„Megabombă plutitoare”: o navă avariată, cu nitrat de amoniu din Rusia, nu poate fi reparată
Europa se teme că tragedia din Liban, unde mii de oameni au fost răniți în 2020, ar putea să se repete. Nava avariată care are la bord o încărcătură de nitrat de amoniu rusesc nu este acceptată la reparație în niciun port.
Nava MV Ruby, la bordul căreia se află 20 de mii de tone de nitrat de amoniu rusesc, a suferit avarii semnificative, dar nu poate fi reparată. De câteva săptămâni, de când au apărut avariile, nava care navighează sub pavilion maltez, nu este primită în niciun port, guvernele mai multor țări fiind suspicioase în legătură cu încărcătura acestei nave, ce provine din Federația Rusă și care poate fi periculoasă. Îngrășămintele, conform declarațiilor armatorului, se îndreptau spre Africa, dar s-au blocat în Europa.
Potrivit The New York Times, necazul cu MV Ruby, care se află acum în largul coastei Marii Britanii, a început la scurt timp după ce a părăsit Kandalaksh (regiunea Murmansk a Federației Ruse) în august. În special, un vrachier de 300 m cu încărcătură periculoasă la bord a fost prins de o furtună și a eșuat. Ca urmare, potrivit reprezentantului companiei care gestionează vasul, cârma și elicea au fost avariate, iar în carenă s-au format mai multe „fisuri”. Acesta dă însă asigurări că încărcătura nu a fost avariată și că nu există niciun pericol. Cu toate acestea, mai multe țări au refuzat deja să accepte nava Ruby pentru reparații.
La începutul lunii septembrie, nava a staționat câteva zile în zona portului orașului norvegian Tromsø, unde vrachierul a fost inspectat și trimis în altă țară pentru reparații. Apoi Ruby a pornit către Klaipėda, Lituania, dar a fost respinsă și acolo.
„Administratorii navei și unele autorități maritime au încercat în zadar să liniștească publicul că încărcătura nu reprezenta nicio amenințare. Autoritățile maritime suedeze și daneze au urmărit MV Ruby în timp ce se îndrepta încet spre Marea Nordului, căutând în zadar un port care să-i permită andocarea”, se spunea în publicație.
Un „cal troian” trimis să saboteze infrastructura portuară?
Nava MV Ruby este înregistrată în Malta și, conform datelor oficiale, aparține Ruby Enterprise. Vrachierul este administrat de Serenity Shipping, al cărui birou este situat în Emiratele Arabe Unite. Dar originea încărcăturii – Federația Rusă – provoacă neîncrederea autorităților. În special, ei se tem că nava cu nitrat de amoniu a țării agresoare s-ar putea dovedi a fi un fel de „cal troian” trimis să saboteze infrastructura vitală de transport maritim și portuar.
Este de remarcat faptul că nava nici măcar nu are voie să ajungă în Malta. Ministerul Transporturilor din țara sub al cărui pavilion navighează a declarat că va accepta nava numai după descărcare.
După cum au aflat jurnaliştii, vrachierul se află acum la 14 mile de coasta Kent (sud-estul Marii Britanii). Potrivit armatorului, MV Ruby a solicitat un doc de la autoritățile britanice pentru a transfera nitratul de amoniu pe o altă navă și pentru a efectua reparații.
Autoritățile mai multor țări compară nava cu o „megabombă plutitoare” și fac analogii cu evenimentele din 2020 care au avut loc în Liban, unde un depozit cu azotat de amoniu a explodat în portul Beirut.
Explozia depozitului din port, cu nitrat de amoniu, de la Beirut
La începutul lunii august 2020, o cantitate de 2750 de tone de azotat de amoniu, provenid din Rusia a explodat și a luat viața la aproximativ 200 de oameni, alți aproximativ 6.000 au fost răniți. Cele 2.750 de tone de salpetru care au explodat la Beirut reprezintă de șapte ori mai mult decât cantitatea aflată la bordul MV Ruby. Potrivit guvernului libanez, în portul din Beirut, azotatul de amoniu care a explodat fusese depozitat în acel loc timp de șase ani, fără a se respecta însă măsurile de siguranță necesare. Multe clădiri din Beirut au fost avariate în urma exploziei.