Multe voci din Occident cântă prohodul vehiculelor electrice, dar sunt abia în moarte clinică
Corul bocitoarelor din industria occidentală a vehiculelor eletrice cântă, deja, prohodul, pentru iminenta dispariție din această lume a electrificatelor, doar că acestea ar mai avea ceva șanse să reînvie, fiind, după unii, doar în moarte clinică.
,,Nu, vehiculele electrice nu au murit, dar sunt, totuși, într-un fel de comă”, scrie Politico.
Specialiștii consideră că în ciuda poveștilor sumbre despre prăbușirea vânzărilor de vehicule electrice, ceea ce se întâmplă cu adevărat pe piețe, ar fi vorba, mai degrabă de o pauză strategică, decât o retragere.
În ultima săptămână, cele mai mari companii auto din lume au fost supuse controlului trimestrial cu investitorii. Rezultatele nu sunt bune, cu situații financiare destul de proaste.
Sursa problemelor vehiculelor electrice, sau EV ?
Vânzările de modele complet electrice au scăzut în mod uniform în Occident, inclusiv la General Motors, Renault și gigantul Tesla.
Opiniile exprimate metaforic arată că situața este încă departe de a fi un dangăt al clopotului de moarte.
Scăderea vânzărilor este mai degrabă o ,,scurtă oprire a inimii”, înainte ca padelele defibrilator să readucă EV-ul la viață, comentează cei de la Politico. Sau, în cazul Europei, înainte ca noile standarde de emisii să intre în vigoare anul viitor.
Ca parte a „Green Deal”, UE a adoptat o lege care interzice vânzarea de mașini noi cu motor cu combustie internă (ICE) începând cu 2035.
Deși această lege este acum atacată de legislatorii de dreapta care doresc abrogarea ei, ea conține etape intermediare pentru a ajuta producătorii de automobile să se adapteze.
Următoarea etapă are loc în 2025, când producătorii de automobile trebuie să își reducă emisiile cu 15 % față de un nivel de referință stabilit în 2021.
În cazul în care nu reușesc să atingă acest punct de referință până la sfârșitul anului, producătorii auto vor fi amendați cu 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km peste țintă pentru fiecare vehicul neconform vândut în bloc.
Mai mulți producători auto intenționează să introducă noi modele pentru a coincide cu obiectivul mai strict privind emisiile, a declarat Pedro Pacheco, vicepreședinte al departamentului de cercetare în domeniul automobilelor la Gartner, o firmă de consultanță.
De exemplu, BMW este pregătit să lanseze SUV-ul complet electric Neue Klasse – un X3 electrificat – în cursul anului viitor și a construit o nouă fabrică în Ungaria pentru a produce modelul.
„Acest lucru va duce la o răsturnare a clasamentului”, a declarat Pacheco. Sau cel puțin o răsturnare de situație pentru mărcile europene care profită de ocazie pentru a-și reseta strategiile complet electrice. Scăderea cererii Vânzările de vehicule electrice care au susținut sectorul până în prezent provin în primul rând de la cei care le-au adoptat din timp, cum ar fi fanii Tesla. Piața a fost, de asemenea, susținută de pandemie, când lockdown-ul a înăbușit capacitatea consumatorilor de a cheltui pe călătorii, a declarat Arun Kumar, lider global pentru industria auto la firma de consultanță AlixPartners.
În loc de călătorii, unii au optat pentru mașini electrice, în pandemia de COVID 19
Pentru a menține acest volum de vânzări, mărcile auto trebuie să convingă consumatorul mediu să cumpere un vehicul electric, însă sectorul nu a atins încă punctul de cotitură în Occident, unde modelul electric ajunge la paritate de preț cu omologul său cu combustie.
„Pentru ca electromobilitatea să se generalizeze, sunt necesare vehicule atractive, în special în segmentul entry-level”, a declarat Thomas Schäfer, CEO Volkswagen, în luna mai, anunțând strategia electrică a mărcii germane.
Piața auto nu este imună la problemele economice mai generale, cum ar fi inflația și creșterea lentă a PIB-ului, care afectează comportamentul clienților.
„Există un sentiment negativ, care se propagă și în cazul vehiculelor electrice”, a declarat Kumar.
Problemele specifice sectorului, cum ar fi anxietatea legată de autonomie și lipsa infrastructurii de încărcare, sunt, de asemenea, o problemă pentru consumatori, care au menționat că acestea sunt principalele lor preocupări legate de trecerea la vehiculele electrice într-un sondaj global realizat de AlixPartners.
