Metroul spre Otopeni: lucrările subterane demarează în martie, cu întârzieri din cauza avizelor

Publicat: 16 feb. 2025, 21:57, de Andrei Ceausescu, în Transporturi , ? cititori
Metroul spre Otopeni: lucrările subterane demarează în martie, cu întârzieri din cauza avizelor

Lucrările subterane pentru construcția primei secțiuni a Magistralei M6, care va lega Gara de Nord de Aeroportul Otopeni, vor demara la sfârșitul lunii martie, a anunțat duminică secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.

Al doilea utilaj de forare va intra în funcțiune în luna aprilie, începând lucrările dinspre stația Tokyo (Băneasa) spre stația 1 Mai.

Un an de întârziere din cauza avizelor

Lucrările la secțiunea de sud a M6, care include primele șase stații ale liniei de metrou, au înregistrat o întârziere de aproape un an față de estimările inițiale. Potrivit lui Scrioșteanu, cauza principală a fost numărul mare de avize necesare, care a ajuns la aproximativ 200.

Asocierea de constructori turci Alsim Alarko – Makyol, responsabilă de această secțiune, va transporta în următoarele două săptămâni componentele primului utilaj de forare (TBM), care va fi asamblat și introdus în subteran până la sfârșitul lunii martie.

„Până la stația Tokyo, zona comercială Băneasa, procentul de execuție este de 24%. Săptămâna viitoare începe transportul pieselor pentru primul TBM, iar la sfârșitul lunii martie dăm startul forării primului tunel”, a explicat oficialul din Transporturi.

Magistrala M6, preconizată pentru 2028

Magistrala M6, care va lega Gara de Nord de Aeroportul Otopeni, este planificată să fie operațională în 2028. Un pas important în realizarea acestui proiect a fost semnarea, în decembrie 2024, a contractului pentru infrastructura feroviară și sistemele de automatizare. Contractul, în valoare de 1,6 miliarde de lei, a fost câștigat de Asocierea SOMET – Theda Mar – UTI – TIAB – Salcef.

Lucrările la prima secțiune a M6 au început anul trecut, fiind realizate de Asocierea Alsim Alarko – Makyol. Pentru cea de-a doua secțiune, Băneasa – Otopeni, lucrările sunt realizate de Gulermak, același constructor care participă la proiectul metroului din Cluj-Napoca.

Provocările achiziției materialului rulant

Deși lucrările avansează, un aspect esențial rămâne nesoluționat: achiziția celor 12 rame de metrou necesare operării liniei M6. Metrorex anunțase în septembrie 2024 că licitația pentru trenurile de metrou va fi lansată până la finalul anului, însă, până în prezent, procedura nu a fost încă demarată.

Finanțarea proiectului este asigurată din mai multe surse: tronsonul Gara de Nord – Băneasa beneficiază de fonduri PNRR, în timp ce pentru secțiunea Băneasa – Otopeni finanțarea provine parțial dintr-un credit accesat de Guvernul Japoniei în urmă cu peste 10 ani.