Moment critic pentru Xi Jinping la reuniunea politică anuală a Chinei
Noi ținte de creștere ale Chinei vor fi stabilite pe măsură ce mii de delegați se vor aduna la Beijing.
Cum resetezi conversația mondială despre o țară aflată în dificultate? Aceasta este sarcina cu care se confruntă liderii contestați ai Chinei în săptămâna în curs, în cadrul celor mai importante evenimente politice publice ale anului. Legislativul Chinei, Congresul Național al Poporului (NPC), este un eveniment de decor, dar sesiunea sa anuală oferă o fereastră rară către gândirea Partidului Comunist. Adunarea din acest an va începe pe 5 martie cu un discurs despre starea națiunii din partea lui Li Qiang, prim-ministrul, și va dura o săptămână. În acest interval, avem cea mai apropiată examinare publică a performanței și planurilor guvernului chinez. Cele trei aspecte de urmărit sunt eforturile sale de a opri panicarea economică, dovezi ale agendei economice pe termen lung a lui Xi Jinping, liderul suprem al Chinei, și semnele echilibrului de putere în cadrul grupului de conducere care nu funcționează corect, scrie The Economist.
Întâlnirea legislativului din acest an și cea aproape simultană a corpului său consultativ – cunoscute colectiv sub numele de „cele două sesiuni” – au loc în contextul unor vești economice sumbre. Noile cifre arată că producția în fabrici a scăzut în februarie. Deflația s-a instalat: prețurile pentru consumatori și producători au scăzut în ianuarie cu 0,8%, respectiv 2,5%, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Prețurile proprietăților scad de la o lună la alta. Bursa de valori a crescut ușor în ultimele săptămâni, după intervențiile statului pentru a opri o prăbușire, dar valoarea sa este cu 4 trilioane de dolari mai mică decât la vârful său. În timp ce mii de delegați se adună în Beijing, securitatea este strânsă: dronele comerciale au fost interzise în oraș, coletele poștale sunt supuse unor verificări suplimentare, iar trenurile care sosesc sunt acum supuse unor proceduri de securitate speciale.
Accentul imediat va fi pus pe eforturile guvernului de a revitaliza economia. Pe 5 martie, domnul Li va prezenta „raportul privind activitatea guvernului” în Marea Sală a Poporului, cu vedere spre Piața Tiananmen. Acesta va include un obiectiv de creștere a PIB-ului pentru 2024 și un obiectiv de deficit fiscal pe care piețele îl vor urmări cu atenție. Prognozele independente plasează creșterea între 4% și 5,2% în acest an, cu o medie de 4,6%, conform datelor Bloomberg.
Guvernul probabil va anunța un obiectiv la partea superioară a acestui interval, în jur de 5%. Pentru a atinge acest obiectiv, ar putea fi nevoie să intensifice stimularea economică.
Stimularea economică în China se manifestă sub diverse forme, atât pe hârtie, cât și în afara acesteia, însă un indicator al acesteia este deficitul fiscal, care a fost de 3,8% în 2023, după ce guvernul a majorat cheltuielile pe parcursul anului. Helen Qiao de la Banca Americii anticipează că deficitul pentru acest an va fi de 3,5% din PIB și că Guvernul Central va emite 1 trilion de yuani (140 miliarde de dolari) în „obligațiuni speciale”, pentru a finanța cheltuielile. Deficitul fiscal larg al Chinei trebuie să crească cu cel puțin 1,5% din PIB în acest an pentru a ține deflația sub control, spune Robin Xing de la Morgan Stanley. El se așteaptă ca guvernul să stabilească o expansiune fiscală mai apropiată de 0,5% din PIB la cele două sesiuni. Restul va trebui să vină mai târziu în acest an, odată ce guvernul își dă seama că nu are altă opțiune decât să răspundă cererii insuficiente.
Domnul Xi este cunoscut pentru îngrijorarea față de aspectele negative ale stimulului, cum ar fi creșterea datoriei și investițiile irosite. Într-un scenariu alternativ, China ar putea stabili un obiectiv de creștere de 4,5%, menține deficitul la 3% și nu menționează emisiile de obligațiuni speciale. Acest scenariu ar fi un „moment de evaluare” pentru investitori, spune doamna Qiao. Ar demonstra că, chiar și în fața unor vești economice grave, China nu este pregătită să stimuleze economia, așa cum și-ar dori mulți manageri de fonduri și oameni de afaceri.
