Multinaționala ZF Group, cu afaceri și la Timișoara, a anunțat concedierea a 14.000 de angajați

Publicat: 29 iul. 2024, 06:19, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Multinaționala ZF Group, cu afaceri și la Timișoara, a anunțat concedierea a 14.000 de angajați

Multinaționala ZF Group, cu afaceri și la Timișoara, a anunțat concedierea a 14.000 de angajați, iar disponibilizările vor afecta în special divizia electrică, pe fondul pieței în descreștere a mașinilor electrice, afectată de cerere slabă, presiune a costurilor și o concurență puternică.

Grupul auto german ZF Friedrichshafen (ZF Group), care are afaceri și la Timișoara, are în plan reducerea treptat a numărului de angajați din Germania cu 11.000 până la 14.000 până în 2028.

Restructurarea se va concentra în principal pe divizia Electrified Powertrain Technologies „din cauza concurenței puternice, a presiunii costurilor și a cererii slabe pentru vehiculele electrice”, scrie Electrive.com.

ZF Group produce la Timișoara, pe lângă componente auto, și tehnologii pentru mașini electrice ale viitorului, prin intermediul subsidiarei de automatizări BeeSpeed.

Sever Scridon, managing Director BeeSpeed, a dat asigurări că, în ciuda planurilor anunțate de grup la nivel mondial, activitatea din România, pe care o coordonează, nu va fi afectată de vreun posibil plan de restructurare. Iar explicația ține tocmai de natura muncii de aici: ariile de dezvoltare și domeniile în care echipele locale sunt implicate fac parte din ariile de perspectivă ale grupului.

ZF Group are în prezent aproximativ 54.000 de angajați în Germania. În momentul în care programul de restructurare anunțat va fi finalizat în patru ani, ar putea rămâne doar între 40.000 și 43.000 de angajați.

Potrivit ZF, mișcarea este justificată de necesitatea de a crește competitivitatea și de „a răspunde schimbărilor din sectorul mobilității, în special în domeniul electromobilității”. ZF intenționează să se folosească de structura demografică a forței de muncă și de rotația angajaților atunci când reduce locurile de muncă, de exemplu, prin „oferte ample de pensionare parțială”. În același timp, „sunt de asemenea de conceput programe de concediere”.

Potrivit furnizorului german, pentru această reorganizare a structurii a ales principiul strategic de orientare „Consolidarea punctelor forte”. Astfel, vor crește investițiile în diviziile Commercial Vehicle Technology, Chassis Solutions, Industrial Technology și Aftermarket. Deoarece divizia Electrified Drive Technologies înregistrează rezultate mai slabe, costurile vor fi reduse în această divizie.

Odată cu achizițiile majore ale TRW în 2015 și Wabco cinci ani mai târziu, ZF a preluat și a continuat să opereze numeroase locații în Germania. Acestea vor fi acum fuzionate în rețele de locații.

„Această structură de locații, în prezent la scară redusă, va fi transformată în mai multe etape într-o structură de rețea de locații sustenabilă și mai redusă”, a anunțat compania, citată de Electrive.com.

Managementul nu a menționat locațiile exacte sau numărul de angajați afectați.

„Responsabilitatea noastră corporativă este de a poziționa ZF pentru viitor și de a dezvolta în continuare locațiile noastre din Germania, astfel încât acestea să fie competitive în mod durabil și solid poziționate”, spune Holger Klein, CEO al ZF, citat de Economedia.

„Suntem conștienți că trebuie să luăm și decizii dificile, dar necesare pentru a realiza acest lucru. Însă dorim să găsim cele mai bune soluții posibile pentru toți cei implicați”, spune acesta.

Compania a subliniat în mod repetat că restructurarea sau închiderea este posibilă și în cazul în care nu poate găsi o perspectivă pe termen lung pentru locațiile individuale sau competitivitatea acestora nu poate fi îmbunătățită permanent.

Un punct central al realinierii strategice este divizia Electrified Powertrain Technologies – cu doar câteva zile în urmă, Stephan von Schuckmann, membru al Consiliului de administrație responsabil pentru această divizie, și-a anunțat pensionarea la sfârșitul lunii iulie, deși din motive familiale.

ZF precizează că „segmentul de piață global pentru acționările autoturismelor este extrem de competitiv și supus unei puternice presiuni asupra costurilor. Acest lucru face dificilă finanțarea încrucișată a acționărilor pur electrice, care aadesea au încă marje reduse, cu acționări pentru vehicule convenționale și hibride. Trecerea la electromobilitate va duce, de asemenea, la o scădere a volumului de transmisii pentru vehiculele convenționale și hibride”.

