Metoda Drulă patentată de Ovidiu Vizante la CFR Călători: Reorganizare prin restructurare și disponibilizare de personal
Compania CFR Călători condusă acum de către Ovidiu Vizante, omul impus și susținut de către ministrul USR al Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă, se confruntă cu o situație financiară dezastruoasă, iar planul de măsuri propus de acesta este unul care poate îngropa definitiv această companie.
Încasările CFR Călători mai mici cu 41% în 2020 față de 2019
Directorul general Ovidiu Vizante susține în Planul de măsuri privind eficientizarea activității SNFC CFR Călători SA, înaintat pe 22 iulie 2021, către Consiliul de Administrație că „CFR Călători se confruntă cu o situație dificilă, din perspectiva lichidității și a structurii bazei de costuri, precum și din veniturile proprii, încă afectate de scăderea traficului de călători pe fondul pandemiei Covid„.
El precizează că „restricțiile impuse de autorități pe tot parcursul anului 2020, pentru împiedicarea răspândirii virusului Covid-19, restricții care s-au materializat în scăderea încasărilor societății din pierderea de venituri din transportul de călători de cca 356.000.000 lei, respectiv 41% față de anul 2019 cu impact asupra disponibilului de lichidități” ceea ce „a dus la acumularea de plăți restante față de furnizorii societății, cea mai mare datorie înregistrându-se față de CN CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare„.
Astfel, „CFR Călători a încheiat anul 2020 o pierdere brută în sumă de 376.488.000 lei, cu 207.887.000 lei mai mică față de valoarea aprobată prin BVC rectificat în valoare de 584.375.000 lei„.
Datorii de peste 1.000 milioane de lei
Ovidiu Vizante a transmis către Consiliul de Administrație că „Societatea se confruntă în acest moment cu o situație de criză, acumulând datorii către Bugetul de stat de aproximativ 280 milioane de lei și urmând să mai plătească aprox.200 mil. lei (aferente iunie-decembrie 2021), datorii către furnizori de aprox. 500 mil. lei (la iunie 2021), penalități în cuantum de 40 mil.lei, totalizând aproximativ 1.020 mil lei doar pentru datorii existente comerciale și către Bugetul de stat, la care se adaugă un cost al finanțării reflectat în comisioane și dobânzi bancare de 10 mil.lei anual„.
Adică, datoriile depășesc 200.000.000 de euro. Însă, documentul prezentat bordului administrativ de către omul lui Drulă scoate în evidență și o situație incredibilă de la CFR Călători: „Începând cu anul 2012 nu au mai fost alocate fonduri pentru investiții de la bugetul de stat„.
Normarea personalului operativ, dar nu și a celor de la TESA
Planul de redresare al companiei CFR Călători propus de Ovidiu Vizante include șapte măsuri cu termene de finalizare până în martie 2022.
Însă, prima măsură care trebuie dusă la îndeplinire până la sfârșitul lunii viitoare va genera cu siguranță scandaluri la nivel de companie: „Reanalizarea criteriilor și metodologiei de gradare pentru subunitățile de bază, precum și normarea necesarului de personal din ramura comercial (C), vagoane (V) și tracțiune (T) din cadrul SNTFC CFR Călători SA„.
„Practic, sub masca normării necesarului de personal, se ascund disponibilizări din rândul ceferiștilor care asigură circulația trenurilor de călători. Dar, nu se face nicio referire la personalul TESA, unde schema de personal este foarte umflată fiind foarte mulți plimbători de hârtii„, a precizat pentru PUTEREA un fost ministru al Transporturilor.
Propunerea lui Vizante: Modernizare prin închirierea locomotivelor
De asemenea, Ovidiu Vizante propune ca până în martie 2022 să se modernizeze parcul de material rulant „prin înlocuirea (parțială) a locomotivelor de mare putere cu automotoare (EMU/DMIJ), mai fiabile și eficiente în exploatare, finanțate din închirierea către terți a locomotivelor de mare putere utilizabile în traficul de marfă„.
Adică, CFR Călători să închirieze cele mai bune locomotive către operatorii de marfă și, astfel, să cumpere sau să închirieze automotoare din banii obținuți de la privați.
Ca atare, când un tren de călători va rămâne în pană ca cel de la Fetești, vor trece ore bune până vine o altă locomotivă pentru simplul fapt că Ovidiu Vizante a închiriat locomotivele la operatorii privați de marfă.
Riscurile reorganizării negociate cu sindicatele
Dar ceea ce este surprinzător, în planul de măsuri propus de Ovidiu Vizante este faptul că el deja anticipează că vor exista riscuri mari ca urmare a reorganizării companiei.
„Analiza de risc a reorganizării structurale și operaționale propusă cu negocierea cu organizațiile sindicale reprezentative în vederea modificării/adaptării clauzelor Contractului Colectiv de Muncă la nivel de unitate SNTFC CFR Călători SA în concordanță cu structura organizatorică propusă și implementarea acesteia„.
Totodată, directorul general se angajează ca până la finele lunii octombrie 2021 să eficientizeze activitatea companiei CFR Călători prin „elaborarea structurii organizatorice la nivel central și teritorial„.