Microîntreprinderile se dovedesc mai profitabile ca marile companii
Microîntreprinderile generează doar 12% din cifra de afaceri totală din economie, dar angajează un sfert din forţa de muncă locală. Ele se dovedesc a fi chiar mai profitabile decât marile companii, realizând peste o treime din profitul net total din economie.
Microîntreprinderile, adică firmele care au între 0 şi 9 salariaţi şi o cifră de afaceri de cel mult două milioane de euro, generează doar 12% din cifra de afaceri totală din economie, chiar dacă reprezintă 93% din numărul total de companii de pe plan local.
Totuşi, microîntreprinderile angajează un sfert din forţa de muncă locală, fiind singura categorie de companii care a depăşit cifra de 1 milion de angajaţi. Circa 830.000 de firme de tip microîntreprindere sunt înregistrate astăzi în România. Dintre ele, 622.000 de companii au cifra de afaceri mai mare de zero. În total, realizează venituri de 309 miliarde de lei.
Microîntreprinderile nu se dovedesc a fi doar cel mai mare angajator din economie, ci realizează şi mai bine de o treime din profitul net din economie. Se dovedesc a fi chiar mai profitabile decât marile companii.
„Când analizăm profitabilitatea companiilor în termeni nominali pornind de la dimensiune, ştim că o firmă mare va avea un profit mai mare decât o firmă mijlocie, mică sau micro. Însă, când vine vorba de rata profitului net, situaţia pare mult mai neclară, învolburată, multă lume neştiind la ce anume să se aştepte. În 2022, rata medie a profitului net descreşte de la companiile micro (19,7%) către cele mici (10,1%) şi mijlocii (6,6%), cea mai mică rată fiind înregistrată la nivelul companiilor mari (5,7%). Iar acest lucru nu este vizibil doar în 2022, ci şi în 2019 sau 2016“, spune Liviu Sav, cofondator al BRIDGE-to-INFORMATION.
„Micii antreprenori prind tot mai mult curaj, iar businessurile lor cresc uşor şi reuşesc să se dezvolte, astfel încât să treacă la următorul nivel. Ceea ce îi defineşte pe micii antreprenori este ambiţia”, spune Cristina Sindile, CEO al BT Mic.
„Vedem mai mult curaj şi mai multă ambiţie, în sensul de mindset. Antreprenorul de acum 5-10 ani era mai degrabă preocupat de stabilizarea unui business mic şi menţinerea lui la nivelul unui cashflow care să asigure bunăstarea businessului şi a familiei antreprenorului. Acum, paradigma s-a schimbat, în sensul că ponderea celor care dintr-un business mic reușesc să facă unul mare a crescut, ceea ce reprezintă imaginea transformării spiritului şi mindsetului antreprenorial. Este un lucru foarte bun, pentru că de aici vine scalarea şi de aici putem avea speranţa că vom avea din ce în ce mai multe businessuri mari care se nasc din businessurile mici“, spune ea.
Acest trend este reflectat și de numărul de companii nou înfiinţate. Anul trecut, 96.000 de companii de tip SRL au fost înfiinţate, la nivelul întregii țări.