Musk vs. Zuckerberg: cine câștigă? Unul a ars miliarde, celălalt le-a acaparat
Mark Zuckerberg și Elon Musk, cei doi mari inovatori din lumea tehnologiei, sunt mereu în fața reflectoarelor iar lumea se întreabă care dintre este mai bun.
Rivalitatea din lumea tehnologiei dintre Mark Zuckerberg și Elon Musk datează de ani de zile. Iar în termeni de cine este mai cool, Musk câștigă de obicei cu ușurință. Ca inovator, Zuckerberg, cofondatorul Facebook și șeful Meta, un gigant al rețelelor sociale, a fost adesea considerat un începător diletant într-un hanorac. El nu a primit niciodată laudele prometheene pe care le-a primit Musk pentru transformarea Tesla într-un cal al vehiculelor electrice și SpaceX într-o senzație a rachetelor. Zuckerberg este cunoscut pentru deviza sa „mută-te repede și strică lucrurile”, care poate a ajutat Facebook să cucerească lumea, dar a dat licență criticilor să-l considere o amenințare socială. Musk este venerat ca un sfidător al regulilor, își accentuează imaginea de băiat rău și în mare parte scapă cu asta, scrie The Economist.
Acesta a fost tonul relației lor când Musk a propus o luptă în cușcă cu Zuckerberg în iunie anul trecut, chiar înainte ca Meta să lanseze o aplicație de mesagerie scurtă, Threads, pentru a concura cu Twitter-ul lui Musk (acum X). Uitați de lupta fizică care nu a avut loc niciodată. În termeni de afaceri, chiar și atunci, Musk avea avantajul. El era cel mai bogat om de pe Pământ. Valoarea de piață a Tesla, deși în scădere, era mai mare decât cea a Meta. Veniturile sale creșteau mai repede. Totuși, de atunci, nu ar fi putut fi mai nemulțumit de sine. În ultimele săptămâni, Tesla a șocat investitorii cu o prezentare a rezultatelor oribile. Pachetul său de plată de 56 de miliarde de dolari din 2018 a fost anulat de un judecător, ceea ce i-a redus averea netă. De la America până în China, vehiculele sale electrice au suferit rechemări.
Între timp, Zuckerberg își ridică pumnii în aer. La 1 februarie, Meta a publicat rezultatele financiare arătând o creștere uimitoare a vânzărilor. Valoarea sa de piață a ajuns la 1,2 trilioane de dolari, exact nivelul pe care Tesla l-a atins în vârf în 2021, și de două ori mai mult decât valorează acum producătorul de vehicule electrice. Desigur, măsurile pe termen scurt ale performanței financiare nu sunt totul. Dar uitându-ne la factorii pe termen lung, cum ar fi modul în care cei doi conduc afacerile lor, își tratează acționarii și clienții și răspund propriilor eșecuri, este clar că lupta este cât se poate de terminată. Zuck a câștigat.
Pentru a înțelege de ce, începeți cu interacțiunea dintre modul în care ambii miliardari controlează și conduc companiile lor. Fiecare dintre ei domnește asupra firmelor lor într-un mod care îi face pe avocații guvernării corporative să pălească: Zuckerberg printr-o structură de acțiuni duble care îi oferă control majoritar asupra Meta; Musk, având pe toată lumea de la Tesla la cheremul său. Dar pe măsură ce Zuckerberg a devenit mai sensibil la acționarii săi, Musk a devenit mai puțin. Acest lucru a avut un impact mare asupra performanței.
Schimbarea de direcție a lui Zuckerberg a început în 2022, când acționarii s-au retras în fața modului în care își cheltuia banii (și ai săi) pe proiecte ambițioase precum metaversul, în timp ce afacerea principală a Meta încetinea. În loc să îi ignore, el i-a ascultat. De atunci, și-a schimbat discursul pentru a se concentra pe reducerea costurilor, creșterea profiturilor și utilizarea banilor pentru a investi în inteligență artificială și metavers într-un mod care îmbunătățește produsele existente și finanțează pariuri viitoare. Mai mult, pentru a-i convinge pe acționari că nu își irosește banii, Meta va returna mai mulți bani prin cumpărarea de acțiuni și va plăti primul dividend al companiei.
