Ministrul Radu Oprea sabotează modernizarea de peste 30.000.000 de euro a Salinei Slănic
Ministrul Economiei, Radu Oprea, este preocupat doar de propria sa imagine și ca urmare a acestui „viciu” blochează încă de la numirea în funcție proiectul de modernizare al Minei Unirea de la Salina Slănic Prahova, în valoare de peste 30 de milioane de euro.
La scurt timp după numirea sa ca ministru al Economiei, senatorul PSD de Prahova Radu Oprea a fost informat de „băieții cu ochită roată” că ar fi indicat să dea undă verde proiectui de modernizare a Minei Unirea de la Salina Slănic Prahova. De fapt, despre ce este vorba?
Cea mai adâncă salină turistică blocată de…indiferența ministrului Economiei
În 2021, Consiliul de Administrație de la Societatea Națională a Sării S.A a aprobat, prin programul de investiții, proiectul de modernizare al Minei Unirea de la Salina Slănic Prahova, în valoare de circa 32-34 de milioane de euro. De fapt, era vorba de modernizarea minei, în două etape, timp de vreo doi ani și jumătate-trei. Prima etapă avea estimată o investitiție de circa 17.000.000 de euro și consta în reamenajarea părții superioare a minei, inclusiv a puțului de extracție și a instalației de coborâre în mină prin două lifturi moderne de 10 locuri fiecare.
Cea de a doua etapă viza realizarea unui hotel subteran și a unui centru de tratament, iar investiția era estimată la circa 15-17 milioane de euro. Practic, printr-o investiție de circa 32-34 de milioane de euro, Mina Unirea devenea în trei ani o „bijuterie” unică a turismului românesc. Dar, surprinzător, ultimii doi miniștrii al Economiei impuși de PSD, Florin Spătaru și Radu Oprea, au blocat fără nicio justificare această investiție.
Trebuie precizat că Mina Unirea este cea mai adâncă salină din România aflată în circuit turistic, fiind situată la o adâncime de 208 m. Ea se se întinde pe o suprafaţă de 53.000 mp și a fost deschisă vizitării după anul 1970. Însă, pe 6 august 2014, unul dintre cele două lifturi care transportau turiștii în subteran s-a defectat și de atunci, de aproape zece ani, este defect iar accesul turiștilor se face cu microbuzele unui firme private care încasează sume uriașe pentru transport.
Mina Unirea, „magnet” pentru turiști: 1.700.000 de euro pe an din vânzarea biletelor
Un exemplu elocvent că Mina Unirea este atractivă din punct de vedere turistic este faptul că în 2022 a fost vizitată de 263.361 de persoane, iar în primele șase luni ale anului trecut de 133.276 de turiști.
În anul 2022, din vânzarea biletelor de intrare în Mina Unirea au fost înregistrate venituri de 8.425.509 lei, adică circa 1.700.000 de euro, iar in primele șase luni ale anului 2023, s-au înregistrat venituri de 4.294.437 lei, ceea ce a reprezentat vreo 870.000 de euro.De asemenea, în 2022, s-a achitat unei firme din Vâlcea suma de 1.619.355 de lei, adică vreo 335.000 de euro, pentru transportul turiștilor în subteranul Minei Unirea.
Însă, în primele șase luni ale anului trecut, transportul turiștilor a fost efectuat de către o firmă din Ploiești pentru suma de 967.950 de lei, adică vreo 400.000 de euro, ceea ce înseamnă că decontul cu transportul turiștilor s-a dublat față de cât încasa firma din Vâlcea. Asta mai înseamnă că jumătate din suma încasată din vânzarea biletelor se duce în contul firmei de transport turiști.
Dacă s-ar fi demarat proiectul de modernizare al Minei Unirea, inclusiv prin montarea celor două lifturi moderne, acești bani dați firmei de transport, adică vreo 800.000 de euro, ar fi intrat în conturile salinei.