Ponderea consumatorilor europeni care au declarat în cadrul sondajului că intenționează ca următorul lor vehicul să fie complet electric a rămas neschimbată în ultimii trei ani, la 43%. În același timp, proporția consumatorilor chinezi care au răspuns pozitiv la aceeași întrebare a crescut de la 85 % la 97 % în aceeași perioadă, datorită rețelei robuste de încărcare din această țară.
Dar chiar dacă infrastructura se aliniază, este probabil ca mașinile electrice de pe toate piețele să prezinte același model ciclic ca și alte vânzări de automobile, a declarat Kumar. „Ideea că vom avea o cale liniară către o anumită stare finală pentru vehiculele electrice – pur și simplu nu va fi cazul”, a spus el.
„Vor exista piețe de tracțiune timp de mai mulți ani, veți ajunge la un vârf și apoi veți ajunge la o scădere”. Cu alte cuvinte, întotdeauna a fost așa.
Privind spre est Obiectivele privind emisiile de anul viitor ar putea contribui la revigorarea pieței europene a vehiculelor electrice, însă forma redresării va fi probabil determinată de China. În prezent, mărcile europene se luptă să concureze pentru că nu au încă modele mai accesibile sau modele care să ofere o tehnologie superioară și o experiență software excelentă – două domenii în care mărcile chineze excelează.
„Dacă ești foarte bun la preț, dar uiți de restul, nu vei vinde”, a declarat Pacheco. Consumatorii au o mulțime de opțiuni complet electrice în segmentul mașinilor de lux, cum ar fi BMW Seria 7 sau Tesla Model S, unde rata de penetrare a vehiculelor electrice este de aproape 45%, potrivit lui Pacheco.
Dar modelele complet electrice cu oferte de înaltă tehnologie lipsesc de pe piața de dimensiuni medii, unde prețurile sunt mai apropiate de 25.000 sau 30.000 de euro pentru un auto cu combustibil tradițional. Și exact asta este ceea ce au de oferit chinezii. Îngrijorate de amenințarea reprezentată de modelele chinezești mai ieftine și cu tehnologie avansată, autoritățile de reglementare din SUA și Europa au ridicat noi bariere comerciale pentru a stopa temporar expansiunea acestora pe piețele occidentale.
În iunie, Comisia Europeană a anunțat rezultatele anchetei sale antisubvenții privind vehiculele electrice fabricate în China, impunând mărci cu taxe mai mari decât se preconiza, de până la 37,6 %, ceea ce înseamnă că unele mărci se confruntă acum cu tarife totale de aproape 50 % în plus. Dar concurența intensă și o economie internă slabă înseamnă că producătorii auto chinezi nu își opresc expansiunea, ci își îndreaptă eforturile către propria curte.
Dacă se vor impune suficient pe piețe precum Asia de Sud-Est, India și Australia, nu vor mai fi nevoiți să intre pe piețele europene sau americane pentru a subcota considerabil vânzările producătorilor auto occidentali. Aceasta înseamnă, de asemenea, că mărcile chineze stabilesc noi standarde pentru ceea ce consumatorii așteaptă și doresc de la vehiculele lor. „Faptul că inovează mult mai rapid și că piața crește mai rapid le dă permisiunea de a pune în joc lucruri noi”, a declarat Kumar de la AlixPartners.
„Astfel, ei definesc ceea ce va fi viitorul consumator din China și viitorul consumator american sau european.” La răscruce Noile standarde de emisii de anul viitor marchează o răscruce de drumuri pentru companiile auto europene: Se orientează cu totul către vehiculele electrice sau continuă să-și protejeze pariurile?
Unii – cum ar fi Luca de Meo, CEO Renault – spun că viitorul este electric, dar companiile au nevoie de mai mult timp pentru a se adapta. Altele se agață de calea de mijloc, împărțind resursele între modelele lor tradiționale, vehiculele hibride și mașinile electrice.
„În viitor, clienții noștri vor putea alege în continuare dintr-o gamă largă de modele puternice și eficiente cu combustie și hibride, precum și din modele electrice”, a declarat Lutz Meschke, șeful financiar al Porsche, la ultima ședință de informare privind rezultatele companiei. Miza este supraviețuirea finală a afacerii – un fapt recunoscut recent de Carlos Tavares, CEO al Stellantis.
„Vom fi provocați, și aș spune brutal provocați de ofensiva chineză pe piața europeană”, a declarat Tavares la o prezentare a liniei sale de producție din Serbia. Dar a subliniat: „Suntem pregătiți pentru luptă”.