Musk nu a avut o astfel de epifanie. În cei doi ani de la vârful prețului acțiunilor Tesla, pare să fi mizat pe dezamăgirea colegilor proprietari ai acțiunilor companiei. Cei sensibili își doresc un vehicul electric ieftin, de masă. În schimb, Tesla vinde vehicule scumpe la un preț de vânzare mai mic, care îi zdrobește marja de profit. Ei vor ca el să își petreacă mai mult timp la Tesla, dar își împarte timpul cu SpaceX și îl risipește la (și pe) X. Ei așteaptă mașini cu conducere complet autonomă ca catalizator pentru o revoluție robotaxi. În schimb, chiar și cei mai înfocați fani au fost uimiți recent când Musk a amenințat că își va muta eforturile de inteligență artificială și robotică departe de Tesla dacă nu i se acordă 25% controlul votului.
Acest lucru duce la o a doua diferență majoră: motivația, care a fost esența deciziei judecătorești din Delaware, la 30 ianuarie, de a-i lua lui Musk cecul său uriaș de plată. Zuckerberg, așa cum a observat hotărârea, nu primește salariu sau opțiuni la acțiuni. Participația sa economică de 13% în Meta este principalul stimulent pentru a veni la muncă în fiecare zi. Musk, însă, este diferit. Deși deținerea sa de acțiuni Tesla în acel moment însemna că ar fi devenit cu 10 miliarde de dolari mai bogat de fiecare dată când valoarea Tesla creștea cu 50 de miliarde de dolari, aceasta nu a fost suficientă. Consiliul de administrație al Tesla (dintre care judecătorul a decis că mulți erau prea prietenoși cu lui Musk pentru a fi independenți) i-a convins pe acționari că este nevoie de un stimulent suplimentar pentru a-l ține la muncă: mai precis, cea mai mare plată din istoria piețelor publice. Acum că aceasta a fost anulată, motivația sa, presupunem, este și mai pusă sub semnul întrebării.
Apoi, există și atitudinile ambilor bărbați față de clienți, care s-au deplasat și ele în direcții opuse. Zuckerberg a fost calomniat pentru abordarea sa lejeră față de datele utilizatorilor, moderarea conținutului și confidențialitate. Îngrijorările sunt încă puternice, în special când vine vorba de tinerii de pe rețelele sociale. Dar Facebook are acum o comisie independentă de supraveghere pentru a decide asupra deciziilor privind conținutul, iar Meta spune că a investit 20 de miliarde de dolari din 2016 în siguranța online. Fără îndoială, Musk mai are și acum unii loiali ca și clienți. Dar având în vedere câți proprietari americani de vehicule electrice se înclină spre partidul Democrat, cu cât vorbește mai mult pe X, cu atât este mai clar că disprețuiește opiniile lor politice. Rechemările recente sunt o altă sursă de îngrijorare (deși problema poate fi rezolvată printr-o actualizare de software). În China, o piață uriașă, el se confruntă cu o concurență acerbă. Meta, în schimb, își atribuie creșterea semnificativă a veniturilor din publicitate anul trecut datorită advertiserilor chinezi.
În concluzie, pe măsură ce Zuckerberg îmbătrânește, pare să fi învățat din greșelile sale. Pe măsură ce Musk îmbătrânește, devine mai copilăros și mai distras. Reacția lui morocănoasă la hotărârea tribunalului din Delaware, amenințând că își va muta înregistrarea Tesla în Texas, este un exemplu. Indică faptul că vrea ca acționarii companiei să aibă chiar și mai puțină protecție împotriva schimbărilor sale de dispoziție decât de obicei. Dacă e cineva menit să-l tragă la răspundere și să-i scoată mințile la lumină, atunci ei sunt aceia.