Ministrul David propune schimbarea radicală a învățământului! Ce se va întâmpla cu abundența de discipline școlare
Ministrul Educației, Daniel David, a enunțat în cadrul unei conferințe de presă o serie de idei radicale pentru regândirea sistemului educațional din România. Printre propunerile sale, se numără abordarea flexibilă a disciplinelor școlare și concentrarea pe competențele reale ale elevilor, mai degrabă decât pe încărcarea lor cu un număr excesiv de materii teoretice.
David a subliniat necesitatea de a adapta curriculum-ul școlar în funcție de nevoile actuale ale elevilor și de a crea un sistem educațional care să fie, în același timp, riguros, dar și accesibil. „Am această idee de a așeza disciplinele și materiile astfel încât să fie cu adevărat relevante și să contribuie efectiv la formarea competențelor elevilor,” a explicat ministrul.
În acest sens, el a subliniat că viitorul sistem educațional ar trebui să permită o flexibilitate mult mai mare, atât din partea instituțiilor de învățământ, cât și a elevilor, care ar trebui să poată alege modulele ce corespund cel mai bine nevoilor lor.
Ministrul a abordat și problema unei eventuale „împovărări” a elevilor cu un număr prea mare de materii, considerând că un astfel de sistem poate duce la o supraîncărcare care nu contribuie neapărat la dezvoltarea reală a competențelor.
„Este esențial să ne gândim serios la modul în care distribuim disciplinele în trunchiul comun și în oferta școlii. De multe ori, disciplinelor le sunt impuse termene și conținuturi ce nu au legătură directă cu necesitățile și interesele elevilor,” a spus Daniel David.
„Multe teme nu vor deveni discipline, ci unități de învățare incluse în diverse alte discipline”.
„Vreau să văd mai mulți specialiști din societate în școală. Să fie coordonați de profesorii din școală. Anumite teme – educație juridică, rutieră, nu-l voi pune pe diriginte să predea. Vom invita pentru modulele acestea specialiști. Vom avea un trunchi comun pentru toate filierele. Va contribui la cultura generală la baza competențelor cheie. Ponderea se schimbă. 65% pentru cls IX-a și a X-a, 35% pentru clasele a XI-a si a XII-a”.
„Un curriculum de specialitate. 25% pondere pentru clasele mici. 45% pentru clasele a XI-a și a XII-a. Materiile vor avea o pondere din ce în ce mai mare. Avem două forme ale acestui curriculum de specialitate: o componentă fixă și una mobilă”
Un alt punct de discuție adus în prim-plan de ministru a fost legat de unele teme care sunt acum reglementate prin lege, cum ar fi educația civică, educația pentru sănătate sau educația pentru cetățenie europeană. David a întrebat, retoric, de ce ar trebui să fie fiecare dintre aceste teme reglementate separat, subliniind că o singură temă de educație civică ar putea acoperi toate aceste conținuturi esențiale. „Aceste teme sunt importante, dar le putem integra mai eficient fără a le multiplica inutil,” a adăugat el.
În ceea ce privește competențele, ministrul a vorbit despre necesitatea de a acorda mai multă atenție pregătirii elevilor pentru viața reală și pentru provocările profesionale, în loc să se concentreze prea mult pe memorarea unor concepte abstracte. „Probele de competență, cum sunt cele de la examenul de Bacalaureat, trebuie să fie corect implementate și înțelese corect de către toți actorii din sistem. Nu trebuie să facem din acestea o birocrație inutilă, ci să ne asigurăm că ele sunt cu adevărat relevante,” a explicat David.
Ministrul Educației a încurajat, de asemenea, o mai mare transparență în procesul de reformă a educației și a subliniat importanța unui dialog continuu cu toți cei implicați – de la profesori și părinți, la elevi și specialiști în domeniu. „Este un proces în care trebuie să fim deschiși la feedback și să avem curajul de a face schimbările necesare, chiar dacă acestea pot întâmpina opoziție,” a conchis Daniel David.