Mașinile mai vechi de 15 ani, la casat. Obiectivele ambițioase ale UE
Mașinile mai vechi de 15 ani ar urma să nu mai poată să fie reparate, ci să ajungă la casat sau cel puțin așa sună obiectivele ambițioase ale Uniunii Europene (UE).
UE are un plan extrem de ambițios cu privire la mașinile mai vechi de 15 ani, care este fixat prin Programul ”Green Deal” și vizează reducerea emisiilor de carbon. Acesta este parte a pachetului ”Fit for 55”, fiind măsura care vizează eliminarea din trafic a mașinilor pe combustie internă, acestea fiind considerate și cele mai poluante.
Deocamdată, totul este la stadiul de regulament, însă se va introduce noțiunea de „vehicul rezidual”, în care ar urma să fie încadrate vehiculele mai vechi de 15 ani. Este necesară, însă, aprobarea Parlamentului European și a Consiliului pentru ca aceste prevederi cu privire la mașinile vechi să și intre în vigoare.
Normele UE și categoria „vehicul rezidual”
Dacă PE își va da acordul cu privire la aceste noi norme, atunci vor fi trecute la categoria vehiculele reziduale acele mașini care prezintă defecțiuni la componente majore, cum ar fi: motorul, transmisia, frânele și direcția.
Acestea sunt considerate vechi, dacă au în jur de 15 ani. Odată etichetate ca fiind reziduale, aceste vehicule nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative, iar cel mai probabil vor fi casate.
UE vrea Green Deal
Green Deal este o inițiativă adoptată de UE în Decembrie 2019, menită să ocrotească mediul înconjurător și să îmbunătățească nivelul de trai, pentru ca Europa să devină eco-friendly.
Acordul are ca obiectiv reducerea emisiilor de carbon, realizarea unei creșteri economice care nu este în strânsă legătură cu utilizarea resurselor, precum și asigurarea faptului că niciun stat european nu va fi lăsat în urmă.
Fit for 55”
Planul „Fit for 55”, adoptat pe 14 iulie 2021, include politici adiţionale. Repartizându-se în opt domenii politice – biodiversitate, sisteme alimentare durabile, agricultură durabilă, energie curată, industrie durabilă, construire și renovare, mobilitate durabilă, eliminarea poluării – acordul presupune revizuirea a peste 50 de legi europene ce reproiectează regulile publice.
Acordul are mai multe obiective principale: în primul rând, este vorba de reducerea emisiilor de carbon în toate sectoarele, cu un accent puternic pe energie, care constituie mai mult de 75% din totalul gazelor cu efect de seră din UE-27. Obiectivul este creșterea ponderii energiei regenerabile în mixul energetic al Uniunii Europene. Un alt obiectiv vizează reducerea pe cât de mult a exploatării resurselor.