Centura Giurgiu Vest, un mare eșec preconizat
Un proiect important de infrastructură are toate șansele să fie un mare eșec, deși nu a fost nici început și nici constructorul nu a fost încă desemnat. Motivul: lucrarea este puternic subevaluată, la aproape jumătate din valoare, fapt ce face imposibilă realizarea ei.
În iunie 2022, Consiliul Județului Giurgiu scotea la licitație Centura Giurgiu vest, o șosea cu o lungime de 12 kilometri și profil de drum rapid 2X2 benzi. Toate bune, mai puțin un lucru: nu s-a ținut cont de majorările de preț din sectorul construcțiilor, motiv pentru care estimarea, de 300 de milioane de lei, este una total nerealistă.
Surse din piață au declarat pentru Puterea.ro că valoarea adevărată, ce rezultă în cazul unui deviz cu prețuri minime, este de 540 – 570 de milioane (în funcție de furnizorii agreați), aproape dublu față de valoarea estimată.
Termenul prevăzut în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, 19 ianuarie 2023 a fost deja depășit. Conform Economedia, pe 12 decembrie 2022 CJ Giurgiu a transmis în SEAP o solicitare de extensie a termenului de evaluare cu 30 de zile, anunțând că nu poate respecta calendarul oficial pentru evaluare de 60 de zile lucrătoare.
Cronica unui dezastru anunțat
Faptul că la licitație sunt înscrise două companii nu garantează însă și realizarea lucrării, indiferent de cine va fi desemnat câștigător. IBB România și Ersa Inșaat ( Turcia) sunt cei doi constructori care au depus oferte la contractul pentru construirea Centurii Giurgiu vest. Dacă în primul caz nimeni nu-și explică prezența, cea de-a doua companie reprezintă o mare necunoscută pentru piața românească.
„Licitația nu poate fi decât un simulacru. La prețul estimat, de 300 de milioane de lei, lucrarea nu poate fi realizată decât dacă își asumă pierderi masive, extrem de puțin probabil. Dacă nu face drumul, firma va fi sancționată cu certificat negativ”, ne-au explicat sursele Puterea.ro.
Conform acestora, Consiliul Județean Giurgiu ar fi solicitat o recalculare a prețurilor, dar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu ar fi avut la momentul respectiv resursa umană necesară, astfel încât CJ Giurgiu ar fi lansat licitația în speranța că nu se va prezenta nimeni.
Soluția optimă ar fi fost o reevaluare de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) București, care să reevalueze lucrarea și să o scoată la licitație la prețul corect. În plus, odată cu atribuirea este necesară o echipă de implementare, pe care CJ Giugiu nu are.
Sursele Puterea.ro spun că funcționarii publici din CJ Giurgiu sunt extrem de speriați de implementarea acestui proiect și sunt convinși că firma desemnată câștigătoare va cere claim sau va solicita bani în plus, ceea ce nu este posibil, din punct de vedere legal.
Precedente similare
Cazul de la Giurgiu, de lucrare de mare infrastructură nerealizată pentru că era subevaluată, nu este unul singular. La șase ani de la lansarea proiectului și șase licitații ratate (chiar și cu câștigători desemnați), platforma multimodală din Galați a fost și ea readusă anul trecut în discuție. În noua variantă, prețul estimat a crescut cu 325 milioane de lei – o majorare cu 70% față de valoarea prognozată în urmă cu doi ani.
Noua estimare depășește 780 milioane lei în contextul în care valoarea stabilită pentru aceleași lucrări, la nivelul anului 2020, era de 455 milioane lei.
Majorarea de 70% a fost explicată prin „aplicarea prevederilor OUG nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile”.
Faptul că nu s-a stabilit de la început o estimare corectă nu a făcut decât să amâne cu mai mulți ani executarea și darea în folosință a uneia dintre cele mai importante investiții în infrastructura portuară din România.