Acesta a subliniat că un ,,alt considerent este slăbiciunea evidentă actuală a cererii de vehicule pur electrice, care duce la supracapacitate în liniile de producție de transmisii electrice care au fost înființate cu investiții ridicate.”

ZF nu dorește ca realinierea să fie înțeleasă ca sfârșitul ambițiilor sale privind mobilitatea electrică, ci mai degrabă ca o adaptare la intensificarea pieței și a mediului concurențial.

„În ciuda situației actuale a pieței, un lucru este clar – viitorul aparține electromobilității. Am făcut investiții proactive aici și vom continua să investim masiv în acest domeniu”, explică CEO-ul ZF Klein.

Cu toate acestea, perspectiva schimbată a pieței și concurența ridicată pentru tehnologiile grupurilor motopropulsoare electrificate necesită, de asemenea, deschidere către cooperare, precum și parteneriate puternice.

„În plus față de propriul nostru angajament – și anume, de a face progrese suplimentare în domeniul mobilității electrice – trebuie să examinăm și aceste opțiuni”, spune Klein.

În trimestrul unu 2024, un alt grup german – Leoni -, producător de cablaje auto a anunțat închiderea fabricii sale de la Luduș, din România.

Acesta este doar unul dintre cele mai recente exemple dintr-o piață auto globală puternic afectată de turbulențe, în condițiile în care giganți ca Bosch, Continental sau ZF au anunțat la nivel mondial planuri de restructurări.

De asemenea, o serie de companii IT cu proiecte în industria auto au renunțat la angajați. Pe de altă parte, centrele de inginerie din România continuă să caute oameni sau să își extindă activitatea.

În februarie acest an, producătorul german de componente auto şi anvelope Continental a anunţat că va reduce personalul care se ocupă cu cercetarea şi dezvoltare (R&D) în cadrul diviziei sale de componente, cu 1.750 de posturi la nivel mondial până la finele lui 2025, măsura făcând parte dintr-o restructurare mai amplă a acestei divizii, relatează Reuters.

Furnizorul de componente auto Bosch a avertiza, de asemenea, în privinţa unor posibile reduceri de personal la divizia de mobilitate şi a prelungit cu unul-doi ani obiectivul de a ajunge la o marjă de profit de 7%, după ce a estimat un mediu economic dificil în 2024, conform agenției Reuters.

Conform datelor preliminare, compania germană a înregistrat în 2023 o creştere de 8% a vânzărilor la rate de schimb ajustate, până la 91,6 miliarde de euro, marja de profit fiind de 5%.

Bosch negociază cu reprezentanţii angajaţilor de la divizia de mobilitate “ajustări de personal”, iar disponibilizările ies din discuţie conform acordului până în 2027 încheiat între companie şi reprezentanţii sindicatului.

Pe de altă parte, Bosch va continua angajările în sectoarele promiţătoare şi va investi patru miliarde de euro în recalificarea angajaţilor, a precizat grupul german. Un purtător de cuvânt a declarat pentru Reuters, la începutul anului, că firma vrea să elimine 1.200 de locuri de muncă în divizia sa de dezvoltare software până la sfârșitul anului 2026.

În februarie, gigantul francez de piese auto Forvia, care are activitate și în România, a anunțat că intenționează să reducă costurile și până la 10.000 de locuri de muncă pentru a se adapta la tranziția europeană la vehiculele electrice și pentru a crește competitivitatea pe continent, conform Bloomberg.

Furnizorul a precizat că restructurarea pe cinci ani ar trebui să ducă la economii de aproximativ 500 de milioane de euro (538,9 milioane de dolari) pe an începând cu 2028. Forvia a transmis că reducerea celor 10.000 de locuri de muncă se va face prin neangajarea de personal nou în locul angajaţilor care pleacă, nu prin disponibilizări, conform ZF.ro.

În România, grupul Forvia operează prin producătorii de componente auto Hella şi Faurecia, care aveau cumulat peste 7,700 de angajaţi în România în 2023. Grupul Forvia deţine în România prin Hella cinci centre de proiectare şi dezvoltare, un centru administrativ şi trei unităţi de producţie, situate în Timişoara, Arad, Lugoj, Craiova, Iaşi şi Oradea. Compania produce module electronice de control, actuatori – compartiment motor, pompe de vacuum, pedale de acceleraţie sau module de control a energiei electrice.