Merităm o satiră mai puternică despre bogați decât ”Moartea unui Unicorn”

Publicat: 30 mart. 2025, 15:02, de Andrei Ceausescu, în Cultură , ? cititori
Merităm o satiră mai puternică despre bogați decât ”Moartea unui Unicorn”

Filmele de groază și comediile satirice se amestecă tot mai mult, iar Death of a Unicorn reinterpretează mitologia unui simbol al inocenței pentru a explora problemele acute ale unei societăți unde privilegiile financiare și lipsa de responsabilitate devin din ce în ce mai evidente.

Regizat de Alex Scharfman, debutul său cinematografic încearcă să prezinte o satiră aspră și sângeroasă despre lăcomia clasei superioare, dar, din păcate, se lovește de o execuție haotică și inconsecventă, scrie Rolling Stone.

În centrul poveștii se află Elliott (Paul Rudd), un avocat recent rămas văduv, care își ia fiica adolescentă, Ridley (Jenna Ortega), într-o călătorie de afaceri la reședința unui client extrem de bogat și bolnav, Odell Leopold (Richard E. Grant). Familia Leopold, ale cărei afaceri prosperă în domeniul farmaceutic, reprezintă tipologia unei dinastii americane vechi, ce se află într-o perpetuă căutare de putere și imunitate morală. Aceste personaje sunt modelate pe un mix între adevărați colosii economici americani, cum ar fi Sackler sau Rockefeller, și sunt portretizate într-un cadru absurd, de un lux opulent și un comportament arogant.

De-a lungul călătoriei, Elliott și Ridley se lovesc de un unicorn rănit, iar ceea ce începe ca un simplu accident de mașină se transformă într-un punct de cotitură în poveste. Unicornul, o creatură mitologică asociată cu puritatea și inocența, devine o marfă de exploatat. Ridley descoperă că sângele acestei ființe mitologice are puteri de vindecare, iar familia Leopold se grăbește să-l monetizeze. La scurt timp, doi unicorni uriași, părinții ființei rănite, ajung la reședință, pregătiți să răzbune copilul lor.

În ciuda premizei interesante și a unei critici evidente la adresa mentalității profitului pe orice cale, Death of a Unicorn se confruntă cu o execuție cinematică destul de haotică. Satira ar putea să fie un instrument puternic pentru a adresa abuzurile clasei superioare, dar filmul se împotmolește în momente de violență exagerată, uneori nejustificată, și o mulțime de scene gore care nu reușesc să adâncească mesajul filmului. Este clar că regizorul dorește să pună la zid comportamentele nepotrivite ale celor bogați, dar abordarea sa pare uneori prea „simplistă” și prea puțin inspirată pentru a provoca o reflecție autentică.

Jenna Ortega, cunoscută pentru rolul său din Wednesday, reușește totuși să iasă din acest haos, oferind o interpretare în care tineretul rebel și conștient de realitățile dure ale lumii își găsește locul. Ea devine simbolul unei generații care se confruntă cu moștenirea unei lumi distruse de lăcomie și inegalitate, fiind singura sursă de empatie dintr-un film care, altfel, este plin de caractere ridicole și exagerate. Ortega aduce un aer de autenticitate, chiar și în mijlocul unei povești cu accente de horror absurd.

Filmul propune o lume în care ființele mitologice sunt aduse pe cale de dispariție, iar bogăția și puterea ajung să conducă nu doar oamenii, ci și animalele fantastice. Într-un mix de comedie neagră și horror, Death of a Unicorn nu reușește întotdeauna să își găsească echilibrul între critică socială și acțiune sângeroasă. În loc să devină o reflecție profundă asupra inegalităților din societatea modernă, filmul se rătăcește într-un tur de forță vizual și narativ, care lasă loc mai mult pentru râsete nervoase decât pentru introspecție.

În ciuda acestui fapt, Death of a Unicorn rămâne un experiment interesant, care ar putea atrage atenția celor care caută o satiră socială condimentată cu monștri și o doză serioasă de umor macabru. Poate că nu va revoluționa cinematografia, dar, cu siguranță, va lăsa un gust amar în gura celor care sunt dispuși să-l aprecieze pentru ceea ce oferă.