Pe lângă gestionarea crizei, sau absența ei, sesiunea NPC ar putea dezvălui mai multe despre planul pe termen lung al Chinei pentru a ieși din impas. Se așteaptă ca domnul Li să ofere cuvinte liniștitoare investitorilor privați, consumatorilor și investitorilor străini despre predictibilitate și entuziasm pentru întreprindere. Ultimele slogane ale Chinei privind economia vor fi, de asemenea, prezentate: deși vagi și fluide, acestea pot oferi semnale cruciale despre gândirea domnului Xi. Ultimul deceniu a văzut deja mai multe campanii semnificative, inclusiv „Made in China 2025” (politica industrială steroidală), „prosperitatea comună” (limitarea puterii corporatiste excesive) și „circulația duală” (auto-reliabilitatea). Noile cuvinte-cheie sunt „dezvoltarea de înaltă calitate” și „noile forțe productive”, ultimul fiind utilizat cu entuziasm de domnul Xi anul trecut. Ele denotă un accent pe îmbunătățirea productivității și promovarea industriei cu valoare adăugată mai mare, cum ar fi tehnologiile climatice, științele vieții și, inevitabil, inteligența artificială.
Totuși, chiar dacă aceste idei au coerență, problema majoră este o discrepanță de credibilitate. Media de stat salută sloganul „noile forțe productive” ca o inovație în teoria marxistă, nu ca o eliberare a piețelor. Și chiar dacă China spune că vrea să reconstruiască relațiile cu întreprinderile private, alte schimbări de politică indică restricții și livrări inconsistente. Pe 27 februarie, guvernul a strâns regulile privind „secretele de muncă” ca parte a noii sale doctrine de „securitate națională comprehensivă”. Acest lucru pare să extindă supravegherea afacerilor. În jurul aceleiași perioade, a impus restricții asupra fondurilor de tranzacționare cantitativă, care utilizează computere pentru a tranzacționa și sunt omniprezente în afara Chinei.
Problema credibilității iluminează al treilea aspect al sesiunii legislative: conducerea Chinei. O teorie despre de ce elaborarea politicilor a devenit mai puțin reușită este că prea mult putere s-a concentrat în mâinile domnului Xi, care are o capacitate limitată și experiență economică, chiar dacă tehnocrații au fost marginalizați.
Un posibil semn al determinării domnului Xi de a domina totul a fost un anunț pe 4 martie că domnul Li nu va lua întrebări de la jurnaliști la sfârșitul sesiunii parlamentare de pe 11 martie, nici la întâlnirile ulterioare ale NPC, decât în „circumstanțe speciale”. A fost obișnuit din anii ’80 ca prim-ministrul să țină o conferință de presă: ocazie rară într-o țară în care liderii sunt extrem de averși la mass-media. Domnul Li a fost numit al doilea om în 2022. El este considerat un pragmatic care „înțelege” economia și afacerile și care are încrederea șefului. Dar este posibil ca domnul Xi să prefere ca subordonatul său să nu atragă prea mult lumina reflectoarelor.
Următoarele zece zile sau așa vor confirma pur și simplu controlul de fier al domnului Xi. Parlamentul Chinei nu are nicio putere reală, dar au existat unele indicii ocazionale de nemulțumire în privința problemelor care nu sunt de interes vital pentru partid. Acestea au devenit din ce în ce mai rare. În 2013, NPC a votat „da” pentru 85,3% din propunerile și rapoartele puse înaintea sa. Anul trecut, sub conducerea domnului Xi, acest lucru a crescut la un maxim de două decenii de 98,6%, potrivit unei analize realizate de Asia Society. Unul dintre delegați este domnul Xi. Nimeni nu îndrăznește să contrazică cuvintele sale în întâlnirile individuale. În 2023, realegerea sa ca președinte de către NPC a fost unanimă, așa cum, fără îndoială, și-a dorit.