Mega Image și Profi, somate să iasă din concentrarea de piață, după fuziune. Pot avea poziție dominantă ilegală în negocierea prețurilor

Publicat: 19 oct. 2024, 22:58, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Mega Image și Profi, somate să iasă din concentrarea de piață, după fuziune. Pot avea poziție dominantă ilegală în negocierea prețurilor

Un număr de 80 de magazine Mega Image sau Profi vor fi închise sau vor fi vândute, în urma fuziunii dintre cei doi retaileri, mișcare care a generat o concentrare de piață, contrară legilor concurenței.

Autritatea de concurență aplică legea și va obliga Delhaize să închidă sau să vândă magazine Mega Image sau Profi, după fuziunea dintre cei doi mari retaileri

Consiliul Concurenţei va obliga Delhaize să închidă sau să vândă aproximativ 80 de magazine Mega Image sau Profi, după fuziunea dintre cei doi retaileri, a declarant Bogdan Chiriţoiu, preşedintele autorităţii de concurenţă, la un forum dedicat concurenţei în domeniul energetic, care a avut loc la sfârșitul săptămânii.

„Dacă sunt prea multe magazine, obligăm să vândă din ele. Săptămâna viitoare o să ieşim public să anunţăm care sunt magazinele pe care le vom pune în consultare publică din 4 noiembrie. Aici ne uităm la cote de piaţă, să nu fie cote de piaţă prea mari şi am introdus un criteriu – să nu fie o cotă mare din total vânzări sau să nu fie foarte multe magazine. Pot pune ce brand, noi îi vedem la fel. Discutăm mai multe variante. Sunt în jur de 80 de magazine)”, a explicat Bogdan Chiriţoiu.

În acest moment, Profi cu Mega Image au împreună circa 2.600 de magazine la nivel naţional. Achiziţia Profi de către grupul Delhaize a fost în valoare de 1,3 miliarde euro.

În 2023, cele două reţele locale Profi şi Mega Image au adunat afaceri de 22,8 miliarde lei, adică 20,5% din tot comerţul mo­dern şi 13-15% din tot comerţul alimentar românesc.

Ca număr de maga­zine, ele au aproape 2.700 de super­marketuri şi unităţi de proximitate, adică 60% din rețeaua de comerţ modern.

Cifrele ridică întrebări în ceea ce priveşte puterea combinată a celor doi retaileri de a influenţa preţurile din piaţă sau de a impune tarife pentru furnizorii locali, consideră CC.

Bogdan Chiriţoiu a explicat cum s-a derulat investigaţia Consiliului Concurenţei

„Fuziunea Profi-Mega Image este cea mai complicată operaţiune de concentrare economică pe zona de comerţ alimentar de până acum. Pe de o parte facem ce făceam noi de obicei când avem achiziţii în retail: ne uităm la magazine, care sunt pieţe locale. Pentru un client vedem cât este dispus să meargă ca să facă cumpărăturile şi vedem pe un cerc cu raza de 15 minute să ne asigurăm că are suficient de multe magazine diferite în zonă. Este o operaţiune pe care încercăm să o terminăm în acest an.

Legat de puterea de negociere a unui retailer cu 2.600 de magazine cu furnizorii locali, Chiriţoiu a spus că instituţia s-a uitat la acest aspect, al afacerii.

„Număr de magazine peste cifra de afaceri. Ce facem complet nou la tranzacţia asta ne uităm şi la amonte – să vedem şi impactul asupra furnizorilor. Am pus deja în dezbatere publică o serie de angajamente pe care vrea Mega Image să şi le ia.  Timp de doi ani, cei care vând mult în Mega şi Profi, mai mult de 20%, să nu poată fi delistaţi decât în condiţii excepţionale. Să aibă o anumită protecţie pe doi ani, ca să poată să se diversifice.”