Ministrul Grindeanu, informații de ultimă oră despre cea mai scumpă autostradă din România
Autostrada Unirii (A8) este cel mai scump proiect de infrastructură rutieră din țară, ultima estimare fiind de 6,8 miliarde de euro.
Un document semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, prezintă ultimele noutăți legate de proiectul de construcție al celei mai scumpe autostrăzi din România.
Autostrada A8: Târgu Mureș – Târgu Neamț – lași – Ungheni, denumită Autostrada Unirii, face parte din strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport ce are la bază Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, fiind promulgată în acest sens Legea nr. 291 din 29 noiembrie 2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada lași-Târgu Mureș (Autostrada Unirii).
Autostrada Unirii începe la granița României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut și se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov – Borș, în apropierea orașului Târgu Mureș, fiind împărțită în următoarele tronsoane:
- Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț;
- Autostrada Târgu Neamț – lași – Ungheni.
Referitor la Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, aceasta a fost împărțită în 3 secțiuni, în contextul finanțării în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență a Secțiunii I cuprinsă între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3, respectiv a Secțiunii III cuprinsă între Leghin – Târgu Neamț.
Astfel, referitor la stadiul lucrărilor de execuție pentru cele 3 secțiuni, documentul amintit prezintă următoarele:
Secțiunea l: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3 (2.4 km) km 2+390 – km 0+000 – km 22+000 – L=24,0 km: În data de 27.04.2023 a avut loc deschiderea Ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție lucrări, procedura de evaluare fiind în curs de desfășurare, urmând ca la finalizarea acesteia să fie atribuit contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, calendarul de implementare având alocate 6 luni pentru realizarea Proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor și a Proiectului Tehnic de Execuție, respectiv 24 luni pentru execuția lucrărilor.
Secțiunea II: Miercurea Nirajului – Leghin km 22+000 — km 181+195 (89+000) – L=159, 195 km: Pentru această secțiune a fost depus proiectul pentru emiterea Hotărârii de Guvern de aprobare a indicatorilor tehnico – economici, urmând ca după aprobarea acestora, să fie demarată procedura de achiziție publică pentru următoarea etapă, conform strategiei stabilite de Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț: În data de 20.09.2023 a fost semnat contractul de Proiectare și Execuție Lucrări, calendarul de implementare având alocate 6 luni pentru realizarea Proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor și a
Proiectului Tehnic de Execuție, respectiv 24 luni pentru execuția lucrărilor de la emiterea Ordinului de începere.
Referitor la tronsonul aferent Autostrăzii Târgu Neamț – lași – Ungheni, documentul arată că în prezent se află în derulare Contractul de servicii nr. 92/29795/13.04.2021 pentru elaborarea documentațiilor de proiectare: „Completare/ Revizuire/ Actualizare Studiu de Fezabilitate și elaborare P.A.C., P.A.D. si P. T.E. pentru obiectivul Autostrada Târgu Neamț – lași Ungheni.
În ceea ce privește stadiul actual în implementarea contractului ante-menționat, a fost avizată în cadrul Consiliului Tehnico – Economic al C.N.A.I.R. – S.A. Alternativa optimă de traseu, rezultată în urma elaborării documentației „Analiză Multicriterială de traseu”.
Termenul de finalizare al contractului de servicii pentru elaborarea documentațiilor de proiectare este în data de 12.01.2025 (finalizare Studiu de Fezabilitate; elaborare Proiect pentru autorizarea execuției lucrărilor de construire – 3 luni de la finalizarea Studiului de Fezabilitate; elaborare Proiect tehnic de execuție – 6 luni de la finalizarea Proiectului pentru autorizarea execuției lucrărilor de construire; asistență tehnică pentru obținerea finanțării și contractarea execuției lucrărilor – 4 luni de la finalizarea Proiectului tehnic de execuție). Odată finalizată etapa de proiectare și emisă Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici, va fi demarată procedura de achiziție publică pentru contractarea execuției lucrărilor.
Au fost suspendate două licitații
Licitațiile organizate de către CNAIR pentru dirigenție de șantier în cazul capetelor sectorului montan au fost suspendate înainte de depunerea ofertelor în urma numeroaselor solicitări de clarificări la documentațiile de atribuire a contractelor formulate de către potențiali ofertanți.
Termenul inițial de depunere a fost finalul săptămânii trecute – suspendarea procedurilor permite CNAIR să formuleze răspuns la solicitări și să continue ulterior achizițiile publice fără a anula licitațiile. „Noul termen de depunere a ofertelor va fi stabilit ulterior publicării răspunsului consolidat la solicitările de clarificare adresate de către operatorii economici interesaţi de participarea la prezenta procedură”, este explicaţia publicată de CNAIR în SEAP în cazul ambelor proceduri, conform apix.
Cele două contracte sunt pentru supervizarea lucrărilor de construire a celor două secțiuni din A8: capătul vestic al sectorului montan între Tg Mureș și Miercurea Nirajului și legătura cu A3 (un contract de 46,6 milioane lei) și capătul estic între Leghin și Tg Neamț (un contract de 41,3 milioane lei).
În cazul licitațiilor de lucrări, ambele secțiuni au constructor desemnat. În cazul capătului estic, CNAIR a semnat contractul cu grupul de firme UMB (în prezent, este delimitat cu borne traseul în teren), iar licitația pentru capătul vestic a fost câștigată de turcii de la Nurol, dar există trei contestații inclusiv a turcilor pe motiv că au fost depunctați.