Mii de bugetari rămân fără loc de muncă. Guvernul anunță un nou val de concedieri
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/concedieri-1-780x470-1.png)
Guvernul român continuă să ia măsuri pentru eficientizarea cheltuielilor publice, iar recent a finalizat o reevaluare a personalului din cadrul aparatului bugetar. Un sector important care va trece prin schimbări semnificative este Autoritatea Vamală Română (AVR), unde autoritățile au decis să implementeze măsuri pentru optimizarea cheltuielilor de personal, precum concedieri. Astfel, Ministerul Finanțelor a recomandat AVR-ului să adopte soluții care să conducă la reducerea costurilor și la o gestionare mai eficientă a resurselor umane.
Tanczos Barna, despre concedieri și angajările din Vamă
Printre măsurile propuse pentru a respecta limitele bugetare se numără blocarea ocupării posturilor vacante prin transferuri sau detașări din alte instituții și reducerea cheltuielilor pentru mutare, delegare și transport.
Aceste acțiuni fac parte dintr-un plan mai larg de a reduce cheltuielile de personal, având în vedere că AVR a primit pentru acest an un buget de cheltuieli de personal de 485,5 milioane lei, cu o creștere de 1% față de 2024. De asemenea, numărul angajaților a crescut cu 11% față de anul trecut, ajungând la 3.379 de angajați.
Într-o declarație publică, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a subliniat importanța unei analize detaliate privind angajările efectuate la AVR. Acesta a explicat că procesul de completare a schemei de personal la Vamă a fost deja finalizat, iar autoritățile au solicitat dovezi clare că aceste angajări și investițiile semnificative în echipamente au dus la eficientizarea activității instituției.
Conform ministrului, Vama trebuie să demonstreze că aceste măsuri vor contribui la încasări suplimentare și vor ajuta la reducerea evaziunii fiscale, a fenomenelor de nedeclarare sau subevaluare a bunurilor importate și la identificarea tranzacțiilor nedeclarate.
Ministrul a subliniat că termenul stabilit pentru această evaluare este la sfârșitul lunii martie, moment în care se va face o analiză completă a eficienței activității din cadrul AVR. Barna a adăugat că, deși nu au fost implementate reorganizări radicale la începutul acestui an, este esențial ca autoritățile fiscale să efectueze modificările necesare într-un mod care să nu perturbe activitatea instituției.
„În momentul de față se finalizează procesul de angajare și de completare a schemei de personal, procedură pe care nu am vrut să o perturbăm, fiind lansată și justificată de conducerea Vămii.
În același timp, colegii de la Vamă au termen până la sfârșitul lunii martie să demonstreze că acele angajări și acele investiții semnificative în echipamente au și dus la eficientizarea activității și vor genera încasări suplimentare și vor contribui semnificativ la reducerea evaziunii fiscale, a fenomenelor de nedeclarare ori subevaluare a bunurilor aduse în țară, precum și la identificarea tranzacțiilor nedeclarate.
La sfârșitul lunii martie facem analiză cu privire la eficientizarea activității. Concedieri 2025. Nici la Vamă și nici la ANAF nu am intrat în ianuarie și februarie în reorganizări, tocmai pentru a nu perturba buna funcționare a instituțiilor și pentru a putea face o analiză detaliată”, a declarat ministrul pentru Profit.ro.
Eficientizarea activității fără a afecta funcționarea instituțiilor
Ministrul Finanțelor a subliniat, de asemenea, că este absolut necesar ca AVR să devină mult mai eficientă, să genereze mai multe venituri și să contribuie activ la combaterea evaziunii fiscale. În opinia sa, acest proces presupune optimizarea cheltuielilor de personal și restructurarea organigramei instituției, inclusiv o posibilă modificare a structurii de conducere.
Tanczos Barna a precizat că o reorganizare majoră, care ar implica desființarea AVR și reintegrarea acesteia în ANAF, ar reprezenta o decizie politică cu un impact semnificativ, dar care nu ar trebui să fie luată frecvent.
Ministrul a reamintit că astfel de schimbări majore, cum ar fi înființarea sau desființarea unor instituții, nu sunt de bun augur dacă sunt implementate prea des, deoarece acestea pot afecta stabilitatea și eficiența instituțiilor publice.
El a subliniat că în 2025 este important să se facă reorganizările necesare fără a perturba funcționarea normală a Vămii sau a ANAF-ului, iar orice schimbare trebuie să fie bine fundamentată și planificată.
„Încă o dată, Vama trebuie să devină mult mai eficientă, să genereze venituri și să contribuie mai mult la reducerea evaziunii fiscale și trebuie să aibă o structură potrivită pentru o activitate eficientă, cu cheltuieli de personal optimizate, cu structură de conducere optimizată. Sunt posibile și modificări de structură.
O reorganizare la nivelul acela de desființare, de exemplu, a autorității și de reintegrare în ANAF, este o decizie politică cu impact semnificativ.
Putem discuta multe, dar nu cred că este de bun augur ca din doi în doi ani să facem schimbări radicale, să înființăm instituții, să desființăm instituții.
Vama trebuie să producă, ANAF trebuie să producă și să trebuie să facem reorganizările, să facem optimizările fără să perturbăm activitatea, mai ales în 2025”, a mai spus Tanczos Barna.