Modernizare eșuată la Galați. Sistemul de e-ticketing, care a costat 26 milioane de lei, nu a adus revirimentul transportului local
În ultimele zile au fost mai multe proteste spontane la societățile de transport local din Galați, Iași și Constanța, transportul local fiind blocat după ce șoferii și vatmanii au refuzat să mai iasă pe trasee din cauză că nu le sunt aprobate majorările salariale sau plata unor drepturi, cum ar fi plata orelor suplimentare.
La Iași, șoferii de autobuze din cadrul Companiei de Transport Public au refuzat să mai iasă pe trasee și au declanșat o grevă spontană, principala revendicare fiind creşterea salariilor până la 4.000 de lei. Directorul companiei a precizat că șoferii cer o creștere salarială de până la 2.400 de lei, în prezent salariul mediu fiind de 2.400 pentru debutanți și 2.700 pentru șoferii cu experiență. Tot zilele trecute, transportul în comun din Constanța a fost blocat după ce șoferii de la societatea CT BUS au refuzat să iasă pe trasee pentru că n-au primit majorările salariale cerute și condiții mai bune de muncă.
La Galați, șoferii și vatmanii de la societatea Transurb SA au organizat până acum un protest în fața primăriei și două greve spontane, după ce au aflat că nu prea există banii pentru plata salariilor din decembrie, iar orele suplimentare din lunile octombrie, noiembrie și decembrie le vor fi plătite abia în luna februarie.
Una din cauzele comune este subfinanțarea societăților de transport local, care nu primesc de la primării fonduri care să le acopere cheltuielile cu mentenanța, reparațiile, consumurile de carburanți. Spre exemplu, la Galați costul unui kilometru parcurs în traseu este 8,45 lei, dar primăria îl plătește cu 8 lei și 10 bani. O altă cauză este faptul că societățile de transport nu reușesc să încaseze veniturile pentru serviciile prestate.
Sistemul e-ticketing de la Galați ar fi trebuit să reducă numărul călătorilor fără bilet
Un exemplu este cazul societății de transport local Transurb SA Galați, la care a fost implementat un sistem modern de e-ticketing, un proiect în valoare totală de 26.189.000 lei, din care valoarea fondurilor nerambursabile obținute prin POR este de 23.936.000 lei. Sistemul e-ticketing a fost implementat de Asocierea AEP Ticketing Solutions – CertSIGN SA – Swarco Traffic SRL, care a mai realizat sistemele e-ticketing de la Brașov și București, dar și în Italia, la Milano, Torino și Florența.
La lansarea proiectului oficialii de la Primăria Galați erau extaziați de avantajele sistemului, care schimba substanțial modalitatea de taxare, trecându-se de la validarea sau compostarea unui bilet la fiecare urcare într-un mijloc de transport la valabilitatea timp de 60 de minute, pe orice alt mijloc de transport, de pe orice traseu, a tichetului validat. Se spunea că sistemul e-ticketing nu va pune capăt călătoriilor fără bilet, dar le va descuraja.
Echipele de control ale societății de transport au posibilitatea ca la urcarea în autobuz să blocheze funcționarea validatoarelor și cei care nu și-au validat tichetele până la acel moment, nu vor putea să o mai facă și vor fi obligați să plătească amenda. De asemenea, sistemul transmite în timp real date despre numărul de pasageri dintr-un mijloc de transport și numărul biletelor sau abonamentelor validate.
Modernizare ratată: din 1.553 de călători care au urcat într-un autobuz, numai 68 și-au validat tichetele!
După aproape doi ani de la punerea în funcțiune, sistemul nu are rezultatele scontate, dar prin facilitatea de numărare a călătorilor oferă statistica călătorilor care urcă în autobuz dar nu își validează costul călătoriei cu cardul sau tichetul. Astfel, s-a aflat că cel mult jumătate din gălățenii care circulă cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul, își plătesc călătoriile.
„O parte destul de importantă a publicului călător nu vrea să valideze biletul, pentru că așa e învățat. Am un document din 15 august și vă dau un singur exemplu, la traseul 28, un număr de 3.535 de validări la 6.900 de călători urcați în autobuz. Sistemul măcar atâta are bun, ne arată numărul de călători urcați. Vorbim de un traseu foarte aglomerat, dar, dacă vreți un exemplu și mai concludent, vă dau la traseul 19, în aceeași zi: călători urcați – 1.553, total validări – 68”, a declarat liderul Sindicatului de la Transurb, George Preda.
Măsură aberantă: controlorii de bilete trimiși acasă în weekend
În acest context, deși măsura cea mai bună ar fi intensificarea controalelor , inclusiv cu ajutorul Poliției Locale, pentru a determina cât mai mulți gălățeni să își plătească călătoria, directorul Transurb SA, Dorian Dumitru, a hotărât să opereze o diminuare a cheltuielilor salariale prin reducerea activității controlorilor de bilete, care nu vor mai lucra sâmbăta și duminica și astfel nu vor mai beneficia de plata sporurilor de 100% pentru lucrul în zilele de repaus săptămânal.
În condițiile în care un controlor de bilete încasează 800 de lei la avans și 800 de lei la lichidare, este o măsură aberantă, din care societatea mai mult pierde.