Ministerul Sănătății și IGSU, reclamate la DNA pentru nereguli în achizițiile făcute în pandemie
Curtea de Conturi a sesizat Direcția Națională Anticorupție pentru posibile nereguli care ar fi apărut în achizițiile făcute în pandemie de Ministerul Sănătății.
Neregulile ar fi fost descoperite în perioada în care Ministerul Sănătății era condus de Nelu Tătari. Instituția este acuzată de abuz în serviciu, fals intelectual și uz de fals, iar prejudiciul este estimat la 2.875.160 lei.
Curtea de Conturi a sesizat la DNA și două posibile fapte de abuz în serviciu și la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Structura este aflată în subordinea Departamentului pentru Situații de Urgență, condus de Raed Arafat.
Prejudiciile în acest caz sunt estimate la 10.931.460 lei, respectiv 4.272.180 lei.
Sesizările transmise de Curtea de Conturi către Direcția Națională Anticorupție
- Ministerul Sănătății – Abuz in serviciu, fals intelectual, uz de fals.
- Prejudiciu estimat – 2.875.160
- Organul de urmărire penală sesizat: DNA
- Inspectoratul General pentru Situații de Urgență IGSU – Abuz in serviciu
- Prejudiciu estimat – 10.931.460
- Organul de urmărire penală sesizat: DNA
- Inspectoratul General pentru Situații de Urgență IGSU – Abuz in serviciu.
- Prejudiciu estimat – 4.272.180
- Organul de urmărire penală sesizat: DNA
Curtea de Conturi a reclamat, de asemenea, și Compania Națională Unifarm, atât la DNA, cât și la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1:
- Compania Națională Unifarm SA – Abuz in serviciu, fals intelectual, uz de fals.
- Prejudiciu estimat – 319.807.361
- Organul de urmărire penală sesizat: DNA
- Compania Națională Unifarm SA – Art.64 din Legea nr.94/1992, republicată (Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.)
- Prejudiciu estimat – 536.756
- Organul de urmărire penală sesizat: Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 București
Sesizările au la bază un raport de anul trecut al Curții de Conturi
În raportul respectiv se arăta că Ministerul Sănătății a plătit în perioada stării de urgență suma de 1.696 mii lei pentru achiziții directe (truse de detecție COVID-19, truse de recoltare și transport, monitoare semne vitale și modul cardiac, paturi ATI, ventilatoare ATI).
În ceea ce privește achizițiile făcute de Ministerul Sănătății prin UNIFARM, raportul Curții de Conturi constata o serie de „abateri, nereguli, erori și deficiențe”:
- În perioada 15.03-15.05.2020 Compania a încheiat contracte pentru achiziția unor echipamente și materiale sanitare specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în valoare 1.619.238 mii lei. În aceeași perioadă, Compania a efectuat plăți, de 1.018.802 mii lei, din care plăți în avans de 805.382 mii lei, reprezentând 79% din totalul plăților care au fost efectuate.
- Contractarea de către Companie a acestor achiziții de echipamente și materiale sanitare în valoare 1.619.238 mii lei s-a făcut fără existența prevederilor bugetare aprobate cu această destinație.
- CN UNIFARM SA nu și-a exercitat obligația legală privind modul de întocmire și execuție a bugetului de venituri și cheltuieli, nu a analizat și nu a propus rectificarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli, în conformitate cu prevederile legale incidente. În plus, CN UNIFARM SA a angajat și a efectuat cheltuieli (achiziții de produse specifice combaterii pandemiei cu coronavirus) mai mari decât cele aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli, în sumă totală de 1.463.073 mii lei, fără aprobarea consiliului de administrație, a ministerului de resort și fără aprobarea AGA.
- Mai mult, aceste achiziții au fost efectuate de către CN UNIFARM SA contrar legii și statutului Companiei, respectiv fără ca directorul general al companiei să solicite aprobarea Adunării Generale a Acționarilor (AGA) pentru efectuarea acestor achiziții deși potrivit Statutului CN UNIFARM SA, „AGA aprobă orice fel de tranzacție dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacții încheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale companiei sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a companiei potrivit ultimelor situații financiare auditate (…)”. Astfel, potrivit ultimelor situații financiare auditate, cifra de afaceri a companiei a fost de 118.929 mii lei, iar efectuarea oricărei tranzacții cu o valoare mai mare de 11.893 mii lei, reprezentând 10% din cifra de afaceri, trebuia aprobată de AGA.
- Compania a achiziționat echipamente/materiale sanitare de la firme intermediare deși deținea toate autorizațiile necesare în vederea realizării achizițiilor direct de la producătorii externi prin importul acestora și/sau de la producători interni, ceea ce a făcut ca CN UNIFARM să plătească prețuri de achiziție mai mari cu suma estimată la 175.274 mii lei.
- În urma verificărilor efectuate asupra unui eșantion constituit din operațiunile derulate cu un număr de 10 furnizori, s-a constatat faptul că, în perioada 15.03 – 15.05.2020, CN UNIFARM SA a contractat achiziția unor cantități de astfel de produse în valoare de 1.012.946 mii lei din care, până la data de 15.05.2020, au fost recepționate produse în valoare de 698.534 mii lei, reprezentând 69% din valoarea contractată.
- Pentru achizițiile efectuate, Compania a efectuat plăți totale în valoare de 830.316 mii lei, reprezentând 82% din valoarea contractată, din care: plăți în valoare de 638.549 mii lei, efectuate în avans; plăți în valoare de 191.767 mii lei, efectuate după data recepției produselor.
- Pentru produsele recepționate, Compania a efectuat următoarele operațiuni:
- pentru produse în valoare de 414.837 mii lei, reprezentând 59% din totalul produselor livrate, a fost regularizată valoarea de achiziție cu avansurile plătite către furnizori;
- pentru produse în valoare de 191.767 mii lei, reprezentând 28% din totalul produselor livrate, au fost efectuate plăți;
- pentru produse în valoare de 91.930 mii lei, reprezentând 13% din totalul produselor livrate, au fost înregistrate datorii către furnizori.
- Astfel, în timp ce Compania avea înregistrate avansuri plătite către acești furnizori în valoare de 220.073 mii lei, care nu au fost justificate de bunuri livrate până la data de 15.05.2020, a efectuat plăți suplimentare în valoare de 191.767 mii lei și a continuat să înregistreze datorii către furnizori în valoare de 91.930 mii lei, fără să efectueze regularizarea acestor operațiuni cu facturile de avans care au fost plătite anterior.