pentru benzi dedicate exclusiv transportului public şi traseelor pentru biciclete
Mai multe asociaţii ale bicicliştilor, alături de Active Watch şi Greenpeace România, anunţă organizarea celei de-a 16-a ediţii a Marşului Bicicliştilor şi îi solicită primarului general, Nicuşor Dan, un calendar cu măsuri pentru accesibilizarea oraşului şi dezvoltarea de benzi dedicate exclusiv transportului public.
„Vă solicităm să prezentaţi public un calendar pentru următorii trei ani cu privire la modul în care vedeţi accesibilizarea oraşului, dezvoltarea de benzi dedicate exclusiv transportului public şi a traseelor pentru biciclete. Considerăm că amânarea acestui calendar, fără termene intermediare prin care comunitatea să poată evalua activitatea dumneavoastră la Primăria Municipiului Bucureşti, contravine ideii de democraţie şi principiilor de participare publică. Sâmbătă, 18 septembrie, bicicliştii din Bucureşti vor ieşi în stradă, din nou, cu aceleaşi solicitări pe care le-au avut şi la cele 15 marşuri anterioare. Noi am înţeles să ne achităm de datoria civică de a fi perseverenţi în a solicita un oraş sănătos, echitabil şi curat„, se arată într-o scrisoare deschisă adresată edilului general.
Prin această scrisoare, semnată şi de Street Delivery, OPTAR şi Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti, se solicită:
– Publicarea unui calendar oficial care să conţină angajamentele PMB pentru realizarea infrastructurii de transport alternativ;
– Accesibilizarea trotuarelor pentru ca ele să poată fi utilizate de pietoni, nu ca locuri de parcare pentru maşini;
– Dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete astfel încât să respecte standardele stipulate în PMUD;
– Benzi unice pentru transportul public.
Nemulțumirile protestatarilor
Semnatarii reamintesc faptul că a trecut „aproape un sfert” din mandatul primarului general, dar că nu a fost anunţat un proiect care să vizeze „lucruri esenţiale pentru viaţa bucureştenilor”, precum accesibilizarea spaţiilor publice.
„Aparţinătorii copiilor ce trebuie transportaţi în cărucioare şi persoanele cu dizabilităţi permanente sau temporare, cei mici şi persoanele vârstnice sunt cu toţii expuşi zilnic riscurilor, fiind obligaţi să utilizeze prima bandă de pe carosabil din cauza maşinilor parcate pe trotuar, a mobilierului urban şi a chioşcurilor amplasate prost sau din cauza calităţii proaste a trotuarelor. Până azi nu aţi anunţat niciun proiect care să vizeze accesibilizarea spaţiilor publice, deşi este una dintre măsurile obligatorii din PMUD„, se arată în scrisoare.
Se menţionează că transportul public în comun „a rămas încremenit în traficul general”, iar Primăria „nu are un plan” pentru implementarea unor noi benzi unice sau a sistemului de semafoare inteligente.
„Într-un oraş cu 1.800 de kilometri de şosele, Bucureştiul are acum aproape 17 km de trasee dedicate bicicletelor şi trotinetelor, însă doar o mică parte sunt viabile (de exemplu, pista care trece prin faţa Primăriei Generale a fost realizată exact pe modelul pistei desfiinţate în 2013 de Poliţia Rutieră). Aţi anunţat că acest proiect este dependent de o strategie de parcare, dar nu aţi comunicat când începeţi strategia de parcare. Nu există public niciun indiciu cu privire la calendarul de implementare al acestui proiect sau al oricărui altul dintre cele prioritare, cu termene deja depăşite de 2 ani şi jumătate. Strategia de parcare e, fără îndoială, importantă pentru dezvoltarea traseelor pentru transport alternativ, dar acestea sunt, în orice oraş funcţional, măsuri complementare„, precizează organizaţiile.
Semnatarii îi reamintesc lui Nicuşor Dan că în 2013 a participat la Marşul Bicicliştilor (foto) şi că în activitatea sa de ONG-ist şi, apoi, de parlamentar a militat pentru un oraş sănătos şi prietenos cu copiii.
„V-aţi construit campania electorală folosind aceste mesaje. Ştim că orice demers presupune timpi de implementare mari, începând cu procesele de consultare a comunităţii şi ajungând până la costisitoarele demersuri de achiziţie publică. De aceea credem că trebuia deja să vă apucaţi de lucru pentru Noul Bucureşti„, susţin aceştia.