Ne paște haosul pe șoselele patriei? Guvernul schimbă urgent legea declarată neconstituțională

Publicat: 13 nov. 2024, 10:23, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Ne paște haosul pe șoselele patriei? Guvernul schimbă urgent legea declarată neconstituțională

La finalul acestui an, piața transportului de persoane interjudețean din România se află într-un moment de cotitură, care amenință să genereze haos și incertitudini pe termen lung.

Ordonanța de Urgență privind modificarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 a introdus un nou cadru pentru acest sector, în încercarea de a gestiona situația apărută după ce Curtea Constituțională a României a declarat neconstituțional proiectul de liberalizare a pieței. Însă, măsurile prevăzute stârnesc reacții critice din partea specialiștilor și operatorilor, care avertizează asupra posibilelor efecte negative ale schimbărilor propuse.

Risc de transport nereglementat din ianuarie 2025

Una dintre marile probleme subliniate este riscul ca, începând cu 1 ianuarie 2025, transportul interjudețean să devină o piață nereglementată, fără un cadru clar de licențiere. În lipsa unei soluții legislative complete și implementabile, transportul neautorizat ar putea să prolifereze, cu potențiale efecte negative asupra siguranței pasagerilor și calității serviciilor. Totodată, neplata taxelor și impozitelor aferente ar putea diminua veniturile la bugetul de stat, atrăgând critici atât din partea autorităților, cât și a contribuabililor.

Noua platformă de mobilitate națională: soluție digitală sau barieră birocratică?

Un element central al noilor reglementări este „rețeaua de mobilitate rutieră națională”, o platformă digitală menită să centralizeze informațiile despre traseele și cursele efectuate de operatorii de transport. În teorie, această platformă ar trebui să asigure un acces mai transparent și nediscriminatoriu la piață, respectând astfel exigențele de concurență. Totuși, implementarea acestei platforme într-un termen scurt ridică întrebări legate de funcționalitatea și eficiența acesteia, mai ales în contextul birocratic românesc, cunoscut pentru întârzierile și dificultățile tehnologice. Operatorii de transport se tem că, în loc să fluidizeze accesul, platforma va crea noi bariere birocratice și va impune costuri suplimentare.

Licențele temporare și limitările lor

În plus, noile reglementări stabilesc că licențele de traseu vor avea o valabilitate limitată de maximum trei ani, fără posibilitatea de transfer. Aceste limitări creează incertitudini pentru operatorii care se bazează pe investiții pe termen lung. Din acest punct de vedere, reglementările ar putea reduce atractivitatea pieței pentru operatorii mici și mijlocii, favorizând doar companiile care pot absorbi mai ușor costurile și riscurile asociate.

Liberalizarea pieței și impactul asupra siguranței

Deși scopul reglementării este de a deschide piața pentru toți operatorii interesați, nu este clar dacă liberalizarea va aduce o îmbunătățire a calității serviciilor sau, dimpotrivă, va duce la o scădere a acesteia. Accesul nediscriminatoriu în piață poate încuraja o concurență excesivă, unde operatorii sunt tentați să taie din costuri și să compromită siguranța sau confortul călătorilor pentru a-și menține competitivitatea. În plus, impunerea condiției ca vehiculele utilizate să nu fie mai vechi de 9 ani ar putea descuraja operatorii de dimensiuni mai mici, care nu au flote moderne, și ar putea reduce diversitatea ofertelor disponibile pentru călători.

Reticența operatorilor și incertitudinile de implementare

Operatorii de transport sunt, în general, reticenți față de noile măsuri, temându-se de un haos administrativ în lipsa unei planificări clare și de o aplicare eficientă. Ordonanța nu prevede măsuri clare de sprijin pentru operatori în procesul de tranziție, iar termenele strânse pentru elaborarea normelor de implementare, de doar 30 de zile, lasă un spațiu limitat de manevră pentru remedierea posibilelor deficiențe.

Guvernul intervine urgent

În contextul expirării licențelor de traseu interjudețene la sfârșitul anului 2024, Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.

Principalele modificări introduse: licențele de traseu și rețeaua națională de mobilitate

Noua ordonanță stabilește necesitatea deținerii licențelor de traseu pentru efectuarea serviciilor de transport interjudețean de persoane. Aceste licențe vor fi emise operatorilor de transport conform unui grafic de circulație și vor avea o valabilitate de până la trei ani, cu posibilitatea eliberării pentru o perioadă mai scurtă, în funcție de condițiile specifice ale autovehiculelor folosite. În cazul în care un operator decide să renunțe la o cursă înainte de expirarea licenței, acesta trebuie să anunțe autoritățile și publicul cu 30 de zile înainte.

Pentru a facilita gestionarea și monitorizarea curselor, ordonanța introduce conceptul de „rețea de mobilitate rutieră națională” – o platformă informatică destinată înregistrării tuturor traseelor și curselor din cadrul transportului interjudețean. Această rețea va centraliza date privind traseele, graficele de circulație, numărul autovehiculelor și intențiile de renunțare la curse, oferind o imagine clară asupra activităților de transport pe teritoriul național.

Accesul la autogări și utilizarea vehiculelor suplimentare

Operatorii de transport vor avea acces nediscriminatoriu la serviciile autogărilor, fără a fi condiționați de achiziționarea de servicii suplimentare, o măsură care urmărește să asigure transparența și echitatea în utilizarea infrastructurii de transport. De asemenea, în situații excepționale sau temporare, operatorii pot utiliza vehicule suplimentare pentru a acoperi fluxurile crescute de călători, cu condiția ca acestea să respecte cerințele tehnice și să fie dotate cu documentele necesare.

Criterii stricte pentru eliberarea licențelor

Pentru a obține o licență de traseu, operatorii trebuie să respecte criterii stricte privind dotările tehnice ale vehiculelor – acestea trebuie să fie clasificate, să dispună de aer condiționat și să aibă o vechime de maximum nouă ani la sfârșitul perioadei de valabilitate a licenței. Licențele vor fi eliberate în ordinea solicitării în platforma informatică, indiferent de graficul de circulație propus.

Pasul următor: norme pentru implementarea rețelei naționale

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, Ministerul Transporturilor va emite un ordin care va reglementa modul de utilizare a rețelei naționale de mobilitate rutieră, punând bazele unui sistem de transport mai eficient și transparent. Această măsură ar putea contribui semnificativ la creșterea accesibilității transportului interjudețean de persoane, oferind operatorilor și călătorilor o infrastructură modernă și bine reglementată.