Muncitorii de la calea ferată din Otopeni, atacați cu pietre
Lucrările la calea ferată de Otopeni sunt aproape de final, însă nu au fost lipsite de evenimente neplăcute. Dincolo de provocarea inginerească a construcției unui pasaj suprateran de un kilometru și jumătate, care supratraversează DN1, muncitorii au fost nevoiți să îndure și agresiuni fizice din partea celor nemulțumiți de proiect. Nemaipunând la socoteală injuriile.
Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate partea nevăzută a lucrărilor la conexiunea feroviară dintre Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă Otopeni.
Constructorul, firma gălățeană Arcada Company, a lucrat la foc continuu. Lucrările au fost oprite doar atunci când au apărut probleme în Justiție, din cauza unor proprietari din zonă care au contestat proiectul, printre care s-a aflat și miliardarul Ion Țiriac. Între timp, fostul tenisman a ”căzut la pace” cu Ministerul Tranporturilor, după ce CFR SA a luat decizia de a construi o stație în dreptul patinoarului său, Telekom Arena. A renunțat la acțiunea în justiție și proprietarul hotelului Vienna House, în parcarea căruia a fost construit un pilon al viaductului.
Calea ferată de Otopeni, contestată de o proprietară din zonă
Singura care mai contestă în momentul de față proiectul este proprietara unei case din zonă, Roxana Mărișoiu, pe deasupra curții căreia trece viaductul, la o înălțime de 6,5 metri.
Și care nu s-a mulțumit să meargă doar pe calea legală, a contestării în instanță, ci a trecut chiar la agresarea verbală, dar și fizică a muncitorilor care lucrează la construcția viaductului. Trebuie menționat faptul că pe proprietatea sa nu a fost amplasat niciun pilon, iar viaductul trece pe deasupra părții dinspre stradă a curții.
Pietre aruncate spre muncitori, după ce a plecat echipajul de Poliție
Agresiunile verbale au fost prezente pe toată durata lucrărilor de construcție, însă pe 10 august lucrurile au luat o cu totul altă turnură, fizică de această dată. ”Totul a început în momentul în care am început cofrarea tablierului, în vederea executării dalei. În prima fază, doamna s-a urcat pe un cofrag, soțul acesteia pe celălalt. Totul se desfășura în spațiul public, nu pe proprietatea sa. Am sunat la Poliție și a venit un echipaj care ne-a ajutat să luăm cofrajele”, povestește inginerul Liviu Trenchea, șeful de șantier al Arcada Company.
Conflictul părea să se fi aplanat, însă nu a fost așa, ci dimpotrivă, scandalul abia acum începea. ”După ce a plecat echipajul de Poliție, soțul doamnei a început să arunce cu pietre în oamenii care lucrau la înălțime, pe viaduct. N-am depus plângere, am vrut să nu amplificăm și mai mult conflictul”, mai spune inginerul. El precizează faptul că, după ce lucrarea va fi gata, nivelul de zgomot va fi foarte redus, pentru că vor fi montate panouri fotoabsorbante. Alăturat, puteți vedea filmarea de la fața locului.
”În atâția ani de când lucrez pe șantiere nu m-am confruntat cu o asemenea situație. Sigur, am mai primit amenințări, dar niciodată nu s-a ajuns la agresiune fizică”, a încheiat inginerul Liviu Trenchea.
Căile ferate olandeze construiesc locuințe deasupra șinelor
În alte țări, prezența unei linii de cale ferată în imediata apropiere a locuinței nu este privită ca un dezavantaj, ci ca o oportunitate.
Club Feroviar a relatat anul trecut faptul că societatea de căi ferate olandeze (NS) vrea să construiască birouri și locuințe deasupra șinelor din gările principale. Niciun olandez nu a protestat față de această măsură, așa cum se întâmplă la Otopeni.
NS vrea să construiască mii de locuințe și birouri deasupra șinelor din gările Utrecht, Haga și Amsterdam Sloterdijk. Veniturile rezultate din vânzarea sau închirierea acestora vor fi utilizate pentru modernizarea împrejurimilor acestor gări.
Londonezii văd linia ferată ca pe o oportunitate, nu ca pe un dezavantaj
Practica este utilizată de mult timp în alte orașe europene, cum ar fi, de exemplu, Londra și Paris. După cum se poate vedea în captura alăturată de pe un site de imobiliare din Londra, este scos la vânzare, pentru o sumă deloc neglijabilă (760.000 de lire sterline) un apartament cu patru camere situat într-un bloc de locuințe construit deasupra șinelor de cale ferată. Este vorba de un complex rezidențial construit deasupra șinelor din gara Twickenham. În anunț, proximitatea căii ferate este chiar prezentată ca un avantaj: ”Această dezvoltare imobiliară are acces imediat la gară, de unde se poate ajunge, cu trenuri directe, la Gara Waterloo, în 23 de minute”.