Mircea Fechet, despre programul „Rabla” 2025. Creșterea ecotichetului și controverse privind subvențiile pentru mașini electrice

Publicat: 24 mart. 2025, 17:06, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Mircea Fechet, despre programul „Rabla” 2025. Creșterea ecotichetului și controverse privind subvențiile pentru mașini electrice
Foto: INQUAM_Photos_George_Calin

Ministerul Mediului pregătește modificări importante pentru programul „Rabla” 2025, inclusiv creșterea ecotichetului destinat achiziției de autoturisme electrice. Deși valoarea exactă a acestuia nu a fost încă stabilită, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a confirmat că aceasta va fi majorată. Potrivit oficialului, discuțiile cu producătorii și importatorii auto sunt în desfășurare, iar noile praguri financiare vor fi anunțate oficial după finalizarea consultărilor publice.

Ghidul programului „Rabla” 2025 – subvențiile propuse

Un alt element de noutate pentru acest an este schimbarea modului de înscriere în program. Începând cu 2025, românii își vor putea obține ecotichetul direct printr-o platformă online, fără a mai depinde de intermediari. Astfel, fiecare beneficiar va putea achiziționa vehiculul dorit de la orice dealer sau producător auto.

Ministerul Mediului a publicat pe 5 martie 2025 în consultare publică noul ghid al programului, care prevede următoarele subvenții pentru achiziția de vehicule:

  • 25.500 lei (aproximativ 5.000 euro) pentru autoturisme 100% electrice;
  • 7.000 lei pentru motociclete electrice;
  • 10.000 lei pentru vehicule noi cu motor termic sau hibride convenționale;
  • 13.000 lei pentru autoturisme plug-in hybrid sau motociclete electrice.

„Încă nu am hotărât care este valoarea ecotichetului, dar cu siguranţă o vom creşte. Am avut lungi discuţii cu producătorii de autovehicule din România, cu importatorii de autovehicule din România şi cu toţi românii care aşteaptă cu nerăbdare acest program. Vom definitiva în curând consultările publice în acest sens şi sperăm foarte repede să putem să trimitem la Monitorul Oficial noile praguri ale valorii ecotichetelor.

Un termen de debut al acestui program ţine mai degrabă de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu şi de dezvoltarea aplicaţiei informatice. Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Îşi vor lua voucherul şi vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme”, a afirmat Mircea Fechet.

Reacția industriei auto: APIA critică propunerile guvernamentale

La scurt timp după publicarea ghidului, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat nemulțumirea față de forma propusă de minister. Reprezentanții industriei susțin că măsurile actuale nu sunt suficiente pentru a încuraja vânzările de mașini electrice și riscă să încetinească procesul de tranziție către mobilitatea electrică.

APIA atrage atenția asupra unui fenomen îngrijorător: în primele două luni ale anului 2025, înmatriculările de vehicule electrice în România au scăzut cu 31% față de aceeași perioadă a anului anterior.

Această scădere vine în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, piața mașinilor electrice a înregistrat o creștere de 37% doar în ianuarie 2025. Specialiștii din industrie consideră că România riscă să rămână în urmă față de tendințele europene dacă nu sunt implementate măsuri mai atractive.

„Evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de 31% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbuşirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvenţiilor.

Această tendinţă negativă devine şi mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025.

Această discrepanţă majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ţine pasul cu tendinţele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziţie către mobilitatea electrică”, au susţinut reprezentanţii organizaţiei

Propunerile APIA pentru stimularea pieței auto electrice

Pentru a sprijini dezvoltarea pieței vehiculelor electrice, APIA a transmis Guvernului o serie de recomandări, printre care:

  • Creșterea subvenției pentru mașinile electrice la 8.500 euro în 2025 și 7.500 euro în 2026, urmată de o reducere treptată până în 2030;
  • Majorarea plafonului maxim al prețului eligibil prin „Rabla” la 80.000 euro, pentru a reflecta inflația și costurile tot mai mari ale vehiculelor electrice;
  • Reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a dinamiza piața și a facilita accesul la mobilitatea electrică.