Modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța – Compania CFR Infrastructură a semnat contractul cu o firmă românească
Lucrările sunt finanţate în proporţie de 50% din fonduri europene nerambursabile. Aceasta este o primă etapă a unui proiect cu o valoare totală de peste 4 miliarde lei pentru care Ministerul Transporturilor va accesa finanțare europeană prin Programul Transport 2021-2027.
Compania BAWI s-a angajat să modernizez și să instaleze sistemele de electrificare pe o porțiune de 35 de kilometri de linie de tren şi instalaţii din zona portului, dar şi a triajului din staţia Valu lui Traian. În plus, firma a promis ca rețeaua de cale ferată pe care o va reconstrui va face conexiunea cu Magistrala 800 București-Constanța.
Ce stipulează contractul între CFR Marfă și BAWI
În contract mai este stipulată obligația BAWI de a monta instalații de centralizare electronice de semnalizare, atât in posturile centrale din stații, cât si la dispozitivul feroviar din zona Portului. Compania se mai obligă să mai modernizeze toate instalațiile de telecomunicații.
Contractul, în valoare de aproape 400 de milioane de lei, stipulează că firma cu acţionariat românesc va executa lucrările în Portul Constanţa pe o perioadă de 29 de luni (9 luni necesare pentru studii și proiectare + 20 de luni pentru execuția efectivă a lucrării).
Războiul a împins statul român să modernizez rețeau feroviară din Prtul Constanța
Modernizarea Portului Constanța a devenit un imperativ deoarece, în contextul războiului din Ucraina, a devenit cel mai mare port comercial de la Marea Neagră. În 2023, în Portul Constanța s-a înregistrat trafic de mărfuri record de aproape 100 de milioane de tone.
Un astfel de record a fost posibil grație noilor aranjamente din comerțul maritim impuse de situația de război. Cu toate acestea, operațiunile de transport au fost încetinite din causa capacității reduce a de transportui feroviar.
Liniile de tren erau lăsate în paragină, vegetație crescută printre ele, resturi de vechi vagoane de marfă din perioada comunista care blocau până acum orice transport.
Abia în primăvara anului 2022, după ce Rusia a început războiul de agresiune împotriva Ucrainei, Ministerul Transporturilor a început în regim de urgență eliberarea liniilor de vagoanele vechi de la CFR Marfă. În acord cu deciziile europene și americane, România s-a angajat să ajungă la 4 milioane tone cereale din Ucraina în tranzit lunar prin România.
BAWI este una din firmele cunoscute prin ușurința cu care a obținut până acum numeroaselor contracte cu statul. Presa a speculat că aceaste contracte au fost obținute în urma unor șpăgi de 20 de milioane de euro oferite unor înalți oficiali români. Inițial firma s-a numit Wiebe România SRL (deținută de grupul german HF Wiebe). Ulterior ea și-a schimbat denumirea în Bawi Construction SRL.