Motivul pentru care se scumpește chiar și cea mai ieftină cafea
Deși mulţi iubitori de cafea preferă soiul arabica, de calitate superioară, soiul robusta este în mod normal mai ieftin și mai căutat, pentru că acest arbore de cafea este mai rezistent și produce mai mult, fiind mai accesibil consumatorilor din punct de vedere al prețurilor.
Soiul robusta este utilizat în mod frecvent la cafea de tip instant, espresso şi cafeaua măcinată vândută în supermarketuri, produse cu o cerere în creștere pe măsură ce consumatorii sunt tot mai atenţi la preţuri.
Principalii producători de cafea robusta au dificultăţi în a ţine pasul cu explozia cererii, astfel că preţurile angro au atins săptămâna aceasta cel mai ridicat nivel din ultimii 12 ani.
În acest context, în Germania, cea mai mare piaţă a cafelei din Europa, preţurile de comercializare la soiurile de cafea de tip instant s-au mărit cu aproape 20%, față de acum un an.
Pe de altă parte, șansele ca problemele globale cu aprovizionarea cu cafea robusta să dispară, sunt destul de mici. Analiştii estimează că Vietnamul, cel mai mare producător mondial de cafea robusta, a obținut cea mai mică recoltă din ultimii patru ani, deaorece fermierii s-au concentrat pe culturi mai profitabile precum avocado şi durian, pentru a face faţă exploziei preţurilor la îngrăşăminte după invazia rusească din Ucraina.
De asemenea, culturile din Brazilia, al doilea mare producător mondial de cafea robusta, au fost afectate de secetă şi există îngrijorări că şi producţia Indoneziei va suferi de pe urma precipitaţiilor abundente.
Mai trebuie spus că exporturile de boabe de cafea robusta la nivel global în primele şase luni ale sezonului curent s-au majorat, comparativ cu ultimii trei ani, însă chiar şi aşa nu a fost suficient pentru a ţine pasul cu nevoile mari. Livrările de boabe de cafea robusta în perioada octombrie-martie au fost cu aproximativ 4% mai mari decât în perioada similară din 2021-2022, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Cafelei.
„Există o cerere atât de mare, ca urmare a migraţiei dinspre cafeaua mai scumpă, încât piaţa nu este satisfăcută nici măcar de exporturile mai mari de cafea robusta”, a declarat Judith Ganes, care are o firmă de consultanţă specializată pe materii prime precum cafea la New York.
Pe fondul inflaţiei mari din multe părţi ale lumii, cafeaua instant produsă din boabe robusta înregistrează o creştere mai rapidă decât alte segmente ale industriei, spune Aguinaldo Lima, de la Brazilian Instant Coffee Industry Association. Iar acest lucru s-a văzut și în solicitările tot mai mari primite de companii precum Nestle SA sau Tata Coffee.