Se scumpește motorina! Interzis la importurile din Rusia
Ziua de duminică, 5 februarie, va fi una de cotitură pentru energia Europei pentru că niciun litru de motorină și motorină din Rusia nu va mai fi importat.
România nu ar trebui să fie afectată de o eventuală penurie motorină dar în viitor s-ar putea confrunta cu măriri de preț din cauza evoluției internaționale a cotațiilor produselor petroliere.
Ziua de duminică, 5 februarie, va fi una de cotitură pentru energia Europei pentru că niciun litru de motorină și motorină din Rusia nu va mai fi importat. Asta ar putea duce a o penurie de motorină pe piața europeană și la o creștre de prețuri.
Publicația The New York Times arată într-o analiză că ar putea exista riscuri pentru transportatorii din Europa, dar și pentru cei aproximativ 40% dintre posesorii de autoturisme, care s-ar putea confrunta cu o penurie și o creștere a prețurilor la motorină.
„Chiar dacă embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie 2022, a produs puține perturbări, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de lină. Prețurile livrărilor la termen pe piața europeană au crescut deja”, se arată în analiza amintită.
Anul trecut, Rusia a furnizat aproximativ jumătate din importurile de motorină ale Europei, volume care greu pot fi înlocuite rapid, iar în ultimele săptămâni rafinăriile europene și-au pregătit rezerve pentru acest moment.
Pentru a depăși momentul, analiștii susțin că va fi nevoie de motorină din alte zone, precum Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, India, China și SUA, pentru a putea depăși momentul.
În România nu va fi penurie de carburanți
România deține trei rafinării și o bună parte din țiței este importat, dar nu din Rusia. Analistul Dumitru Chisăliță susține că țara noastră nu va fi afectat de momentul 5 februarie pentru că nu lumă materie primă și carburanți de la ruși. ”Doar Lukoil-ul cumpăra țiței din Rusia. Acum nu o mai face. Din acest motiv nu vom avea o penurie de motorină”, spune analistul.
Lukoil deține rafinăria Petrotel de la Ploiești, cea mai mică din punct de vedere al capacității din cele trei unități din România (prima este Petromdia, deținută de KazMunayGas din Kazahstan, iar cea de-a doua Petrobrazi, aflată sub controlul OMV din Austria).
Blocada impusă de statele Europei pe carburanții din Rusia ar putea genera pe piața mondială creșteri de preț la produsele petroliere, cele care influențează cotațiile țițeiului pe bursele internaționale. Aceste creșteri derivă din faptul că nu mai există atât de multă marfă pe piață. Iar o creștere prețurilor produselor petroliere, implicit și a cotațiilor petrolului, va avea efecte și pe piața noastre, susține Chisăliță.
De unde ar putea apărea mare problemă
O bună parte din petrolul care se dorește alternativ la cel rusesc ajunge într-un port din nordul Mării Negre, Novorosiisk, care aparține Federației Ruse. Acest port este punctul terminus al conductei Caspian Pipeline Consortium (CPC), prin care se transportă țiței din Kazahstan. Mai departe, petrolul este transportat pe cale maritimă.
Chiar dacă tranzitează teritoriul rusesc, conducta nu este deținută de vreun acționar majoritar din Rusia. Acționarii CPC sunt: Transneft – companie rusă de stat ce gestionează transportul de țiței prin oleoducte (24%) KazMunaiGaz – compania petrolieră de stat a Kazahstanului, cea care deține și Rompetrol (19%) Gigantul american Chevron (15%) Grupul rus Lukoil (12,5%) Mobil Caspian Pipeline Company, subsidiară a gigantului petrolier american Exxon (7,5%) Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – companie mixtă între grupul rus de stat Rosneft și grupul Shell (7,5%) Alte cote mici sunt deținute și de italienii de la Eni, BG Overseas – o altă subsidiară a Shell. Prin CPC circulă 1% din țițeiul tranzacționat în lume.
