Mona Lisa, motiv de zarvă: Italienii vor capodopera acasă
Situația tensionată din jurul celei mai celebre opere de artă din lume, Mona Lisa, a revenit în prim-plan după ce Muzeul Louvre din Paris a recunoscut oficial că vizitatorii nu pot aprecia pictura în mod corespunzător în condițiile actuale. Această declarație a stârnit apeluri vehemente pentru ca Mona Lisa să fie „întorsă acasă”, în Italia, cel puțin temporar.
Francesca Caruso, șefa secției de cultură a regiunii Lombardia, a reiterat disponibilitatea Italiei de a găzdui pictura. „Suntem pregătiți să găzduim Mona Lisa”, a spus aceasta, subliniind că Milano ar fi locația ideală pentru a expune opera. Argumentul său are rădăcini adânci în istorie: Leonardo da Vinci a petrecut 25 de ani în Milano, unde a creat capodopere precum „Cina cea de Taină” și a proiectat o rețea de canale remarcabile.
Caruso a propus ca Mona Lisa să devină punctul central al Jocurilor Olimpice de Iarnă din Milano și Cortina d’Ampezzo, din februarie anul viitor. „Numărul turiștilor ar fi extrem de mare”, a adăugat ea.
Problemele de la Louvre: aglomerație și necesitatea renovării
Laurence des Cars, directoarea Muzeului Louvre, a atras atenția asupra problemelor acute ale muzeului, care include pereți umezi, semnalizare deficitară și aglomerație excesivă.
„Publicul curge prin cameră … fără a i se oferi cheia înțelegerii operei artistului”, a scris des Cars într-o notă adresată ministrului culturii, Rachida Dati. Pentru a remedia situația, sunt necesare investiții masive: 500 de milioane de euro pentru renovarea muzeului și 400 de milioane de euro doar pentru sala în care este expusă Mona Lisa.
Deși Muzeul Louvre este cel mai vizitat din lume, primind peste 30.000 de vizitatori zilnic, condițiile actuale limitează experiența publicului și cresc riscurile asupra siguranței operei.
Argumentele istorice și revendicările italiene
Mona Lisa, comandată în 1503 de negustorul de mătase Francesco del Giocondo, reprezintă un simbol al geniului italian. Deși tabloul a fost început în Florența, acesta a ajuns în Franța odată cu Leonardo da Vinci, care a fost invitat de regele Francisc I. Ulterior, pictura a devenit parte din colecția regală franceză.
Totuși, miturile despre o posibilă „furt” al operei de către Napoleon, în timpul campaniei italiene din 1796, precum și celebra sa sustragere din 1911 de către muncitorul italian Vincenzo Peruggia, au alimentat apelurile pentru repatriere. Deși cererile au fost respinse de instanțele franceze, resentimentele istorice persistă.
Reacții și critici
Propunerea Francescăi Caruso a primit susținere din partea unor personalități italiene, precum Natalia Guicciardini Strozzi, descendentă a Lisei del Giocondo. Aceasta a declarat că relocarea temporară a tabloului ar permite unui public mai larg să-l admire.
În schimb, critici precum Massimiliano Tonelli, directorul revistei Artribune, consideră că inițiativa este „o manevră superficială pentru a câștiga voturi locale”. „Toată lumea știe că Mona Lisa nu va părăsi Franța”, a spus Tonelli.
Viitorul incert al unei icoane globale
Cu președintele Emmanuel Macron anunțand o vizită la muzeu pentru a evalua situația, soarta Mona Lisei rămâne incertă. Deși Italia nu cere restituirea permanentă, apelurile pentru relocarea temporară a tabloului reflectă dorința de a aduce „acasa” una dintre cele mai mari creații ale lui Leonardo da Vinci.