Ministrul Agriculturii, prins între fermierii neafiliați și asociații
Protestul transportatorilor și al fermierilor din aceste zile a scos în evidență, cel puțin în prima fază, ruptura care există în rândul agricultorilor, dar și reticența autorităților de a discuta cu niște oameni care nu fac parte din forme asociative.
Fermierii neafiliați arată, însă, cu degetul către aceste asociații mari de agricultori, despre care spun că de fapt au foarte puțini membri, poate și din cauza reticenței oamenilor de a se înscrie – în urmă cu câțiva ani se vorbea că doar 1% din totalul agricultorilor ar face parte din forme asociative. Mai mult, ei lasă să se înțeleagă că de fapt aceste asociații nu le prea reprezintă interesele.
Mai trebuie spus că asociațiile și federațiile din sector s-au delimitat inițial de acest protest spontan, după care și-au revizuit poziția, ba chiar au spus că transmit o listă cu revendicări la Guvern, iar, luni, se duc la întâlnirea cu ministrul Florin Barbu de la Agricultură. Suntem curioși dacă ambele tabere vor fi prezente la discuțiile de săptămâna viitoare.
”De 34 de ani suntem bătaia de joc a politicienilor, care nu ne reprezintă pe noi, ci doar interesele proprii și personale. Supărările noastre sunt multe, revendicările noastre sunt multe.
Din punct de vedere al fermierilor, avem un ministru care susține că refuză dialogul cu acești protestatari și că el vorbește cu asociațiile ce reprezintă fermierii. Păi din 750.000 de cererii de plată depuse la APIA, cam 20.000 sunt reprezentanți de asociațiile de fermieri. Asta înseamnă o pondere de nici 3% dintre fermieri. Adică dânsul nu vrea să vorbească cu nici 97% din fermierii din România”, spune Ionuț Cercel, fermier din Buzău și transportator, în același timp.
Vineri după-amiaza, o delegație a fermierilor și transportatorilor a fost primită la discuții la Guvern de către premierul Marcel Ciolacu.
Protestul fermierilor și transportatorilor durează de trei zile, principalele revendicări fiind legate de polițele RCA, care s-au scumpit de la an la an, într-o piață cu trei falimente majore doar în ultimii ani, majorarea prețurilor la motorină și, mai ales, concurența neloială a mărfurilor venite din Ucraina. Nu în ultimul rând, noul an a debutat cu majorări de taxe, care îngreunează și mai mult situația în piață.