Ministrul Culturii, Raluca Turcan, reacție tranșantă cu privire la reclama scandaloasă lansată de Sephora

Publicat: 25 apr. 2024, 16:13, de Cezar Andrei, în ACTUALITATE , ? cititori
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, reacție tranșantă cu privire la reclama scandaloasă lansată de Sephora
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, reacție tranșantă cu privire la reclama scandaloasă lansată de Sephora

Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a avut o reacție tranșantă, după ce Sephora a promovat o reclamă scandaloasă asociată cu Experimentul Pitești. Reclama a stârnit un uriaș val de furie în mediul online, drept urmare, compania franceză de cosmetice a decis să o șteargă de pe rețelele de socializare, la câteva ore după ce a postat-o.

”Pitești, am auzit că îți plac dungile” este mesajul postat de Sephora pe contul oficial de Instagram. Referirea este mai mult decât evidentă la teribila închisoare din Pitești, acolo unde numeroși deținuți au fost torturați de către regimul comunist, unii dintre ei găsindu-și chiar sfârșitul. Experimentul Pitești este considerat ca fiind cel cel mai mare şi mai intensiv program de spălare a creierului prin tortură din tot blocul comunist.

Deși postarea-reclamă a celor de la Sephora a produs un val revoltă în mediul online, compania franceză se scuză spunând că, de fapt, oamenii au înțeles greșit mesajul.

”Ultima noastră postare legată de deschiderea noului magazin Sephora din Pitești a fost interpretată într-un mod greșit. Din identitatea brandului Sephora fac parte dungile orizontale alb negru. Nu există nicio legătură între dungile Sephora și alte evenimente care s-au întâmplat în Pitești. Brandul Sephora nu are culoare politică și nu își găsește inspirație în evenimente istorice tragice din România sau din altă țară. Ne cerem scuze comunității pentru această eroare de comunicare”, a transmis Sephora.

Reacția ministrului Culturii, Raluca Turcan

Evident, că din punct de vedere al marketingului, Sephora și-a atins scopul, acela de a atrage cât mai multă atenție asupra campaniei sale. Dar cu ce preț? Jignind, până la urmă, un întreg popor ale cărui răni produse de regimul comunist sângerează chiar și acum.

Reacția ministrului Culturii cu privire la reclama celor de la Sephora nu a întârziat să apară.

”Probabil nu a fost cu intenție, ci doar o dovadă de ignoranță și lipsă de empatie. Fenomenul Pitești a fost unul dintre cele mai brutale experimente puse în practică de regimul comunist, în scopul “reeducării” deținuților politici și nu poate deveni vreodată motiv de glumă”, a spus Raluca Turcan, potrivit Adevărul.ro.

O reacție dură a avut Maria Axinte, președinta Fundației Memorialul Închisoarea Pitești, care consideră că postarea este ”o ofensă adusă victimelor Fenomenului Pitești”.

”Încercarea de a face din acest subiect o „glumiță” într-o campanie de marketing, este o ofensă adusă victimelor Fenomenului Piteşti, activității fundației noastre şi eforturilor care se fac pentru ca publicul să cunoască cu adevărat realitățile dictaturii comuniste în România”, spune Maria Axinte.

„Una dintre cele mai cumplite experienţe de dezumanizare”

În perioada 1949-1951, la închisoarea Piteşti s-a desfăşurat Experimentul Piteşti, considerat a fi cel mai mare şi cel mai intensiv program de spălare a creierului prin tortură din blocul comunist. Iar dintre sutele de deținuți care au trecut prin Experimentul Piteşti, astăzi mai sunt în viaţă doar câțiva.

Scriitorul Aleksandr Soljeniţîn – laureat al Premiului Nobel pentru literatură – considera că experimentul de la Piteşti a fost „cea mai teribilă barbarie a lumii contemporane“, iar istoricul François Furet, membru al Academiei Franceze, a considerat Fenomenul Piteşti „una dintre cele mai cumplite experienţe de dezumanizare pe care le-a cunoscut epoca noastră“.

Doisprezece tineri au murit în cadrul Experimentului Piteşti şi câteva sute au fost schingiuiţi. Sute de foşti deţinuţi au rămas cu traume psihice sau fizice pe viaţă.