Ministerul Educației a cosmetizat rezultatele testelor PISA 2022 pentru a acoperi gradul de analfabetism funcțional

Publicat: 06 dec. 2023, 19:30, de Alice Gherman, în SOCIAL , ? cititori
Ministerul Educației a cosmetizat rezultatele testelor PISA 2022 pentru a acoperi gradul de analfabetism funcțional
Cum poți lucra în școli fără studii de specialitate. Ministerul Educației anunță reguli noi pentru obținerea unui post la catedră

Ieri, Ministerul Educației a prezentat publicului și presei rezultatele testelor PISA 2022, care oricum nu arătau prea bine. Numai că versiunea în limba română a fost „cosmetizată” mult față de versiunea în engleză, cea reală, dată de OCDE. Documentul în limba română conține 90% din cel în limba engleză. Cei 10% lipsă arată, însă, cât de slab pregătiți sunt, de fapt, elevii noștri.

Ca să acopere lacunele și neregulile din sistemul educațional autohton, Ministerul Educației a „aranjat” rezultatele testelor PISA 2022, astfel încât să se pună într-o lumină favorabilă, împreună cu angajații săi. Cele opt pagini ale rezultatelor testelor PISA 2022 traduse în limba română și date presei și publicității nu sunt chiar aceleași cu cele zece pagini ale rezultatelor PISA 2022 pentru România, în limba engleză, făcute de Organizația pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Din documentul în română lipsesc un grafic cu procentele de analfabetism funcțional la Matematică, Citire și Științe și mai multe paragrafe sau propoziții care puteau incrimina sistemul educațional românesc de nepăsare, neputință și neprofesionalism.

Așa se face că în documentul original din limba engleză este prezentat un grafic care arată procentul de analfabetism funcțional, adică cel de mai jos:

În documentul în limba română, în locul graficului este textul de mai jos, care se regăsește și în cel din limba engleză, numai că mai târziu, după ce a fost prezentat graficul de mai sus:

Astfel, se omite faptul că avem un procent de analfabetism funcțional de 49% la matematică, 42% la citire și 44% la științe, față de media restului țărilor OCDE, care este de 31% la matematică, 26% la citire și 24% la științe. După cum și procentul excelenței românești la cele trei domenii e mai mic decât cel din alte țări OCDE. Avem excelență în valoare de 4% pentru matematică (față de 9% media OCDE), 2% la lectură (față de 7% media OCDE) și 1% la Științe (față de 7% media OCDE).

Și nu e singura cosmetizare. Un alt grafic, care arată diferența foarte mare între elevii de 15 ani cu statut socio-economic și cultural dezavantajat și cu rezultatele cele mai slabe, față de cei cu rezultatele cele mai bune a fost și el cosmetizat, pentru a pune într-o lumină favorabilă situația elevilor defavorizați din România. În graficul original, România era comparată cu două state premiante la PISA: Estonia, cea mai bună țară la PISA din UE și a patra în lume, și Japonia, a doua țară în clasamentul rezultatelor PISA 2022, cu o medie de 150 de puncte peste România. Adică graficul real era:

Dar Ministerul a preferat să-l dea pe cel de mai jos, unde ne comparăm cu Turcia și media țărilor OCDE. Și totul arată mult mai bine pentru noi, nu-i așa? De ce să nu închidem ochii că avem lipsuri, în loc să le corectăm?