Ministrul Ciprian Teleman se joacă cu administrarea Poștei Române și jonglează cu administratorii
Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Sergiu Teleman, consideră că Poșta Română se administrează ca orice sereleu, fapt pentru care numește și menține un bord administrativ provizoriu, fără respectarea prevederilor legale în vigoare.
După trei luni, în sfârșit, există și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării
Pe 1 aprilie 2021 s-a publicat în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern nr.371/29 martie 2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, condus de către ministrul PLUS Ciprian Sergiu Teleman.
Practic, la mai bine de trei luni de la Ordonanța de Urgență nr. 212/28 decembrie 2020- privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, adică de funcționare a cabinetului Cîțu, în sfârșit, s-a publicat hotărârea de organizare și funcționare a noului minister al cercetării, inovării și digitalizări condus de Ciprian Sergiu Teleman.
„Se autorizează Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării să mandateze, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, reprezentanții săi în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici”
Numai în această perioadă de trei luni de zile de funcționare în „orb” a acestui minister, ministrul Ciprian Teleman a semnat anumite decizii privind activitatea Companiei Naționale Poșta Română SA care sunt cam pe lângă lege și pune sub semnul întrebării funcționarea acestei companii.
Potrivit Ordonanței nr.212/2020 până la publicarea Hotărârii nr. 371 privind organizarea și funcționarea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), ministrul Ciprian Teleman era abilitat doar să exercite doar anumite drepturi conform art. 4 din această ordonanță.
Astfel, „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării exercită drepturile și îndeplinește obligațiile ce decurg din calitatea de acționar al statului român la operatorii economici din domeniul comunicațiilor”.
Totodată, „Reprezentanții statului în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (3) sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării”.
De asemenea, „Se autorizează Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării să mandateze, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, reprezentanții săi în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (3) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, și pentru efectuarea formalităților de publicitate prevăzute de lege”.
Practic, ministrul cercetării era abilitat să numească doar reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor de la companiilor aflate sub tutela ministerului pe care-l conduce.
Noua modă de la Poșta Română: angajatul stabilește ce face șeful său
Dar, cu toate acestea, Ciprian Teleman a numit provizoriu, atenție în calitate de reprezentant al statului român în Adunarea Generală a Acționarilor de la CN Poșta Română SA, pe câțiva administratori la această companiei.
De asemenea, este menținut ca director general interimar al CN Poșta Română SA liberalul Horia Grigorescu, tot prin dispoziția ministrului Ciprian Teleman. În plus, CN Poșta Română SA are doar patru membrii provizorii în consiliul de administrație ceea este contrat prevederilor OUG 109/2011 care stipulează că numărul acestora trebuie să fie impar dar nu mai mult de 7.
Mai mult, pe data 18 martie 2021, ministrul cercetării, inovării și digitalizării decide că „Directorul general al CN Poșta Română SA se împuternicește să semneze în numele companiei contractul de mandat care va fi încheiat cu administratorul provizoriu nou numit”.
Adică, directorul general interimar Horia Grigorescu care pune în aplicare și execută deciziile consiliului de administrație semnează contractul de mandat cu administratorii provizorii față de care el dă socoteală. Adică, angajatul Poștei Române ajunge să dispună ce face șeful său care l-a angajat și numit în funcție. Incredibil, dar adevărat!
Horia Grigorescu: „În lipsa unui C.A. funcțional pot apărea anumite sincope”
În ședința Consiliul de Administrație al CN Poșta Română SA din 18 februarie 2021, chiar directorul general interimar Horia Grigorescu recunoaște că bordul administrativ funcționează ilegal precizând că „potrivit dispozițiilor actului constitutiv, foarte multe decizii ce trebuie luate pentru activitatea Poștei Române este necesar a fi supuse, în prealabil, aprobării Consiliului de Administrație și, pe cale de consecință, în lipsa unui C.A. funcțional pot apărea anumite sincope”. E ilegal, dar merge și așa
Mai mult, afirmațiile lui Horia Grigorescu sunt susținute și de un membru al CA de la CN Poșta Română SA. „Silviu Mărgean intervine și precizează faptul că este în „asentimentul” d-lui Director General în ceea ce privește necesitatea și nu are „dubii” în ceea ce privește legalitatea unei astfel de numiri în cadrul C.A.-C.N.P.R. Dl. Silviu Mărgean menționează faptul că, documentele de suport trebuie transmise membrilor Consiliului cu 3 zile înainte de data ședinței pentru a fi analizate și studiate. Sub acest aspect acesta arată că, înțelege ca nu a putut fi respectat acest termen, deoarece ședința CA-ului a fost convocată cu 2 zile înainte dar, documentele ar fi putut fi transmise cu o seară înainte sau măcar în dimineața ședinței pentru a fi studiate și analizate. Totodată, acesta precizează faptul că, modul de redactare al documentului pare a induce o anumită direcție. Dl. Silviu Mărgean menționează faptul că, în acest document este trecut numele unei singure persoane, or CA-ul poate să propună orice membru provizoriu. Dl. Silviu Mărgean precizează faptul că, la ședințele Consiliului au fost invitate să participe diverse persoane și ar fi fost „corect și moral” să fie invitați și administratorii al căror mandat a expirat, chiar dacă nu ar fi votat însă aceștia ar fi putut fi consultați”.
Administrator: Horia Grigorescu e de vină, dar mergem înainte
Tot în aceea ședință a intervenit un alt administrator a arătat că este de acord cu dl. Horia Grigorescu în ceea ce privește necesitatea ca acest Consiliu de Administrație să fie funcțional dar, ar fi trebuit respectat termenul de transmitere al documentelor suport, acest document fiind înmânat membrilor CA în ședință.
Adică, ședința a fost ilegală pentru că nu s-a respectat termenul legal de depunere a documentelor de pe ordinea de zi, dar, cu toate acestea, ședința a avut loc și deciziile s-au pus în aplicare. De ce oare? Poate explică Horia Grigorescu ministrului Ciprian Teleman acest aspect pentru ca acesta să nu mai semneze de acum înainte ca primarul.