Această afacere nu a avut liniște anul trecut, după declanșarea războiului din Ucraina, pentru că Rusia a tot pus piedici, ceea ce dă de înțeles că o va face și cu proxima ocazie.
ii Negre, în portul rusesc Novorosiisk, a anunțat că în urma unor lucrări obișnuite de menetenanță au fost observate fisuri în echipamentele sub apă. Astfel, giganții ExxonMobil și Chevron sunt nevoiți să reducă din nou exporturile de petrol kazah prin Rusia din cauza respectivelor echipamente deteriorate, a anunțat luni operatorul conductei CPC. Prin Caspian Pipeline Consortium se transportă 1% din țițeiul mondial. Două dintre rafinăriile românești, Petrobrazi și mai ales Petromidia, aflată la malul mării, sunt aprovizionate cu petron care tranzitează această conductă.
Consorțiul a anunțat că încărcările sunt procesate doar de la SPM-3, în timp ce SPM-1 și SPM-2 erau scoase din funcțiune. Prin urmare, cantitățile de țiței care pot fi încărcate pe vapoare vor trebui reduse. CPC intenționează să înlocuiască piesele de echipamente pe cele două SPM-uri afectate și caută o firmă care să execute lucrările. Consorțiul nu a specificat un calendar al lucrărilor.
Chiar dacă tranzitează teritoriul rusesc, conducta nu este deținută de vreun acționar majoritar din Rusia. Acționarii CPC sunt: Transneft – companie rusă de stat ce gestionează transportul de țiței prin oleoducte (24%) KazMunaiGaz – compania petrolieră de stat a Kazahstanului, cea care deține și Rompetrol (19%) Gigantul american Chevron (15%) Grupul rus Lukoil (12,5%) Mobil Caspian Pipeline Company, subsidiară a gigantului petrolier american Exxon (7,5%) Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – companie mixtă între grupul rus de stat Rosneft și grupul Shell (7,5%) Alte cote mici sunt deținute și de italienii de la Eni, BG Overseas – o altă subsidiară a Shell
Orice perturbare a fluxului de petrol prin conducta CPC ar pune și mai mare presiune pe piața mondială a petrolului care se confruntă cu cele mai mari probleme de aprovizionare de la embargoul petrolului arăbesc impus în anii ’70. De altfel, de când a început războiul din Ucraina, CPC CPC a redus exporturile de mai multe ori, invocâdu-se fie defecțiuni tehnice fie o decizie a unei instanțe (ulterior întoarsă de o altă decizie) de a se opri imediat livrările pe motiv că nu s-ar respecta procedurile în caz de potențiale scurgeri de petrol.
De exemplu, un complet de judecată din Rusia a hotărât anul trecut închiderea pentru 30 de zile a terminalului CPC la scurt timp după ce SUA a impus sancțiuni împotriva petrolului rusesc. Câteva zile a fost panică pe piețele mondiale, giganții ExxonMobil și Chevron fiind nevoiți să reducă exporturile de petrol kazah prin Rusia. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC.
Un alt tribunal din Rusia a anulat decizia inițială și totul a revenit la normal.
Orice perturbare a fluxului de petrol prin conducta CPC ar pune și mai mare presiune pe piața mondială a petrolului care se confruntă cu cele mai mari probleme de aprovizionare de la embargoul petrolului arăbesc impus în anii ’70.
Grupul KMG International din Kazahstan, proprietarul Rompetrol, a spus atunci că orice suspendare a activităților CPC nu va afecta aprovizionarea cu țiței a rafinăriei Petromidia. ”Ponderea țițeiului de tip CPC în rețetele de obținere a produselor petroliere în cadrul rafinăriei este una scazută, comparativ cu alte tipuri de țiței utilizate în mod curent. În prezent, cea mai mare unitate de profil din România – Petromidia Năvodari funcționează la capacitate optimă, în acord cu planurile de producție aprobate pentru acest an. Prin KMG Trading – divizia de aprovizionare cu materii prime și de comercializare a produselor petroliere, Grupul are experiența și capacitatea necesare pentru identificarea și asigurarea aprovizionării cu țiței a rafinăriei Petromidia, în orice context. De asemenea, adăugam că eventuale măsuri privind activitatea CPC nu vor influența piața produselor petroliere din România, Grupul va continua să își onoreze obligațiile contractuale și livrările de carburanți”, au spus oficialii KMG International.
La câteva luni după aceea, a consorțiul a anunțat că în urma unor lucrări obișnuite de menetenanță au fost observate fisuri în echipamentele sub apă, chiar în portul Novorosiisk. Și din nou piața a fost bulversată, Exxon și Chevron fiind nevoite să reducă operațiunile prin CPC.